Horzellarven in mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Horzellarven in mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:02

Vorige week heb ik standaard mestonderzoek gedaan bij mijn paard. Kwam een hele lichte bloedwormbesmetting uit, dus deze gisteren behandeld. Vandaag mestte mijn paard echter in de bak tijdens grondwerk en toen ik het opruimde zag ik tot mijn schrik twee dikke larven zitten in de mest! Overduidelijk horzellarven. Niet fijn! Dit is de eerste keer dat ik ze zie en ik let altijd heel goed op zijn mest. Dierenarts zegt: even in de gaten houden. En dat de larven waarschijnlijk nu sowieso gedood zijn door de wormenpasta van gisteren. Om die reden misschien dat er vandaag een paar uit kwamen met de mest? Kon zij niet zeggen.
Weet iemand hier meer van? Heeft iemand ervaring met deze vieze beestjes? Paard is verder wel fit en niet afgevallen of iets dergelijks. Ben benieuwd naar jullie reacties.

PBA_

Re: Horzellarven in mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:07

2 maar? dat valt toch wel mee? Dat ze er in zitten is natuurlijk ook niet zo vreemd wordt opgenomen in het lichaam door de mond. Maar ze waren dood toch? dan is er niks aan de hand.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:13

Nee, ze waren volgens mij niet dood. En ik vind het niet meevallen. Die dingen horen niet in zijn maag te zitten, dat kan ernstige gevolgen hebben. Daarom schrok ik er ook van.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:38

Met welk middel heb je ontwormd?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 22:04

Bimectin. Gelukkig dus met werkzame stof ivermectine (ook tegen horzellarven).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:14

Ivermectine werkt niet tegen horzellarven. Moxidectine wel.

Edit: vergissing.
Ivermectine werkt ook :o
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-01-15 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:16

Sizzle schreef:
Ivermectine werkt niet tegen horzellarven. Moxidectine wel.

?? Ik ontworm met ivermectine tegen die krengen en kom dan inderdaad dode larven tegen in de mest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:17

Zie edit.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 22:19

Ja, dat wist ik gelukkig zelf ook ;-) Bovendien heb ik gisteren pas ontwormd. Dus dat gaat nu z'n werking doen hopelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:21

Als ze er uit komen is dat een goed teken.
Leuk is anders maar echt voorkomen kun je het toch niet.
Hooguit een maandje eerder ontwormen zodat ze ze korter meedragen.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 22:30

Het gaat mij er meer om of ik me nu zorgen moet maken over de maag van mijn paard. Straks zitten die krengen al helemaal ingekapseld en beschadigt zijn maag. Doodeng idee. :(

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:49

Ontworm je jaarlijks in het najaar o.a tegen horzellarven?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 22:54

Ik ontworm alleen als dat na mestonderzoek nodig blijkt. Het laatste jaar een aantal keren wel ontwormd ja. Niet in het najaar, dat had ik moeten doen, dan waren die larven er nu niet geweest waarschijnlijk.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:03

Kijk maar even op Google. Valt allemaal best mee. Mijn paard had voor het eerst ook dode larven uitgescheden na een wormenkuur. Ook even de da nagevraagd maar dat ze dood zijn is het belangrijkste dus is het goed. Als ze niet dood zijn nog een kuur er tegen aan doen.

Voor de maag hoef je hiervoor op dit moment nog geen zorgen te maken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:40

De enige wormen die voor zover ik weet in de darmwand inkapselen zijn kleine bloedwormen. Daar zou ik me dus drukker om maken dan om die horzellarven. Ingekapselde bloedwormen worden alleen aangepakt door Equest, dus eigenlijk had je beter daarmee kunnen ontwormen.
Dit is ook het advies geweest toen ik in november een lezing heb bijgewoond van de DA-praktijk bij ons in de buurt.
Daar werd het advies gegeven om na de eerste vorst standaard ( zonder mestonderzoek) te ontwormen met Equest, eventueel Equest Pramox, de laatste pakt echt alle wormen aan en dus ook ingekapselde wormen.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 23:41

Weet ik, Jet, maar ik had op advies van de DA wat anders gegeven. Ook de laatste keer. Ik wist toen natuurlijk ook nog niet dat hij larven had. Even afwachten nu. Hopelijk valt het mee inderdaad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:42

Britt1 schreef:
Ik ontworm alleen als dat na mestonderzoek nodig blijkt. Het laatste jaar een aantal keren wel ontwormd ja. Niet in het najaar, dat had ik moeten doen, dan waren die larven er nu niet geweest waarschijnlijk.

Ontwormen is ook afhankelijk van omgevingsfactoren. Als je wild of muizen op/bij je land/stal hebt is de kans op lintworm groot. Bij mos in je gras of hooi idem. Die kleine gele stipjes op de manen en benen zijn horzeleitjes en gegarandeerd dat je ze niet allemaal weg kan halen. Praziquantel + ivermectine aan het eind van het weideseizoen is dan minimaal aan te raden (om niet te zeggen noodzakelijk). Lintworm is ook niet betrouwbaar aan te tonen in mestonderzoek. Combinatie met bloedonderzoek geeft wel zekerheid, ook voor bloedworm.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 23:48

Ja, dank je wel, maar dit was niet mijn vraag. Ik ben goed op de hoogte over de andere wormsoorten. De larven zijn een ander verhaal, het zijn parasieten.