paard met bloedneus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

paard met bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:40

Hoi

Vandaag toen ik op stal aankwam, en mijn merrie lekker stond te eten, zag ik dat ze een rood neusje had.
Ze had lichtelijk een "bloedneus".
Het ene neusgat was bijna niets, de andere was toch wel vrij bebloed.

Ik heb het schoongemaakt met water en een doekje en het lijkt een wondje nèt in dr neusgat te zijn.

Voor de zekerheid maar even dierenarts gebeld of er iets mee moet gebeuren..

Hij zei dat ik me er niet druk over hoefde te maken, maar dat het misschien wel even handig is om met een camera int neusgat te gaan kijken..

Aangezien dit weer het een en ander kost, en ik denk dat het maar een oppervlakkig wondje is, wilde ik er nog even over nadenken :+

Het bloeden is overigens gestopt.
Merrie is happy en staat te eten.

Wat zouden jullie doen?

Jolliegirl

Re: paard met bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:43

Even in de gaten houden en nog niet gelijk te druk maken.
Ruin die ik rij heeft dit zomers wel eens. Dan heeft ie zich weer eens gestoten of is hij gestoken.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:45

Ik zou er niet veel mee doen als het gewoon gestopt is. Je kan eventueel met wat lauw water en watten het bloed een beetje weghalen.

Een "echte" bloedneus is vaak wat heftiger, dan mag je al je stalwanden, voerbak en waterbak uit gaan schrobben. :+

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:45

Jolliegirl schreef:
Ruin die ik rij heeft dit zomers wel eens. Dan heeft ie zich weer eens gestoten of is hij gestoken.

Oh oke :+
Ja ik hou het sowieso even in de gaten.
Maak je het dan ergens mee schoon of laat je het gewoon?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:46

MayDayParade schreef:
Ik zou er niet veel mee doen als het gewoon gestopt is. Je kan eventueel met wat lauw water en watten het bloed een beetje weghalen.

Een "echte" bloedneus is vaak wat heftiger, dan mag je al je stalwanden, voerbak en waterbak uit gaan schrobben. :+

Serieus? :+

Edit; smiley
Laatst bijgewerkt door Gitana op 12-01-15 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:47

sadekeshia schreef:
Jolliegirl schreef:

Oh oke :+
Ja ik hou het sowieso even in de gaten.
Maak je het dan ergens mee schoon of laat je het gewoon?

Handdoek met water erdoor. Meer niet.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:48

sadekeshia schreef:
MayDayParade schreef:

Serieus?

Ja, er zit dan bloed op de lip, en dat vegen ze dan steeds af aan de wanden, de voerbak, drinkbak. Het lijkt dan alsof je een moordscene binnenloopt, terwijl het helemaal niet zo dramatisch is.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:48

MayDayParade schreef:

Haha inderdaad! Een van de 2 paarden die ik bijrijd heeft vrij standaard ieder jaar met de eerste hitte een bloedneus! Was er afgelopen jaar niet bij, maar heb de foto's gezien Hihi! Overal bloed! En dan staan ze 24-7 buiten. :) Leek bijna op CSI :')

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:50

Mijn ruin kreeg dit vroeger bij warmte in het voorjaar wanneer zijn deken nog niet af was. Altijd schoongemaakt met lauw water en watjes en daarna een klodder sudocreme tegen eventuele schraalheid.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:50

Okee jeetje :') dan schrik je je wel rot ja

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:53

iemand die ik ken, zijn paard had dat heel vaak en erg en dat bleek een tumor te zijn . Paardje leeft nog steeds, maar zou t wel in de gaten houden als het vaker gebeurd!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:44

kan heel onschuldig zijn, maar ook heel serieus. Ik ben dan zo iemand die niet afwacht en het uit laat zoeken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:49

Als het een keer is, zou ik me niet te druk maken. Onthoud goed welk neusgat het grootste deel van het bloed was, als het vaker voor gaat komen kan je inderdaad de DA laten kijken. Als het steeds uit hetzelfde neusgat komt, kan het inderdaad een tumor in een bijholte van de neus zijn, dit heb ik ook met een paard meegemaakt. Dan drupte het wat en stopte het weer, soms dagen niet, soms een jaar niet... In de zomer meer dan in de winter, na het werken vaker dan in de wei. Tot het dus een keer bleef druppelen, dat heeft een dag of drie geduurd voordat ik wist wat het was. Al met al heeft ze het zo'n vijf jaar gehad totdat het dus bleef druppen. Die laatste keer was het wel met een paar dagen weer over, maar toen heb ik haar toch in laten slapen, ze was 22, had een heel werkzaam leven achter zich en ze had ook artrose in haar hoeven die weer opspeelde.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 00:18

Jet schreef:
Als het een keer is, zou ik me niet te druk maken. Onthoud goed welk neusgat het grootste deel van het bloed was, als het vaker voor gaat komen kan je inderdaad de DA laten kijken. Als het steeds uit hetzelfde neusgat komt, kan het inderdaad een tumor in een bijholte van de neus zijn, dit heb ik ook met een paard meegemaakt. Dan drupte het wat en stopte het weer, soms dagen niet, soms een jaar niet... In de zomer meer dan in de winter, na het werken vaker dan in de wei. Tot het dus een keer bleef druppelen, dat heeft een dag of drie geduurd voordat ik wist wat het was. Al met al heeft ze het zo'n vijf jaar gehad totdat het dus bleef druppen. Die laatste keer was het wel met een paar dagen weer over, maar toen heb ik haar toch in laten slapen, ze was 22, had een heel werkzaam leven achter zich en ze had ook artrose in haar hoeven die weer opspeelde.

Oh dankje voor je advies, zal het onthouden

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:26

Is ze gechecked op bloedarmoede? Mijn eerste pony had ook weleens een klein bloedneusje en dat bleek door bloedarmoede te komen. Ijzerkuurtje gekregen en nooit meer last gehad.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:31

farahdiba46 schreef:
Is ze gechecked op bloedarmoede? Mijn eerste pony had ook weleens een klein bloedneusje en dat bleek door bloedarmoede te komen. Ijzerkuurtje gekregen en nooit meer last gehad.

Nee ze is niet gechecked op bloedarmoede..
Maar denk eigenlijk dat ze zich gestoten had aan de punt van de drinkbak..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:34

een oud paardje van ons kreeg dit ook onder het werk maar die had een longbloeing.
mijn oudje had het vroeger ook bij inspanning daar is nooit niks uitgekomen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:35

Maar hier komt het bloed toch van de wondje? Ik zal me er niet te druk over maken en in de gaten houden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:42

Weidebloem schreef:
Maar hier komt het bloed toch van de wondje? Ik zal me er niet te druk over maken en in de gaten houden.

Oh met mijn neus gelezen denk ik :+