Paard niet fit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGabriëlla

Paard niet fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:12

Mijn paard, Isa, is al maanden niet fit. Ik heb al diverse "dingen"gedaan maar tot nu toe is er geen verbetering. Dus ik hoop dat jullie ook eens mee willen denken? Ik zal hieronder uitgebreid uiteen zetten hoe en wat. Het is een heel verhaal :o

Isa: tinker, merrie, wordt dit jaar 10
Zeer werkwillig en voorwaarts paard.
recreatief en dressuurmatig (L1) gereden

voorgeschiedenis medisch:
- als jaarling/2 jarige is ze diverse keren geopereerd aan haar hoofd, ivm eenzijdige neusuitvloeiing. Uiteindelijk is in Gent gebleken dat er 2 kiezen in de aanleg niet goed waren. Deze moesten nog doorkomen en zijn verwijderd uit de kaak
- waarschijnlijk als gevolg van die operaties en lange kliniekopnames is ze zand gaan eten. Met als gevolg een flinke zandkoliek en een koliekoperatie. 5 grote emmers zand zijn er uit haar darmen verwijderd. Hier heeft ze een kleine breuk in de buikwand aan over gehouden
- als 5 jarige heeft ze een flinke koliek gehad die veroorzaakt is door salmonella. Ze heeft dagenlang antibiotica in het bloed gekregen en darmspoelingen met gezonde mest

verloop van huidige situatie:
- na de zomer is Isa niet fit. Dit is in het begin vooral te merken tijdens de dressuurlessen. Isa moet altijd goed opgevangen worden omdat ze zeer voorwaarts is en ook drammerig kan zijn. Nu echter heeft ze moeite om de bak rond te komen. De bak is op dat moment best zwaar maar niet zwaarder dan voorheen. Ze eet wel goed. Staat overdag nog op de wei en 's nachts op stal.
- Vitaminespuit gegeven en gestart met zeewier in het voer.
- Totaal geen reactie. Begin november komt de da enten, dus meteen gevraagd om een onderzoek. Hij vindt haar hoeven wat warm. Mest is wat slap en vochtig (geen diarree).
Getest op ziekte van Cushing, uitslag is negatief
Bloed afgenomen, iets verhoogde waarden die duiden op een acute ontsteking. Dus gestart met ontstekingsremmers (metacam). Verder geen afwijkingen in het bloed gevonden.
-Weer geen reactie. Ondertussen is haar temperatuur steeds boven de 38 graden. Geen koorts dus, maar normaal heeft ze onder de 38. Daar is ze nu nog steeds niet onder gekomen.
- Dan maar iets alternatiefs geprobeerd, namelijk haar chakra's laten lezen. Zeer bijzondere ervaring! Isa gaf aan heel moe te zijn. Verder eigenlijk geen oorzaak.
- In overleg ben ik steeds wel buiten blijven rijden. Rustig aan. Niet dat het anders ging, want ze is echt niet vooruit te branden.
- Toen een kuur van 3 weken prednison gestart. En daarnaast nog een kuur van Heamolytan. (supplement voor vermoeide paarden, of paarden met bloedarmoede, stimuleert de aanmaak van nieuwe bloedcellen)
- Helaas weer geen reactie. In overleg met da een afspraak gemaakt met een chiropractor om te zien of er iets mis is met haar gestel/zenuwen. Deze chiropractor werkt samen met zijn vrouw die kinesioloog is. Ze hadden al snel door dat er mechanisch niets aan de hand is. Isa is mechanisch zeer sterk. Dus toen zijn vrouw aan de slag. Ook weer een zeer bijzondere ervaring! Daar kwam uit dat door alle narcoses en medicijnen door de jaren heen Isa een allergische reactie had in de dunne darm. Hierdoor zou de opname van voedingsstoffen uit het voedsel minimaal zijn en daardoor heeft Isa moeite met het aanmaken van nieuwe cellen. Ze heeft Isa behandeld ("knopje omgezet") en verder was er niets nodig. Na 2 weken zou het beter moeten zijn. Eventueel nog een aanvullende behandeling.
Het was een aparte ervaring, veel mensen zullen dat allemaal niet geloven. Maar als je da zegt niet meer te weten wat er is. Je weet zelf heel goed dat je paard niet in orde is. Dan ben je dus bereid om alles te proberen.

Er is inmiddels 1 week voorbij en er is nog totaal geen verbetering. Helaas!
Ik geef het uiteraard nog de tijd. Maar ondertussen ben ik wel eens benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Isa eet dus gewoon goed. Er is niets in haar voeding veranderd. Ze is niet verhuisd. Ze is wel alert. Met veel wind is ze ook gewoon schrikachtig, net als normaal. Misschien soms nog wel wat meer dan anders.
Maar haar stap is traag, niet vlot.
Draven wil ze liever niet. En als ze draaft dan lijkt het alsof je met een rem er op rijdt. Moeilijk uit te leggen. Naar totaal niet voorwaarts.
Ze mest veel tijdens het rijden (meestal 2,3 of 4 keer) Ze kijkt ook veel achterom.
Het is geen rijtechnisch probleem, want Isa wilde altijd graag lopen. We rijden ook veel op strand en zelfs daar is ze niet vooruit te branden.

Hoefsmid is trouwens ook nog geweest en ook daar niets gevonden.

Het is, zoals ik al zei, een heel verhaal. Maar omdat het zo vaag is, lijkt het me goed om alles te vertellen. Het kan zijn dat ik zelfs nog iets vergeten ben.....

Hoor graag jullie reacties! Alvast bedankt!

Deeks93

Re: Paard niet fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:21

Als het een alergische reactie is in de darmen volgens die vrouw, waarom laat je hem dan niet testen bij de DA waarop die allergisch is?

Een mest onderzoek misschien? Geen idee hoor, maar misschien dat er wat uit kan komen. Ik heb hier eigenlijk geen ervaringen mee...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:24

Heb je al bloedonderzoek laten doen? En dan met name laten testen op spierwaardes, magnesiumgehalte en seleniumgehalte?

Ik zou je ook een PSSM test willen aanraden, omdat dit precies deze symptomen kan geven. Dit kun je zelf doen door haren op te sturen naar het laboratorium. Kost niet veel (40 dollar plus een postzegel).
Laatst bijgewerkt door Mac op 13-01-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:26

Zand? En dan in die mate dat de darm geïrriteerd geraakt heeft en zelf een ontstekingsreactie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:27

Mac schreef:
Heb je al bloedonderzoek laten doen? En dan met name laten testen op spierwaardes, magnesiumgehalte en seleniumgehalte?

Ik zou je ook een PSSM test willen aanraden, omdat dit precies deze symptomen kan geven. Dit kun je zelf doen door haren op te sturen naar het laboratorium. Kost niet veel (40 dollar plus een postzegel).

Inderdaad vooral de spierwaardes laten testen. Goed advies Mac.

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:42

Even een reactie:
- zand is getest en was negatief. Maar voor de zekerheid heeft ze wel een zandweg kuur gehad
Maar als het toch een ontsteking was door zand dan had de prednison dat zeker moeten aanpakken. Volgens de da had de prednison echt duidelijk een verbetering moeten geven
- mest is ook onderzocht. Maar niet uitgebreid. Zaten geen wormen enzo in
- bloed is uitgebreid getest. Ik heb de test niet hier en weet ook niet alle waards die eruit kwamen. Heb ik ook geen verstand van. Maar ik zal vragen naar spierwaardes etc. Overigens is haar vader getest op PSSM en negatief bevonden

Bedankt voor jullie reacties trouwens!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:05

Heb je de mest 7 dagen aaneengesloten getest op zand?

De meeste zandkuren zijn te laag gedoseerd. Mocht je toch zand aantreffen, dan moet je 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht aanhouden per dag. Ook dit een week lang.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:08

Wat Ninx zegt klopt.

Wat spierwaardes betreft is het vaak ook handig om een aantal tests achter elkaar te doen. Ik weet niet meer exact hoeveel tijd ertussen moet zitten, maar eea is volgens mij ook afhankelijk van de hoogte van de spierwaardes tijdens de eerste meting.

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:07

Ik zal inderdaad de komende dagen testen op zand. En als ik weer zand vind dan zal ik behandelen zoals je zegt.
Ik denk zelf niet dat dit door zand komt omdat ik daar al veel ervaring mee heb en het toen een ander beeld gaf. Ook de da dacht niet dat het door zand kwam. Maar goed testen kan zeker geen kwaad.

Wat betreft de spierwaardes. Zit zoiets standaard in een bloedonderzoek?
Ik heb overigens wel met de da gesproken over PSSM, tijdens het onderzoek. Dit omdat het steeds vaker voor komt bij tinkers. Maar hij zei dat dat een ander ziektebeeld gaf. Wie heeft hier ervaring mee?

En wat verwachten jullie uit die testen met spierwaardes? Misschien hoort daar nog een symptoom bij wat ik herken.

Zelf zat ik ook nog te denken aan insuline resistentie. Iemand ervaring?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:16

Hoe is ze als ze los loopt? of als je haar longeert? Is ze dan ook sloom? Anders zou het ook nog zomaar zo kunnen zijn dat het zadel knelt of niet lekker zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:22

IsaGabriëlla schreef:
En wat verwachten jullie uit die testen met spierwaardes? Misschien hoort daar nog een symptoom bij wat ik herken.

Dat is lastig te zeggen. Ik heb een klein beetje ervaring met een spierbevangen paard, maar dat kan in allerlei gradaties voorkomen. Dus een "beetje" spierbevangen, waardoor ze niet graag lopen, of zo ontzettend spierbevangen dat ze echt niet kunnen lopen van de pijn en het zelfs gevaarlijk is om ze toch te laten lopen. Dat is hoogstwaarschijnlijk bij jouw paard niet het geval, maar het kan zijn dat ze bijv al geruime tijd een vit E, selenium, magnesium en allerlei andere vit/min die allemaal in in de juiste hoeveelheden samenwerken (of tegenwerken) tekort heeft. Dat kun je meten in het bloed.

Wat Apple zegt zou ook goed kunnen. Erg lastig als je paard niet helemaal fit is.

Sterkte in ieder geval.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:28

Ik lees mee, heb een merrie met dezelfde symptomen, echt wel een andere (deels voor mij onbekende) voorgeschiedenis zonder vele operaties etc., wel met zware koliek afgelopen oktober. Het gaat hier ook om een Tinker, overigens pssm1 n/n.

pssm1 geeft bij Tinkers andere/geen symptomen ivt een Quarter bijvoorbeeld.

Hier kwakkelen we al bijna 2 jaar (of langer, geen idee, zoiets gaat sluipend), in haar vorige dracht leek ze ineens topfit, nu is ze weer drachtig en na de koliek leek ze ook weer om te slaan in haar superfitte zelf, maar inmiddels is dat helaas weer een flink eind afgezakt :( )

Mijn merrie heeft diastase, vrijdag komt de tandarts/dierenarts haar weer behandelen, stiekem hoop ik dat het daarna beter gaat :o Hoe is het gebit van jouw Tinkertje?

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 17:03

Spierbevangenheid heb ik nagevraagd bij mijn da. Hij vond ook dat een ander ziektebeeld. En uit het bloedonderzoek zijn geen tekorten gekomen. Ook niet dat ze bepaalde stoffen niet goed opneemt of tekort komt. Daarom was ik zo verbaasd over de diagnose van de kinesioloog. Maar zij zei dat dat pas op latere termijn te zien is in het bloedbeeld.

Longeren doe ik niet vaak. Maar de keer dat ik het deed was het hetzelfde als met rijden, wel lopen maar niet veel puf.

Zadel is toevallig in 2014 gecontroleerd, nagemeten en opgevuld.

Mijn indruk is ook niet dat ze echt pijn heeft maar gewoon geen energie.

Wat betreft haar tanden, die worden jaarlijks gecontroleerd. Eerst was dat 2 keer per jaar, omdat ze een gat had waar eerst 2 kiezen moesten komen. Daardoor groeiden de tegenliggende kiezen te hard/sleten niet af en moesten bij geveild worden. Door een natuurlijk proces schuiven de kiezen echter van achter naar voor zodat het "gat"verdwijnt.

En ja het is heel vervelend om niet te weten wat er aan de hand is! Ik word er zelf ook moedeloos van. Andere kwalen zijn ook niet fijn. Maar om niet te weten wat het is, is ook heel erg. Zeker als ik me bedenk dat ze in 2013 en begin 2014 echt topfit was

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:03

En als je eens een second opinion aanvraagt bij een andere d.a.? Die er misschien weer een frisse kijk op heeft?

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:11

Wat vervelend dat ze niet fit is.
Bloedworm zie je niet altijd terug in de mest , dus mischien daar een spuit voor geven lijkt me niet overbodig.
Bloedworm geeft ook een "moe" beeld en kan terug te voeren zijn op haar ontstekingswaarden.
Pssm zou ook heel goed kunnen , 50 procent kans dat het is doorvereft.

Staat ze alleen of in een groep ?
Aardstralen in haar stal kunnen ze ook ziek of moe van worden , kun je altijd laten nameten . :j

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:16

Stipje, lijkt zeer veel op mijn paard met vage klachten. Kan jou helaas dus niet helpen..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:47

Is je paard ook op Lyme getest trouwens?
PSSM kan idd ook evt nog van de moeder afkomen natuurlijk ;-) .

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:53

Ik lees ook even mee, mijn tinker merrie heeft vergelijkbare symptomen, met nog erbij soms kortademig bij inspanning, slecht herstel daarvan en bleek tandvlees. Bij haar bleken wel de leverwaardes wat verhoogd en is ook bloedworm geconstateerd (lichte besmetting). De leverwaardes zou mogelijk leverbot kunnen zijn volgens de DA, hoewel het hem niet heel waarschijnlijk leek (of kruiskruid maar dat konden we eigenlijk uitsluiten vanwege herkomst hooi). Moet nog beslissen daar wel of niet voor te behandelen, denk dat ik 't voor de zekerheid wel laat doen.
En ik heb ook PSSM laten testen, maar resultaat is nog niet terug.
Ze is met oudjaar behandeld met een wormenspuit voor de bloedworm en is nu iets frisser als ik haar uit de wei haal, dan is ze vaak ook nog wel in voor een klein drafje maar na 10-15 min is alle pit eruit, zelfs als je alleen rustig met 'r wandelt. Ze draagt haar hoofd dan ook heel laag.

Hoop voor je dat je kan vinden wat er aan scheelt, 't is erg vervelend om te weten dat er iets is, maar niet wát.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:55

Gezien de kolieken en operaties in het verleden, en ook naar aanleiding van een deel van de klachten:
Heb je al eens gedacht aan maagzweren?

Ik heb zelf een paard met -ernsstige en chronische helaas- maagklachten. Daarom ben ik het laatste jaar veel aan het inlezen over dat onderwerp.

Het is geenszins gezegd dat jouw paard maagzweren heeft, maar op zich zou het wel goed kunnen. (temp en warme hoeven vind ik minder passen, traag aan het been, slecht vooruit willen, achterom kijken, verslechtering na zomer, "vage klachten" past wel. En zeker de combi met een groot stressvol iets (operaties in het verleden) past wel weer behoorlijk.

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 22:31

Leverbot dacht ik ook aan. Nagevraagd bij da, maar dit kwam echt niet uit het bloedonderzoek.
Maagzweer ook zeker aan gedacht. Isa is erg gevoelig paard maar toont dat niet echt. Lijkt heel koelbloedig maar is dus een binnenvetter. Omdat ik haar al zo lang heb en zo goed ken merk ik dat wel.
Maar ook dit heb ik besproken met de da. En het enige wat overeen komt met de symptomen is het gebrek aan energie. Want ze is totaal niet mager, wil graag eten en staat ook niet te gapen. Maar misschien zijn er paarden die wel een maagzweer hebben maar niet al die symptomen.
Da is trouwens een echtpaar en overleggen alles. Dus second opinion doe ik nog niet. Ik wil wel, als het over een week of wat niet beter gaat, weer bloed laten prikken. Als daar afwijkende waardes uit komen ga ik met haar naar De kliniek in Gent.
Wat erg trouwens dat er zoveel paarden ziek zijn en niet duidelijk is wat de reden is :(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:35

Is haar hart wel goed?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:44

Het hele lastige bij zweren is dat er heel veel verschillende symptomen zijn. En een paard hoeft ze echt niet allemaal te hebben, om toch zweren te hebben.

Je zou eens met je dierenarts kunnen overleggen of je 2 weken volle dosering omeprazol mag proberen (remt de aanmaak van maagzuur)
Als je geen verschil ziet: duidelijk. Paar dagen afbouwen, klaar.
Zie je wel verschil: ook duidelijk. Dan langer doorgaan, en behandelen als maagzweer paard.

Het heeft -buiten de prijs- zeker op die korte termijn verder weinig nadelige gevolgen.

Maar dit is maar een idee.

Ik snap heel goed hoe beroerd het is om te zien dat een dier niet fit is, en niet te weten war er is.
Ik hoop dat je er vlot achterkomt wat er is, en dat je er dan ook wat aan kunt doen.

In ieder geval beterschap voor je paard!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:49

Heb je wellicht wat goede foto's van hoe ze er nu uit ziet? Dit verraad uiteraard ook erg veel.
Mijn merrie heeft al jaren dit soort klachten, ze komen en gaan.... eindelijk lijk ik het lek (min of meer) een beetje boven te hebben.
Ik zal dat later even iets verder toelichten.

jolly_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:57

Eva roemaat heeft een enorm handig filmpje gemaakt hoe ze haar shetlander fit en in vorm houdt. Volgens mij kan je deze tips bij elk paard gebruiken. :j
Neem zeker eens een kijkje:
http://m.youtube.com/watch?v=omEWWZB5c-I

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:05

Is er bij het bloedonderzoek ook gekeken naar een tekort aan selenium?
Mijn pony heeft door een beschadigde darm problemen met het opnemen van selenium uit voer
Dat zou bij jouw dier ook aan de hand kunnen zijn en verklaart ook een deel van de symptomen.
Zou daar dus naar kijken