huidschilfers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 12:56

Hey,
Mijn nieuw hengstje Harley heeft last van huidschilfers.
Het is niet alleen bij de manen maar ook op de rug, schoft, borst en op zijn kont een beetje.
Aan ene schoft komt de vacht ook los, kun je gewoon uittrekken zonder moeite te doen. :(

Is dit hardnekkige roos?
Of kan dit komen doordat hij bij de verkoper geen schuilstal had en dus steeds in regen moest staan?
hij schuurt niet dus exceem is het niet denk ik.

lijkt bij de manen hier op:
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 09:05

Foto kunnen maken. Met de regen lijken de schilfers los te komen.
Op deze plek heeft die er het meeste last van.

Afbeelding

knollentuin

Re: huidschilfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:09

Lijkt op rainrot, komt idd door het gebrek aan schuil plekje

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:16

ja daar vind ik het ook het meeste op lijken

Armitage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:24

Een shetlander bij mij heeft het ook. En die heeft het iedere winter tot voorjaar tot ze geschoren word. Zij is 26 jaar en mijn da zegt overmatig roos omdat ze ook een mega vacht heeft. En wij hebben schuil gelegenheid genoeg zij staat het meest in de stal. Rainrot uit zich meer in weke huid dus daar zou ik eens heel goed naar kijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:33

Als ts zegt dat de huid loslaat denk ik dat dat de verwerking van de vacht is, huidschilfers alleen is het niet

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:34

Ik zou inderdaad eens kijken hoe de huid eruit ziet, is die netjes van kleur en niet kaal of geen plekjes?
Ik vind het wel ook veel schilfers, ook maar op 1 plek. Heeft de pony daar ook een droge huid ? Misschien kan je proberen wat erop te smeren dat de huid ook niet droog is ?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:21

Huidschilfers zijn vaak een gevolg van een slecht immuunsysteem. Vaak ligt het probleem in de lever of nieren. Dit valt goed te behandelen met bijvoorbeeld bioresonantie, of homeopathie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:44

Rainrot lijkt me dan het meest logische want de huid zelf ziet er wel gezond uit. Hij heeft nooit een schuilstal gehad.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:49

Niet schrikken als hij ineens kale, bloederige plekken heeft, dan is het inderdaad rainrot. Totaal ongevaarlijk, maar wel een eng gezicht.

Het kan ook komen door bijv. stoffen uit een wormkuur. Ik geef in dat geval drainage compositum van de groene os.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:49

Hoe lang heb je hem al? Want als je hem niet zo lang hebt heeft hij misschien zomer eczeem? Mijn shetlander heeft dit ook en heeft ook allemaal schilfers. In de winter lijkt het alsof er helemaal niets aan scheelt maar in de zomer heeft ze duidelijk last. In de winter blijft ze dan die huidschilfers houden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:56

Heb hem nu bijna een weekje.
Maar bij vorige eigenaar had die een wei zonder stal. Net als zijn andere paarden. Er stonden wel bomen rond de wei maar die zijn kaal en hangen ook niet echt over de draad heen met de kruin.
Het paard van mijn zus heeft eczeem en schuurt zelfs nu nog. Mijn paard schuurt niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:02

Is het verstandig om een paard van 18mnd een regendeken op te leggen? Ik wil hem niet op stal opsluiten, wil dat hij zijn energie in de wei kwijt kan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:06

Is er geen mogelijkheid een schuilstal in de wei waar die staat te plaatsen ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:12

Een paard met wintervacht moet je geen deken overleggen, verstikt alles en bied geen warmte. Gewoon zorgen dat hij s'nachts op stal kan en dat hij op kan drogen. Als het paard van je zus nu nog schuurt zou ik eens naar de voeding of beestjes kijken, zomerjeuk zo nu toch echt gebeurt moeten zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:38

Mioux schreef:
Is er geen mogelijkheid een schuilstal in de wei waar die staat te plaatsen ?

Hij heeft nu wel een schuilstal maar had dit bij de handelaar niet en ik weet niet hoe lang hij daar gestaan heeft zonder beschuttingen. Ik weet wel dat hij al sinds september te koop stond.
Hij gaat ook niet altijd in de stal staan. En wil hem er snachts ook niet in opsluiten om eerlijk te zijn.
Ik zou wel een stuk wei aan de stal kunnen afspannen zodat die snachts niet de hele wei heeft en miss dan sneller de stal in gaat. Want hij heeft een heel grote wei die eigenlijk in 3 gedeeld kan worden.