Ervaringen blessure checkligament

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Luck

Ervaringen blessure checkligament

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 13:25

Hallo allemaal,

Ik zet mijn verhaal hier meteen neer, alvast bedankt voor het lezen!

Mijn paard is al een tijdje aan het tobben. Afgelopen zomer begon ze onregelmatig te lopen. Dit werd in eerste instantie verward met flinke stijfheid, advies gekregen om veel wendingen rijden en vooral het paard actief te houden. Helaas was dit een misverstand want de onregelmatigheid werd steeds erger, tot het paard stokkreupel liep.. Nog maar eens de DA laten komen, kreupelheid werd bevestigd.

In juli röntgenfoto's en echo's laten maken. Links voor is het checkligamentje beschadigd. Daarnaast vond de DA oud littekenweefsel, wat de neiging heeft op te zwellen bij overbelasting en dan pijn veroorzaakt. Ze had ook een haakje bij haar kogel wat toen meteen ingespoten/behandeld is. Alle drie geen hele heftige blessures, maar bij elkaar opgeteld toch een behoorlijk aangetast beentje. De grootste zorg was het checkligamentje, dit herstelt langzaam en is bij overbelasting snel weer aangetast.

We hebben langzaam opgebouwd van boxrust naar weken lang stappen aan de hand, toen voorzichtig om de dag stappen onder het zadel en steeds controles van de DA tussendoor. Toen mochten we beginnen met draven onder het zadel. Blij dat ze was!! Dit waren we lekker aan het op bouwen en we zaten al op de 16 minuten draf per keer. Dit deed ze perfect. Op het hard draafde ze ook zuiver. (Als we twijfelen of ze goed loopt, moeten we haar van de DA een volte op het harde laten draven, als ze dan onregelmatig loopt moeten we stoppen met belasten en DA bellen.)

Nu is ze laatst uit haar stekker gegaan door haar opgekropte energie. Los gerukt en als een malle de bak door, bokken, rennen, zelfs een schuiver gemaakt.. Sh*t.. :( Ze was daarna niet stijf gelukkig, de dag daarna ook niet (er is veel met haar gestapt toen) maar nu, een paar dagen later, loopt ze kreupel :(

We gaan vanmiddag de draafproef op het harde doen met haar, als die niet goed is wordt de DA meteen gebeld. Ik ben best bang dat we weer van af voor af aan moeten beginnen. Vind het zo sneu voor m'n paardje.. Ze wil zo graag weer wat doen..

Heeft iemand ervaring met dit soort blessures? Ben heel erg benieuwd naar hoe lang dit gaat duren, de DA zei dat ik best op een jaar kon rekenen. Ze mag nu helaas ook niet naar buiten of op paddock op de stal waar ik sta dus ze staat hele dagen in stal. Ik haal haar er per dag sowieso 2 uur uit om te tutten, kroelen en te stappen.

Ik wil het herstel zo voorspoedig mogelijk laten verlopen.. Als iemand tips voor me heeft, fijne supplementen weet, of zijn/haar ervaring met me wil delen zou ik dat erg fijn vinden!

Extra info:
Mika is een merrie van 13 jaar.
1.58m hoog.
Ex strandrittenpaard (veel km's gemaakt)
Wordt recreatief bereden door mij en mijn moeder.
Het zwaarste wat ze vlak voor haar blessure heeft gedaan was de carrouselles. Dit was pittig voor haar.
Ze is aan de dikke kant, krijgt al een kleine hoeveelheid krachtvoer en veel kuil.

Alle tips zijn welkom om het herstel zo fijn mogelijk voor haar te maken!

yarrah

Re: Ervaringen blessure checkligament

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:31