nut van een vitaminespuit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

nut van een vitaminespuit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:03

Hoe denken jullie over het eens in de zoveel tijd een vitaminespuit geven? Nuttig of onzin of juist slecht?
Ik heb het in een jaar vier keer gegeven, en merkte wel dat het wat deed, ben benieuwd hoe jullie dit ervaren, ik haal de spuit bij divoza van rond de acht euro

pennie17

Re: nut van een vitaminespuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:44

Ik geef mijn paard altijd een vitaminespuit in het voorjaar, om beter door zijn haar te komen. Een vriendin koopt altijd een vitamine kuur. Dat werkt ook goed.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:45

Ik geef altijd 1 x per jaar een vitaminespuit, ik geloof niet dat het kwaad kan,
En daarbij heb ik mijn pony er van op zien knappen!, ze zat gewoon niet goed in haar vel, veel hoesten etc, niet echt specifieke symptomen, toch voor de zekerheid een vitaminespuit gehaald, en het leek te werken :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:46

Ik geef in het voorjaar en in het najaar een vitaminespuit. Baat het niet dan schaadt het niet, en ik heb vaak het idee dat ze er na wel wat beter in hun vel zitten. :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:48

pennie17 schreef:
Ik geef mijn paard altijd een vitaminespuit in het voorjaar, om beter door zijn haar te komen. Een vriendin koopt altijd een vitamine kuur. Dat werkt ook goed.

En wat is dat precies? Wat is het verschil

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:49

Nuttig, maar wellicht wel met meer regelmaat? Ik heb er wel eens gegeven, samen met de inenting, in de trant van 'wat extra vitamientjes'. Nooit echt iets gemerkt. Ik geef nu dagelijks vitaminebrok.

Rocks11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:53

Ik heb er een gegeven nadat die van mij koliek had gehad en daarna nog aan het kwakkelen was. Is hierna nog drie maanden niet fit geweest. Hij heeft er dus geen baat bij gehad, of in iedergeval heb ik hem er niet wat van zien opknappen. Maar wil het van het voorjaar toch wel weer een gaan geven om te zien als het dan wel wat doet. Ik geef wel elke dag al een vitamine korrel van Marstall hier heb ik hem dan wel van zien opknappen.
Laatst bijgewerkt door Rocks11 op 12-01-15 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:57

Volgens mijn veearts heeft het meer nut om elke dag een vitaminebrok (of vitamine supplement) te geven, in plaats van een hele stoot vitamines in 1 keer. Het meeste plassen ze dan toch weer uit.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:57

Paarden hebben dagelijks vitamines nodig, heel veel vitamines in een keer is helemaal niet nuttig en heeft geen lange termijn effect... Het meeste van die spuit wordt gewoon weer uitgeplast.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:59

Hier krijgen ze een keer per dag een vitamine brok erbij 75 gram
Heb sommige paarden die nieuw kwamen er wel van zien opleven idd

Geven het al jaren en het is fijn spul en in verhouding goedkoper als een vitamine stoot

LifeWithNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:03

Ik heb mijn paard onlangs een vitaminepasta gegeven. Hij leek niet helemaal lekker in zijn vel te zitten en ik dacht "baadt het niet dan schaadt het niet." Misschien is het toeval, maar een dag of 4 later merkte ik positief verschil in hoe mijn paard was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:05

Als een vitaminespuit een duidelijk effect heeft op het paard, dan moet men zich eens goed achter de oren krabben over het voerbeleid. Dan miste het paard dus wat anders zou het overbodig geweest zijn.
Een inhaalslag is altijd slechter dan doorgaand goed uitgebalanceerd voedsel.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:12

Ik heb hem wel eens gegeven. Toen ik er achter kwam dat er te weinig in zijn voer zat(of hij er te weinig uithaalde). Ik heb eerst een spuit gegeven om hem een boost te geven en daarna ben ik een supplement gaan voeren.
Ook geef ik hem na het enten als hij koortsig is. Soms blijft hij dan een paar dagen koortsig en dan geef ik hem dag twee een spuit en knapt hij op.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:33

Sizzle schreef:
Als een vitaminespuit een duidelijk effect heeft op het paard, dan moet men zich eens goed achter de oren krabben over het voerbeleid. Dan miste het paard dus wat anders zou het overbodig geweest zijn.

Dan verschillen wij toch van mening :) Mijn voerbeleid voor mijn shetlander en haflinger is zomers gras, swinters hooi, niet meer niet minder.
Ze komen niets tekort en zijn nog nooit echt ziek geweest.
Er wordt niet intensief mee gereden oid. Ik zie het namelijk niet zitten om mijn paard vol te proppen met basisbrok, vitaminebrok, wat voor brok dan ook. Een extra'tje op zn tijd vind ik wel kunnen.
Het zal allemaal wel een goede werking hebben, maar ook aan ieder voordeel zit z'n nadeel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:37

xSogno schreef:
Paarden hebben dagelijks vitamines nodig, heel veel vitamines in een keer is helemaal niet nuttig en heeft geen lange termijn effect... Het meeste van die spuit wordt gewoon weer uitgeplast.

Precies, zo denkt mijn dierenarts er ook over. Zij adviseert twee keer per jaar een vitamine kuur (poeder door het voer)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:49

Bubbleee schreef:
Sizzle schreef:

Dan verschillen wij toch van mening :) Mijn voerbeleid voor mijn shetlander en haflinger is zomers gras, swinters hooi, niet meer niet minder.
Er wordt niet intensief mee gereden oid. Ik zie het namelijk niet zitten om mijn paard vol te proppen met basisbrok, vitaminebrok, wat voor brok dan ook. Een extra'tje op zn tijd vind ik wel kunnen.
Het zal allemaal wel een goede werking hebben, maar ook aan ieder voordeel zit z'n nadeel.

Het is bewezen dat Nederlands ruwvoer niet alle vitaminen en mineralen bevat die een paard nodig heeft.

Dus zonder die extra's loopt je paard zeker wel tekorten op. In een goede vitaminebrok/poeder zit helemaal geen troep dus daar zit echt geen nadeel aan. :n

Daarnaast geef je daar maar zo'n 50 tot 100 gram per dag van, afhankelijk van hoeveel je weegt. Weet niet wat jij volproppen noemt?
H
Laatst bijgewerkt door xSogno op 13-01-15 09:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:55

Bubbleee schreef:
Sizzle schreef:

Je weet dat je van vitaminebrok voor de shet maar 25g hoeft te voeren en de haflinger 50g van Force? Om een idee te geven bij het "volproppen" met vitaminekorrel.

Een vitaminestoot vind ik zelden nuttig. Tegelijkertijd met een enting of zware ontworming kan het in mijn ogen nut hebben, doordat je dan het lichaam zwaar belast of de opname van allerlei dingen verminderd (door verstoring van de darmflora).

Het is net als bij mensen. Heel veel mensen doen het prima op mac donaldsvoer met 100g groenten of minder per dag. Maar toch knappen de meeste mensen op als ze gezond gaan eten (minimaal 200g groenten, 2 stuks fruit, 100-150g vlees op een dag en voldoende vezels). Zelfs als ze qua gewicht gelijk blijven.

Dat je in de zomer kiest voor geen vitaminekorrel kan ik inkomen. Ik zou het zelf niet doen maar dat is levend voer en ik hoop dan maar dat je een oude kruidenweide heb (in plaats van een oude of zelfs nieuwe (max 5 jaar) koeienweide) waar niet gespoten is de afgelopen 5 jaar en wel gematigd gemest.

Maar in de winter voer je hooi. Zelfs als het van hetzelfde zojuist beschreven oude kruidenweide komt, dan nog voer je veel minder vitaminen. Een deel vervliegt namelijk vanaf het hooien, bijvoorbeeld vitamine D en E. Dus dan zou ik altijd aanraden om er een vitaminekorrel naast te voeren, mits het paard geen medische indicatie heeft waardoor het echt niet kan (maar dan is het rantsoen waarschijnlijk toch al uitgebreid met de dierenarts besproken).

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:05

Een vroeger bijrijdpaard had een periode weinig energie en looplust, brok werd al opgevoerd naar 2 kilo (voor een sober ras), maar dit hielp niet. Hij kreeg toen een vitaminespuit en we zagen bijna direct verschil. Hij voelde zich beter en had weer lekker veel energie! Zou goed mogelijk zijn dat zijn brok te weinig vitamines bevatte en dit op de lange termijn zichtbaar werd.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:05

Ik had dit jaren geleden ook al eens gedaan maar de cijfertjes maar weer eens opgezocht.

Ik vond zo ff snel 3 vit.spuiten.

Vitasporal stonden bij de paardendrogist geen gehaltes bij.

De Equivital is qua gehaltes echt een lachertje. Geef je paard 1 kg basisbrok en hij krijgt al het driedubbele.

De Hippovita is hooggedosseerd in de Vit. A. Maar met 6 kg basisbrok ben je er ook. Dit is 2,5 keer de dagelijkse benodigde hoeveelheid ong. Verder zit er D3 en E in. D3 ca het dibbele van de dagelijks ben. Hoev. Wat overeenkomt met ca 3 tot 4 kg badisbrok. De vit E is nog niet de helft vd dagelijks ben. Hoev. Ongeveer gelijk aan 1,5 kg basisbrok.

Een tekort asn D3 komt maar weinig voor. Vit. E, de hoeveelheden in zo'n spuit heb je eigenlijk niet zoveel aan. En of zo'n hoge dosering Vit. A nou nuttig is vraag ik me ook af.

Mijn inziens pure geldverspilling...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:43

Mijn paard krijgt een halve maatschep muesli per dag, en dat weegt nog niet eens een halve kilo. Mijn dierenarts vindt het prima zo en pleit ervoor om niet meer te geven. Dus ik snap al die grote hoeveelheden niet die ik steeds lees. Of begrijp ik jullie verkeerd?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:11

Jelleee schreef:
Volgens mijn veearts heeft het meer nut om elke dag een vitaminebrok (of vitamine supplement) te geven, in plaats van een hele stoot vitamines in 1 keer. Het meeste plassen ze dan toch weer uit.

Dit inderdaad. Je neemt toch zelf ook niet 1x een vitaminebom (als zo'n spuit dat al is) en voor de rest niets? Langdurig vitaminen voeren heeft meer nut.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:33

Nikass schreef:
Mijn paard krijgt een halve maatschep muesli per dag, en dat weegt nog niet eens een halve kilo. Mijn dierenarts vindt het prima zo en pleit ervoor om niet meer te geven. Dus ik snap al die grote hoeveelheden niet die ik steeds lees. Of begrijp ik jullie verkeerd?

Ligt er heel veel aan welke muesli... Heel veel muesli's zijn zo gemaakt dat je er, als je alleen naar de vitamines en mineralen behoeften van je paard kijkt, inderdaad kilo's van moet geven.

Kijk maar eens wat er op sommige pakken staat, halve kilo per 100 kilo paard. Dan moet je dus een trekpaard al snel 4 kilo per dag geven.

Sommige muesli zijn zo geconcentreerd, zodat een halve kilo wel voldoende moet zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:58

Maar wie geeft dat nou? 4 kilo of meer? Lijkt me niet echt gezond! Ik geef Pavo Nature's Best, niet speciaal geconcentreerd. Ik ga nu wel een vitamine kuur geven (Groene Os Multivitamine) ondat mijn da dat -in algemene zin- heeft aangeraden. Maar ik heb nooit klachten gehad bij mijn paard.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:46

Nee dat is het hem nou juist, veel mensen geven dat niet, dus heel veel paarden komen bepaalde vitaminen en mineralen te kort. Daarom is een (aanvullende) vitaminebrok ook bijna altijd wel heel goed...

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:16

Aanvulling van vit/min dmv een poeder/brok etc kan zeker nuttig zijn. Maar deze spuiten zijn alleen maar hooggedosseerd in vit A. Als je bij wijze van je paard 1 dag een dubbele portie hooi en 2 kg basisbrok geeft heeft hij bijna dezelfde vit A boost gehad als met zo'n spuit.

Alleen een spuit kost ca 8/9 euro. Ong evenduur als een hele zak brok (met uitgebalanceerde hoeveelheden vitamientjes)

Imo zijn die spuiten dus gewoon geldklopperij.