Isa: tinker, merrie, wordt dit jaar 10
Zeer werkwillig en voorwaarts paard.
recreatief en dressuurmatig (L1) gereden
voorgeschiedenis medisch:
- als jaarling/2 jarige is ze diverse keren geopereerd aan haar hoofd, ivm eenzijdige neusuitvloeiing. Uiteindelijk is in Gent gebleken dat er 2 kiezen in de aanleg niet goed waren. Deze moesten nog doorkomen en zijn verwijderd uit de kaak
- waarschijnlijk als gevolg van die operaties en lange kliniekopnames is ze zand gaan eten. Met als gevolg een flinke zandkoliek en een koliekoperatie. 5 grote emmers zand zijn er uit haar darmen verwijderd. Hier heeft ze een kleine breuk in de buikwand aan over gehouden
- als 5 jarige heeft ze een flinke koliek gehad die veroorzaakt is door salmonella. Ze heeft dagenlang antibiotica in het bloed gekregen en darmspoelingen met gezonde mest
verloop van huidige situatie:
- na de zomer is Isa niet fit. Dit is in het begin vooral te merken tijdens de dressuurlessen. Isa moet altijd goed opgevangen worden omdat ze zeer voorwaarts is en ook drammerig kan zijn. Nu echter heeft ze moeite om de bak rond te komen. De bak is op dat moment best zwaar maar niet zwaarder dan voorheen. Ze eet wel goed. Staat overdag nog op de wei en 's nachts op stal.
- Vitaminespuit gegeven en gestart met zeewier in het voer.
- Totaal geen reactie. Begin november komt de da enten, dus meteen gevraagd om een onderzoek. Hij vindt haar hoeven wat warm. Mest is wat slap en vochtig (geen diarree).
Getest op ziekte van Cushing, uitslag is negatief
Bloed afgenomen, iets verhoogde waarden die duiden op een acute ontsteking. Dus gestart met ontstekingsremmers (metacam). Verder geen afwijkingen in het bloed gevonden.
-Weer geen reactie. Ondertussen is haar temperatuur steeds boven de 38 graden. Geen koorts dus, maar normaal heeft ze onder de 38. Daar is ze nu nog steeds niet onder gekomen.
- Dan maar iets alternatiefs geprobeerd, namelijk haar chakra's laten lezen. Zeer bijzondere ervaring! Isa gaf aan heel moe te zijn. Verder eigenlijk geen oorzaak.
- In overleg ben ik steeds wel buiten blijven rijden. Rustig aan. Niet dat het anders ging, want ze is echt niet vooruit te branden.
- Toen een kuur van 3 weken prednison gestart. En daarnaast nog een kuur van Heamolytan. (supplement voor vermoeide paarden, of paarden met bloedarmoede, stimuleert de aanmaak van nieuwe bloedcellen)
- Helaas weer geen reactie. In overleg met da een afspraak gemaakt met een chiropractor om te zien of er iets mis is met haar gestel/zenuwen. Deze chiropractor werkt samen met zijn vrouw die kinesioloog is. Ze hadden al snel door dat er mechanisch niets aan de hand is. Isa is mechanisch zeer sterk. Dus toen zijn vrouw aan de slag. Ook weer een zeer bijzondere ervaring! Daar kwam uit dat door alle narcoses en medicijnen door de jaren heen Isa een allergische reactie had in de dunne darm. Hierdoor zou de opname van voedingsstoffen uit het voedsel minimaal zijn en daardoor heeft Isa moeite met het aanmaken van nieuwe cellen. Ze heeft Isa behandeld ("knopje omgezet") en verder was er niets nodig. Na 2 weken zou het beter moeten zijn. Eventueel nog een aanvullende behandeling.
Het was een aparte ervaring, veel mensen zullen dat allemaal niet geloven. Maar als je da zegt niet meer te weten wat er is. Je weet zelf heel goed dat je paard niet in orde is. Dan ben je dus bereid om alles te proberen.
Er is inmiddels 1 week voorbij en er is nog totaal geen verbetering. Helaas!
Ik geef het uiteraard nog de tijd. Maar ondertussen ben ik wel eens benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Isa eet dus gewoon goed. Er is niets in haar voeding veranderd. Ze is niet verhuisd. Ze is wel alert. Met veel wind is ze ook gewoon schrikachtig, net als normaal. Misschien soms nog wel wat meer dan anders.
Maar haar stap is traag, niet vlot.
Draven wil ze liever niet. En als ze draaft dan lijkt het alsof je met een rem er op rijdt. Moeilijk uit te leggen. Naar totaal niet voorwaarts.
Ze mest veel tijdens het rijden (meestal 2,3 of 4 keer) Ze kijkt ook veel achterom.
Het is geen rijtechnisch probleem, want Isa wilde altijd graag lopen. We rijden ook veel op strand en zelfs daar is ze niet vooruit te branden.
Hoefsmid is trouwens ook nog geweest en ook daar niets gevonden.
Het is, zoals ik al zei, een heel verhaal. Maar omdat het zo vaag is, lijkt het me goed om alles te vertellen. Het kan zijn dat ik zelfs nog iets vergeten ben.....
Hoor graag jullie reacties! Alvast bedankt!
)
.