iemand ervaringen met karperrug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesjepaarden

iemand ervaringen met karperrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 23:37

Hallo,

Mijn paard heeft een karperrug, al vanaf veulen af aan, is nu 9 en presteerd hiermee naar behoren. Helaas wegens geen klik (lees ik kan niet met haar clownskarakter omgaan) staat ze te koop. Ook omdat ik geen tijd meer heb voor wedstrijden enz. Maar heel veel mensen haken af op een karperrug. Ik heb verschillende verhalen hierover gehoord dat paarden met een karperrug gewoon Z dressuur zijn. Wat zijn jullie ervaringen? Paard is er trouwens gewoon klinisch mee goedgekeurd toen ik haar kocht, ik heb makkelijk een passend zadel gevonden e.d.

Gr

Tuittuit

Re: iemand ervaringen met karperrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:43

De mijne heeft er ook een maar dan niet heel erg, alleen is het een draver die ik hobbymatig rij dus op dressuur wedstrijd niveau kan ik niet oordelen maar de mijne heeft nergens last van en met zadels heb ik ook geen problemen alleen moet ik een sjabrakje hebben die achter iets omhoog staat dus niet zo'n vlakke zonder voor vorming want dat schuurt in zijn haren.

Denk dat mensen het niet echt kennen dus daarom al afschrikken

Hoe erg heeft ze het ? Kan je het niet missen of ?

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 23:58

Je kan het niet missen, maar ik heb haar dressuurmatig op ons hoogtepunt op Mniveau gereden. Nooit geen verkeerd woord over gevallen op wedstrijd, van zowel publiek als van jurys. Tis een paard waar je ver mee kan komen, als er maar mensen komen kijken. Ik zal even proberen een foto te uploaden....

Edit, link naar foto toegevoegd

http://i198.photobucket.com/albums/aa21 ... ads/11.jpg

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:09

Ik heb een tijdje een paard gereden met een karperrug. Dat paard had er totaal geen last van, liep heel fijn dressuurmatig en sprong erg goed. Wel zou ik zelf toch terughoudend zijn om een paar te kopen met een afwijkende rug.

Is het het paard uit je profiel? Ik zie op de foto's vooral een gespannen paard dat zijn rug wegdrukt, als het paard bij eventuele kopers ook zo loopt, kan ik me voorstellen dat ze denken dat het door haar karperrug komt (ook al is dat waarschijnlijk niet de oorzaak, die ligt toch meestal bij de ruiter :o ).

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:14

Onze paarden hebben er lichte tour mee gelopen. Wij hebben liever een karper rug dan een weke/gezonken rug.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 05:36

Als je ze zelf fokt en ze zijn zo ja niet leuk Maar het is niet anders Maar als ik kan kiezen tussen een paard met een " normale" rug en een karper rug Heel eerlijk zou ik het ook niet doen Hoewel hij er idd nooit last van zou hebben Er staat zo veel te koop genoeg keus

Staat hij te koop als dressuurpaard of recreatie paard ? Denk dat hij eerder voor recreatie verkocht zal worden Maar daar moet je dan misschien je prijs ook op aanpassen

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:32

Wij hebben een Caritas merrie specifiek gekocht vanwege haar rug (karper achtige rug) Die merrie heeft zeer goede veulens gebracht. Wij fokken dus juist graag met een wat strakkere rug. De merrie van TS zou dus voor de fokkerij misschien iets goeds kunnen betekenen, maar voor de sport idem.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:44

Wij hebben er ook een met een karperrug. Geen enkel probleem mee! Heeft M1 gelopen...
Alleen een goed passend zadel is lastig, in combinatie met zijn hoge schoft.
Paard loopt verder als een zonnetje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:59

Er zullen inderdaad genoeg paarden zijn die er gewoon Z mee kunnen lopen, maar dat zal niet dankzij/ondanks de karperrug zijn. Als het om de merrie gaat in je profiel denk ik inderdaad dat het een combinatie van factoren zal zijn; als je de keuze hebt tussen twee paarden waarbij de een karper rug heeft en de ander een 'gezondere' rug heeft (de definitie van gezond even daar gelaten) zou ik zelf ook niet zo snel kiezen voor het paard met de karper rug. Het is niet altijd even makkelijk om op een 'normaal' paard een passend zadel te vinden, laat staan voor een paard met een andere bouw/rug. Daarbij zal prijsklasse wellicht ook nog meespelen, maar ik weet verder natuurlijk niet hoe lang en waar ze te koop staat dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Ik ken wel een paard met een karper rug, daar is nu een paar jaar later wel een fijn zadel op en valt goed mee weg te rijden maar dat heeft best een poos geduurd..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:04

Mijn paard heeft een lichte karperrug, maar verder geen problemen. Ik kwam er eigenlijk pas echter door de zadelpasser, voor die tijd was het mij (maar ook anderen) nooit opgevallen :+
Maar goed, ik heb voor hem een prima passend (western) zadel. Wel van belang is om zijn rug goed sterk te houden, maar dat is geen probleem gezien het feit dat ik misschien geen wedstrijden rijd, maar wel flink dressuurmatig train :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:14

Ik weet niet of het aan de rug ligt of aan de rijkunst, maar als ik de rij foto's zie haak ik ook af. Ik zie enkel een paard met extreem veel spanning. Als hij met proefrijden ook zo loopt dan zou ik het probleem eerder daar zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:20

Ts, je eerste foto was niet verkeerd, echter , dan kijk je naar de rijfoto's en dat valt niet mee. Je zegt dat het zadel past, ik zie het zo af en toe opwippen aan de achterkant. Misschien is het een optie om een zeer goede ruiter dit paard een poos door te laten rijden zodat de ontspanning er in komt. Ze heeft een iel nekkie en houd ontzettend vast. Als ik foto's zou zien van een soepel en ontspannen lopend paard die lekker over de rug met de neus naar de grond gaat dan hield de rug mij absoluut niet tegen. Echter, dit paard zou ik zelfs met een normale rug niet kopen gezien de manier waarop ze onder het zadel loopt. Want er zit nog al wat werk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:20

Ik denk ook eerder dat mensen afhaken op je rijfotos als je fotos in je topic recent zijn. Daar zie ik geen blij ontspannen paard.

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 20:02

Hallo, dankjewel voor jullie reacties. De fotos uit mijn profiel zijn 2,5 jaar oud, hou het even op de foto in het topic, deze is een maand oud. Zadel heb ik zelf geen problemen mee gehad, maar dit komt omdat ze geen extreme hoge schoft heeft. Het zadel op de fotos in mijn profiel is een zadel was absoluut niet past! & toen had ik haar een week. Geen excuus, maar met veel lessen zijn we nu heel anders aan het werk.Ik wil mijn profiel aanpassen maar op een of andere onnozele reden lukt mij dat niet meer (als iemand me kan helpen graag pb ) met rijden zoekt ze zelf mijn hand op, ik hoef hier niks voor te doen... lekker laag en ontspannen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:10

De foto in de link geeft inderdaad een netjes gereden paard.
Wel verstandig om je profiel dan te veranderen met betere foto's want mensen vinden die plaatjes gegarandeerd.
In profiel wijzigen kun je de links van de foto's veranderen of deleten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:11

Sizzle schreef:
De foto in de link geeft inderdaad een netjes gereden paard.
Wel verstandig om je profiel dan te veranderen met betere foto's want mensen vinden die plaatjes gegarandeerd.
In profiel wijzigen kun je de links van de foto's veranderen of deleten.

Dit had ik niet gezien maar dat ziet er idd stukken beter uit!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:12

Ik ken een paard met een echt flinke karperrug, dat valt echt gelijk op en niet zo'n beetje ook.
Zodra je hem goed rijdt zie je het na verloop van tijd bijna niet meer, weg is het niet maar het kan echt een heel eind verbeteren.
Hij kan volgens de osteopaat er ook echt perfect mee overweg ondanks die giga bult die er zat.

Maar zou ik nu een paard moeten kopen zou ik alleen echt geen paard met een karperrug kopen.
Er staat zoveel te koop, ik zou niet weten waarom dan een paard met een karperrug?
Ze zeggen wel eens problemen krijg je vanzelf, dus waarom zou je ze kopen?

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:22

Hey ts. wij hebbe contact gehad via de app een tijdje over jou merrie. Ik had niet eens in de gaten dat ze een karperrug heeft. Maar dit staat bij mijn weten ook niet in de advertentie op marktplaats? Wellicht dat mensen er dan juist van schrikken als ze jou merrie dan in het echt zien met wel een karperrug.
Ik weet zelf ook niet beter dan dat een paard met een karperrug geen bemerking hoeft te zijn voor het rijden/de sport

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:34

Karper-rug is een schoonheidsfoutje meer niet.Heb ook een tijd een paard gereden met een karper rug,had verder geen belemmeringen,fantastisch dressuurpaard.

Altijd lastig om iemand te vinden die hier doorheen kijkt,persoonlijk zou ik het geen belemmering vinden als ik een klik zou hebben met zo'n paard.
Sterker nog,ik had het paard waar ik het net over had willen kopen,alleen had ik er toen de mogelijkheid niet voor om hem te onderhouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:51

het enige nadeel kan zijn dat paarden met een karperrug gevoeliger schijnen te zijn voor KS, dus rugfoto's zouden misschien helpen bij de verkoop.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:53

Misschien denk ik veel te simpel hoor, maar zou je bij een karperrug juist niet minder snel last hebben van KS omdat de rug van nature al zo bol is? De spinaaluitsteeksels komen toch dichter bij elkaar wanneer de rug holt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:55

Dat klopt, maar in de overgang van de lendenen naar de rug heb je dan vaak juist een soort knikpunt.
Ik heb het niet bedacht en ben ook geen expert hoor, maar ergens een keer gelezen bij informatie over KS.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:59

1 van onze lichte tour paarden had ook een karperrug. De rug van dit paard is op 15-jarige leeftijd helemaal geröntgend met als conclusie > gehele rug in orde en kon dus kon het zware werk gewoon aan.

Jesjepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 21:19

Ik heb mijn paard toendertijd ook klinisch laten keuren en ter aanvulling fotos van de rug. Zelfde conclusie, gewoon geschikt voor het hogere werk. Ik heb me er verder niet in verdiept hoor, maar indd de kans op kissing spines lijkt me ook minder... maar op de plekken waar het niet boller staat kan alsnog kissing spines onstaan? Je hebt trouwens wel 2 varianten, de ruggenwervel die omhoog ligt, of de bovenste dooruitsteeksels die vergroeid zijn... volgens mij da was dat laatste het minst gunstigste geval, en als dat zo zijn zijn bij mijn paard zou ze ook niet goedgekeurd worden voor de hogere sport...

@ kylieej het staat wel degelijk in mijn advertentie...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 07:44

Ik denk dat dit een gevalletje het oog wil ook wat is.

Ik denk dat de meeste een mooi paard willen en dat men dit niet zo mooi vind.