help paarden eten vlas ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lazymonay

help paarden eten vlas ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 19:11

Ik weet niet of dit hier goed staat zo niet sorry

Ik heb jullie hulp nodig !
Mijn twee paardjes staan in een uitloop stal waar ik vlas in strooi. Nu het heel veel regent en waaid staan ze bijna de hele tijd binnen en plassen en poepen ze als een gek binnen. Ik haal op het moment elke twee dagen soms zelfs iedere dag de hele stal leeg en strooi er weer wat vlas in, maar de volgende dag is ie weer heel vies. Logisch dat ze niet naar buiten willen maar vandaag heb ik ontdekt dat ze gewoon vlas eten waardoor de stal dan ja ook automatisch nog viezer en natter word. Ik gooi er niet zo veel in, omdat het toch niet helpt ze krijgen hem toch wel weer zo vies dat ik er weer alles moet uithalen, maar het is niet de bedoeling dat ze dat beetje vlas wat er in ligt ook nog opeten. Ze krijgen genoeg hooi, natuurlijk staan ze wel is een paar uurtjes zonder snachts enzo maar ze krijgen echt wel genoeg. Azijn er over strooien helpt ook niet heb ik al geprobeerd en meer vlas er in strooien ook niet. Het vieze vlas door het schone mengen kan ook niet omdat er geen vlas over blijft zo vies maken ze hem.
nou komt dus mijn vraag wat kan ik doen dat ze geen vlas meer eten ??? Want als ze dat niet doen word de stal ook weer iets schoner...

Alvast bedankt :)
Groetjes fleur

_Charlot

Re: help paarden eten vlas ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:13

Mengen met zaagsel/krullen.
Half half doen.

Helpt bij ons wel

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:14

kun je ze niet op stro zetten? bij ons op stal eet ook een paard vlas die hebben ze op zaagsel gezet en gaat nu goed

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:14

Geen vlas meer instrooien :D Als je er al niet veel ingooit, zal dat het verschil niet maken denk ik.
Liever op de gewone grond en gezond dan teveel vlas eten en koliek :Y)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:20

mengen met het vieze vlas, hier beginnen ze ook altijd met eten van het schone vlas als je het er net in hebt gegooid... :+

en zorgen dat ze gelijk met het nieuwe vlas een pluk hooi hebben

lazymonay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:17

@miszblueeyes Ja ik dacht er ook al aan om stro te gaan proberen, maar ik weet nie, in een uitloopstal :/
@pandora2 zou kunnen maar ik denk dat ze er als nog gaan pissen en poepen en dan word de stal ja nog viezer. Maar is dat dan wel goed voor de hoefen (ben nog al bang dat ze te kort worden, mijn verzorgpaardje had dat ook) ? :o
@nouvel eerst lezen aub. _/-\o_ dat gaat ja niet omdat er geen vies vlas meer overblijft... en na het uitmesten krijgen ze altijd hooi

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:21

iid stro proberen mijn merrie eet ook vlas tot 5 x toe in jaar tijd zware koliek aanvallen. Da wisten niet waaraan het kon liggen tot ik op stro over ging en ze heeft nooit meer koliek gehad.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:23

lazymonay schreef:
@nouvel eerst lezen aub. _/-\o_ dat gaat ja niet omdat er geen vies vlas meer overblijft... en na het uitmesten krijgen ze altijd hooi

Toch overhouden en er doorheen mengen! Niet alles weggooien dus. Zo simpel is het.
En als het te nat blijft telkens, ligt er dus niet voldoende in. Vlas heeft echt wel een laag nodig om vocht op te kunnen nemen. Alles onder een laag van 10 cm is zinloos en blijft het dagelijks drassig.

Áls paarden koliek krijgen van vlas, is het heftig en vaak fataal... Dus actie ondernemen lijkt me verstandig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:24

Tja, het is natuurlijk altijd kiezen tussen 2 kwaden in dit geval...maar liever elke dag poep scheppen en een beetje vieze stal dan ééntje met koliek van het vlas vreten uiteraard :)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:32

Hier 4 inloopstallen met gerstestro, dat mogen ze gerust opknabbelen als ze willen. Wij mesten niet uit, strooien gewoon regelmatig op.
2x per jaar worden de stallen helemaal leeggehaald en schoongespoten.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:37

Had ook dat probleem met vlas, ze aten ervan en kregen verstoppingskoliek, ben toen naar koolzaadstro overgeschakeld en daar komen ze niet aan. ;)