Ik open dit topic omdat mijn merrie al een tijd loopt te kwakkelen qua gezondheid, en ik open sta voor tips.
Merrie is bijna 22 jaar en 14 jaar in mijn bezit, op een peesblessure na (meer dan 10 jaar geleden) nooit wat gehad.
Begin vorig jaar heeft ze een schuiver in het land gemaakt, volgens da een gekneusde heup, metacam gehad en daarna opgeknapt.
Vervolgens na een winter zonder ijzers weer op ijzers laten zetten, savonds kreeg ze in ene kramp koliek, da erbij, pijnstilling gehad en gelukkig knapte ze op, heeft een maand geduurd voordat ik haar weer fatsoenlijk op haar conditie had, ondanks ze maar een lichte koliek had.
Paar maanden goed gegaan, ben weer gaan lessen en ze bouwde lekker haar spieren en conditie weer op.
Wel een aantal keer d'r ijzers voor er af getrapt, meestal als ze er nog geen week of 2 weken onder zaten, begin augustus hebben we meegedaan aan een rit van 30 km, dag ervoor weer d'r ijzer er af, gelukkig de dag zelf ijzer er weer onder kunnen laten slaan en rit netjes uitgereden (bij vetcheck alles zeer netjes qua hartslag etc).
Tijdje erna was ze weer elke keer een ijzer kwijt en kwam ik er rond oktober achter dat ze in ene alle 4 de hoeven rotstraal had, ijzers eraf gelaten (ze loopt voor met zooltjes tussen de ijzers, zonder deze zooltjes wil niet).
Hoeven behandeld, binnen 2 weken zo goed als geen rotstraal meer, maar zat me nog niet lekker, ze oogde al een tijdje sloom, liep niet zuiver maar ook niet stokkreupel.
Laten testen op cushing, da heeft toen ook nog de straal bijgesneden, liep daarna behoorlijk kreupel (had dit nooit door de da moeten laten doen achteraf!) maar gelukkig geen cushing.
Sinds dien bleef ze sloom, vond alles maar best en was humeurig tegen alles en iedereen, in ene heel knuffelig naar mij terwijl ze dat normaal nooit is, echt een pittige tante die altijd de leidermerrie was, nu vind ze het wel prima dat ze lager in de rang staat.
Vorige week hoefsmid weer geweest om voor weer op ijzers te laten zetten omdat ze heel gevoelig bleef op de zool en nog steeds niet lekker liep, nadat de ijzers eronder zaten in ene linksvoor kreupel lopen, met name in draf. (Toonde naar mijn mening ook wat pijn als de ijzers eronder geslagen worden, eerdere keren ook al)
Woensdag is er een fysio bijgeweest die haar helemaal nagekeken heeft en dry needling gedaan heeft, geen (oude) blessures te vinden maar ze zat wel vast in de heupen/rug, waar ik al een vermoeden van had.
Donderdag wel wat last van spierpijn en vrijdag met haar een stuk gewandeld over het harde (op advies van fysio), ik had in ene een heel ander paard, heel alert, vrolijk, hield haar bijna niet van enthousiasme, en wauw wat was ik blij zeg, haar rug ziet er veel minder doorgezakt uit en ze krijgt weer de pit die ze altijd had

Zaterdagochtend een appje van de staleigenaar, ze loopt niet lekker en dat ze haar ijzer in de stal vonden, dus ja niet zo gek dat ze niet lekker loopt.
Afijn, ik naar stal heen, hoefsmid gebeld, paard met een warme hoef, is het geen hoefzweer? In de biotex gezet, net als gisteren (geen warme hoef meer gelukkig), vanmorgen hoefsmid weer geweest, gecheckt op hoefzweer, ijzer eronder en loopt weer goed.
Weer met haar gewandeld over het harde en niks aan de hand, redelijk alert, klein stukje gedraafd en dat ging ook al iets beter.
Ik hoop dat we nu eens uit de ellende komen, heb zoveel voor haar over maar soms zo lastig als je de vinger er niet op kan leggen wat er is, ik heb het idee dat de fysio icm dry needling haar heel goed doet.
Sorry voor het lange verhaal, respect als je het gelezen hebt, en mocht je tips of ideeën hebben hoor ik die heel graag

Hier nog wat foto's:
Deze 2 foto's van hoe ze de laatste tijd toonde:

Deze is van afgelopen vrijdag, 2 dagen na behandeling van de fysio/dry needling:

Verschil met haar rug, links is voor behandeling, rechts is van gisteren:

Toen ze haar ijzer kwijt was:

Vandaag, weer met ijzer (ze mist een brok uit haar hoef, deze is eraf door het ijzer):