Magnesium geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexCo95

Magnesium geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:41

Hoi,
mijn paard heeft erg veel last van te weinig impuls en mijn training bestaat al zowat uit alleen overgangen rijden.
Nu staat er bij mij op stal een paard waarvan de eigenaar had gezegd dat hij hetzelfde probleem had, en heeft hem magnesium bijgevoerd. Sindsdien moet hij weer afgeremd worden.
Nu vraag ik me af of dit ook bij mij zou kunnen werken, aangezien magnesium meestal juist wordt gebruikt voor stress-paarden?

Ps. mijn paard is een 19-jarige merrie, maar heeft nog wel echt merriestreken dus de energie zit er ergens wel in...

Alvast bedankt

Jennyxx

Re: Magnesium geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:07

Ik heb hetzelfde probleem. En mij werd toevallig vandaag ook magnesium aangeraden :-)

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:17

Een van onze paarden kreeg magnesium omdat ze te heet/druk/onstuimig/schrikkerig was met rijden. Ik weet niet of het tegenovergestelde ook werkt....

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:19

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:22

Ik heb t bij paard ook wel gebruikt, magnesium citraat, en paard werd er rustiger van, het helpt voor de doorvloeiing van zenuwen, dus bij afwijking aan zenuwen ivm magnesium te kort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:51

Laat dan eerst bloed prikken om te kijken naar tekorten.
Straks geef je zomaar magnesium terwijl ergens anders iets mis is.
Dan ben je met een gericht bloedonderzoek wel verstandiger bezig :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:00

Magnesium en calcium zijn verantwoordelijk voor de spierstofwisseling.. het zijn tegenhangers van elkaar.
Magnesium zorgt voor ontspanning, calcium voor aanspanning.
Bij een magnesium tekort kunnen de spieren niet goed meer ontspannen en krijg je dus verhoogde spanning in de spieren.

Inmiddels slik ikzelf ook magnesium, wat mij veel goed heeft gedaan!
Nagenoeg geen last meer van mijn lijf (heb fibro) en ben véél energieker.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:18

ellepel schreef:

Magnesium geven kan nooit kwaad, het is alleen slecht voor je portemonnee als je het voor niks geeft.
Als het paard het niet nodig heeft, plast hij/zij het gewoon weer uit samen met de andere afvalstoffen.

Uiteraard is het wel verstandig om zeker te weten dat het probleem bij magnesiumtekort ligt.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:17

Wij hebben Siberische ginseng gevoerd aan ons paard. (Op aanraden van alternatief geneeskundige) 2 keer per dag 3 tabletten. Verbluffend resultaat!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:23

ellepel schreef:

Was magnesium niet juist heel moeilijk aan te tonen via bloedonderzoek? Lijkt namelijk veel op Calcium. Volgens mij moet je dan een spierbioptie doen. Makkelijker is om twee weken 10 gr mg celaat te voeren en als je na twee weken geen verschil merkt ermee stoppen. Breng ook de hoeveelheid ca terug in het voer. Het lichaam kan geen onderscheid maken tussen ca en mg. Als je dus een overschot ca voert creëer je dus snel een tekort aan mg.

AlexCo95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 23:57

Bedankt voor alle reacties!
@DutchRiders dat klinkt goed, maar ik heb net even gekeken en ik kan niets vinden hierover over het geven aan paarden. Is er een paardenwinkel die het verkoopt? Is het zeker niet schadelijk? Ik zal nog wat meer onderzoek doen want ik wil wel weten wat ik mijn paard geef ;)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:17

ik heb een vraag 9 weken geleden kwam uit een bloedonderzoek dat mijn pony magnesium te kort heeft. Ik heb haar 8 weken magnesium van Pharmahorse gegeven. Dat is Magnesium citraat. Na 8 weken weer bloedonderzoek en haar magnesium waarde is nog lager. Haar Calcium , fosfaat waarde is wel goed. Heeft iemand dit ook gehad? In wat voeren jullie je magnesium? Het schijnt dat het slechter opgenomen wordt in combinatie met calcium. Maar in bijna alles zit calcium.. Nu geef ik het twee keer daags ipv 1 x daags en dan over 7 weken weer bloedonderzoek.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:44

Paard Natuurlijk heeft een heel stuk gewijd aan Magnesium. Heel interessant om te lezen. Volgens hun site geeft een bloedanalyse alleen maar de magnesiumwaarde aan van de laatst gegeten maaltijd en laat het niet zien hoeveel mg er in de spieren is opgeslagen. Een bloed analyse geeft dus een momentopname die zelfs niet helemaal klopt. Ben geen DA, som alleen op wat zij op hun site plaatsen. Als je Mg voert, is het goed om zo min mogelijk ca bij te voeren. Dus gewoon de vertrouwde biks met een schepje mg. Maar even geen Luzerne of andere extra,s met veel ca geven.