Pony valt/atactisch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

Pony valt/atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:42

Ik hoop dat hier misschien iemand is die mijn verhaal herkend.

vanmorgen toen ik in de stal kwam om te voeren viel het me op dat 1 van mn ponys erg angstig was, hij wilde niet uit zn bak eten en keek er heel bang naar, ik ben even bij hem gaan zitten om hem gerust te stellen, hij begon toen ook gewoon zn brokken te eten.
Ik dacht dat er misschien een rat was geweest waar hij van is geschrokken ofzo.
Ik vertrouwde het toch niet helemaal en ben even bij hem blijven staan om te kijken wat hij deed.
Na een paar happen schrok hij weer en wilde achteruit springen maar zn achterhand kwam niet mee en hierdoor viel hij om.

De alarm bellen gingen bij mij meteen rinkelen, dat is niet goed.
Meteen zn temp. Opgemeten, die was 37.5 dus wel normaal.
Verder was hij ook gewoon helder en fris.

Hij bleef toch erg wankelen en liet zich een aantal keer tegen de stal wanden vallen.

Ik heb meteen de dierenarts gebeld die was er in een half uurtje.

Toen de da aankwam wilde hij de pony in zn ogen kijken en tilde dus iets het hoofd van de pony op wat helemaal mis ging, hij zakte meteen door zn achterhand en viel op zijn rug met zijn benen omhoog.

Hij stond weer zelfstandig op, de da heeft zijn ogen kunnen controleren zonder zijn hoofd op te tillen, zijn pupillen reageren normaal.

We hebben hem vervolgens uit zijn stal gehaald om te kijken hoe hij liep, hij kan wel lopen maar lijkt wel dronken, hij zwalkt alle kanten op.

De da wist niet zo goed wat er aan de hand was aangezien hij geen koorts had en verder ook gewoon fit was.
Hij wist alleen bijna zeker dat het vanuit zn hersens kwam, of een hersenbloeding, een tumor, een klap gehad of evt. Door wormen?

hij heeft hem antibiotica gegeven en een hersen coctail, hij vertelde wat dat precies inhield maar intussen viel mijn pony weer dus het verhaal is een beetje langs me heen gegaan, wel begreep ik dat het zwelling afneemt.
Verder hebben we hem ontwormd.

Ik moest zijn temp. Goed in de gaten houden en hem op stal laten.
Inmiddels is zijn temp. 38.0 waar ik me dus wel wat zorgen over maak omdat het dus omhoog gaat.
Hij is niet meer gevallen en loopt ook al iets beter.

Gister avond heb ik hem nog gelongeerd en was er niks aan hem te zien.

De dierenarts had dit nog nooit meegemaakt, ik moet morgen in elk geval weer contact opnemen over hoe het gaat.
Ik ben benieuwd of er hier misschien iemand is die dit wel herkend of meegemaakt heeft?

m1992

Re: Pony valt/atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:34

Ah wat erg Sascha! Recent was er bij ons een paard op stal met soortgelijke klachten. Die viel alleen niet helemaal, kon zich wel opvangen. Heeft 2 injecties gekregen. Pijnstillend/ontstekingeremmer. Wist ook niet wat het was. Dit moest de eigenaresse aankijken 2 dagen, moest wel vooruitgang in zitten, anders naar de kliniek. Dit paard was de volgende dag al zo goed als normaal en nu weer helemaal goed, nooit meer verschijnselen gezien. Wat het geweest is weet dus niemand. Ik ga heel hard voor je duimen dat het met jouw pony ook goed komt. Welke pony is het?

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:43

Oh meid wat ontzettend naar! Je zal ook wel geschrokken zijn! Sterkte de komende periode en ik ga heel hard duimen dat het goed komt!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 18:44

Het is benji.
Hij is nu ook al een stuk opgeknapt maarja de medicijnen zullen hun werk ook nog doen, even afwachten wat er gebeurd als die uitwerken.

Als je niet aan hem zit kan hij zichzelf ook gewoon rechtop houden maar bij het omhoog tillen van zn hoofd ging het mis

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:54

Jeetje wat naar! Ik heb geen ervaring met atactie, dus aan mij heb je misschien niet heel veel. Ik heb zelf een pony met narcolepsie, maar dat is totaal iets anders. En opzich is 38.00 nog een normale temperatuur hé, onze temperatuur blijft ook niet de hele dag hetzelfde. Ishet niet iets met het evenwichtsorgaan ofzoiets? Ook geen verstand van hoor, ik probeer alleen maar hardop mee te denken.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:58

Ik zou eerder aan trauma in de hals denken als beweging van het hoofd provoceert. De achterbenen vallen als eerst uit bij knelling van het ruggemerg.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:01

Wat zul je geschrokken zijn.
Ik herken helaas een deel van het beeld, ben haflinger merrie en veulen verloren door het eten van St jacobskruid.
Zij vertoonden het laten vallen tegen de stalwand en de dronken gang. Ook veelvuldig vallen op de grond. Het hoeft niet hetzelfde te zijn natuurlijk maar misschien is het verstandig om een bloedonderzoek te doen?

Heel veel sterkte, ik hoop dat het goed komt.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:02

rensju schreef:
Ik zou eerder aan trauma in de hals denken als beweging van het hoofd provoceert. De achterbenen vallen als eerst uit bij knelling van het ruggemerg.

Dit lijkt mij ook wel logisch? Toen mijn pony door zijn achterbenen heen zakte en ze wisten nog niet wat het was dachten ze ook aan iets in zijn rug..

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:07

Ik heb bij de dierenarts inderdaad ook aangegeven dat hij eventueel natuurlijk wat gegeten kan hebben maar ik begreep dat ze dan ook vaak wel algeheel niet in orde zijn.

Ik heb ook even zitten denken aan iets in de rug of hals inderdaad, heb de dierenarts hier niet over gehoord, vind het er ook niet zo heel erg bij passen dat hij zo angstig is of wel?

hij heeft ook s nachts op stal gestaan, het zou natuurlijk kunnen dat hij heeft vast gelegen maar zn stal was niet overhoop gehaald oid, ook niks te zien aan zn deken ofzo.

Verder knapt hij nu wel erg op na de medicatie die hij gehad heeft dus het lijkt wel te werken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:10

Misschien denk ik nu te makkelijk, maar mijn pony heeft eens een allergische reactie gehad. Tot d'r dag vandaag weet niemand van wat. Maar toen viel hij ook om en liep echt alsof hij atactisch/dronken was. Antihistamine gegeven en toen ging het vrij snel beter. Die had verder ook nergens last van. Geen koorts, niks... Maar daar dacht ik in eerste instantie ook van dat hij iets aan zijn hersens had.

Sterkte in ieder geval! Houd je ons op de hoogte?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:12

Zou heel goed kunnen hoor dat het zo iets is, ik hoop het maar!

Het gaat nu al een stuk beter, hij valt niet meer om, als ik een stukje met hem wandel zie je er nog wel iets aan maar niet dat je denkt van wow.
Verder tilt hij nu zelf zijn hoofd ook wel heel ver op en dat gaat goed.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:15

Wow sas wat eng! Sterkte!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:16

Bij Lars heeft het ook een paar uur geduurd voor hij weer helemaal de oude was :j Hij was wel in orde, maar toch net niet zeg maar.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:17

Dankje romy!

Ja precies, dat herken ik wel, als je hem zo ziet staan zie je er niks aan maar toch is er wat

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:20

Bij vergiftiging past provocatie van hoofd/hals beweging niet. Maar het is ook maar net hoe heftig die beweging was. Vanuit de hersenen krijg je ook apart gedrag erbij. Ben ook benieuwd wat het is geweest.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:25

Nee dat klopt idd rensju maar misschien door die beweging duizeligheid oid? Geen idee of dat kan hoor.

Saartje8888

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:27

omg wat erg ik hoop dat het nooit bij mij gebeurt |(

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:34

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:46

Cindy_F schreef:
Mijn av liep anderhalf jaar geleden ook opeens alsof hij dronken was waarbij hij ook door de achterbenen zakte. Uiteindelijk foto's gemaakt van hoofd/hals en toen bleken er meerdere dingen niet goed te zijn: 4 nekwervels gekanteld. Ook bleek dat hij artrose heeft. Gevolg was dat de zenuwbanen bekneld waren. Na een paar dagen waren de klachten godzijdank weer voorbij. Da gaf aan dat het natuurlijk altijd weer terug kan komen omdat de oorzaken blijven maar tot op heden heb ik het gelukkig nooit meer gezien! Wel stijf lopen door de artrose maar qua balans en alles weer normaal. Rollen/liggen ook geen probleem. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het bij jouw paardje ook zoiets ernstigs is maar mocht het wel zo zijn dan zie je het natuurlijk niet van buitenaf. Da gaf ook aan dat rijden gevaarlijk is doordat het elk moment weer kan opspelen dus als je het zeker wilt weten, zijn foto's misschien geen gek idee, al is het voor je geruststelling...

Hield het bij jou ook zo kort aan? aangezien hij nu met de medicatie opknapt zou ik denken dat het dan geen slijtage oid is? Als het langer aanhoud laat ik zeker fotos maken.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:53

Een van mijn mini's heeft zoiets een keer gehad, duurde paar dagen en is 100% goed gekomen. Het vermoeden was toen dat het toch acuut trauma was ergens in hals of rug, daardoor ergens vocht wat een beklemming gaf. Hij speelde in die tijd nogal eens uitbundig met een ezel die heel stuk groter/zwaarder was dan hem. Hij leek wel dronken, en in het begin ook angstig, wat ik niet zo vreemd vind als je een vluchtdier bent en voelt dat je lijf niet meer zo reageert als je gewend bent. Verder ook precies die reactie zoals jij beschrijft bij manipulatie van het hoofd.
Ik hoop voor je dat hij snel opknapt want het is erg zorgelijk om te zien en mee te maken.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:23

Ja, had een paar dagen pijnstiller/ontstekingsremmer gegeven om te zien of dat beter ging. Omdat dat niet hielp, snel foto's laten maken. Maar niet lang daarna liep hij opeens weer gewoon. Vond het ook heel apart maar de beknelling is dan blijkbaar gelukkig weer vanzelf overgegaan. Tot op heden (en dat is dus anderhalf jaar later!) niet meer voorgekomen. Maar als het bij jou wel verbeterd door medicatie heb je inderdaad kans dat het een andere oorzaak heeft. Hoop dat het snel helemaal over is en vooral blijft!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:29

vermoedelijk cortisone gespoten en dat werkt heel snel, is goede pijnstiller + ontstekingsremmer (maar niet zonder risico; hoefbevangenheid) ik zou morgen even de DA bellen om te vragen wat hij precies heeft gespoten en hoe lang dat werkt, zodat je hem dan beter in de gaten kunt houden. Je kunt namelijk lang of kortwerkende krijgen.

veel sterkte!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:32

Cindy, ja precies dat dacht ik ook.

Ja dat zou goed kunnen mist, ik morgen toch bellen dus zal het meteen vragen.
Het moest in het bloed worden gespoten maar dat ging niet want uiteraard krijg je dan de reactie van het hoofd omhoog doen en dan viel hij.
Uiteindelijk dus in de spier gespoten.
Zal in elk geval goed opletten ivm Hoefbevangenheid aangezien hij heel lang geleden al wel een keer bevangen is geweest

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:43

Heeft hij aan hersenvliesontsteking gedacht? Dit komt zo heel af en toe wel eens voor bij pony's. Dezelfde klachten wat jij beschrijft.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 20:46

Ja heeft hij inderdaad aan gedacht, vandaar ook die cocktail, hij had het er over dat dat door wormen kon komen maar hij is wel gewoon goed ontwormd maar vandaar dat we hem voor de zekerheid vandaag nogmaals ontwormd hebben