Wanneer is het teveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Wanneer is het teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:09

Sorry als dit verkeerd staat!

Hooi Bokkers,

Bij mij op stal word er eeerg moeilijk gedaan over welke paarden wel en niet met elkaar kunnen. Meeste behandelen hun paarden soms als porseleinen beeldjes :')
Aantal van deze paarden staan dan ook alleen op de wei of paddock (lijntje tussen de landjes), maar ik ben hier meestal wat makkelijker in. Zolang de paarden geen achter ijzers hebben vind ik het soms ruige spelen van paarden geen probleem, het zijn nou eenmaal paarden! Een paard waar mijn paard vaak mee staat te spelen is nogal een ruige speler, hierdoor haal ik mijn paard soms met wat kleine schaafwondjes uit de paddock. Vooralsnog geen probleem vind ik. Toen ik hem vandaag er uit haalde zat er op zijn voorbeen, bij de schouder, een plekje van zo'n 3 cm waar de huid weg was, nou wat betadine zalf erop en weer verder dacht ik. Maar nu blijkt hij toch niet goed te lopen, ga er vanuit dat het niks ernstigs is en met een paar dagen weer weg is.

Gelijk riep ik "hij mag niet meer met dat paard hoor!", maar nu ik er over nadenk weet ik het eigenlijk niet meer.

Wat vinden jullie bokkers, hoe voorzichtig zijn jullie en hoe ruig spelen laten jullie toe?

Niobe

Re: Wanneer is het teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:13

Mijn paard staat sinds niet zo heel lang op een nieuwe stal, dus in een compleet nieuwe groep met paarden. Dat gaat over het algemeen best goed, maar ze heeft wel regelmatig wat wondjes. Toen we net nieuw waren op onze vorige stal, kwam ze in het begin ook een tijdje met wondjes uit de wei. Na een klein tijdje, was dat voorbij en heeft ze sporadisch nog een wondje gehad.
Nu op de nieuwe stal is dat weer opnieuw begonnen, ik hou het er maar op dat ze haar plekje in de groep moet vinden en dat dat vanzelf wel weer goed komt. Ik heb wel twee keer de DA moeten laten komen vanwege einschuss, arm paard! Dat is erg vervelend, maar kan gebeuren. Ik heb echt liever niet dat ze alleen staat, nergens voor nodig.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:14

Bij ons staan ze in kudde verband en ja daar wordt gespeeld maar ook soms even geknokt. Ik vind dat dat hoort en liever soms wat plekken dan een kuddedier alleen houden.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:22

zelf ben ik ook altijd wel van gooi ze lekker bij elkaar, ze hebben ruimte zat om voor elkaar weg te lopen mocht het nodig zijn. Ik vind het dan ook helemaal niet erg als mijn paardje met schaafwondjes etc. het land uit komt. Echter heb ik deze zomer ook mee gemaakt dat hij een aantal fikse klappen heeft gehad en hierdoor zeker 3 weken kreupel heeft gelopen. Dit heeft mij wel doen besluiten hem bij een aantal paarden weg te halen en hem in een kleinere kudde te zetten met rustigere paarden ( hij stond in een kudde van 11 en nu met 4). Ik snap je probleem dus ook zeker :j

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:33

Fijn dat er ook andere zijn met dit probleem! Mijn is nogal een baasje, dus met veel ruinen is het half knokken/ ruig spelen. En meeste merries klimt hij boven op :Y)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:36

Ik ben daar ook niet moeilijk mee. Bij ons is het geen keuze of ze bij elkaar staan of niet. Er is een ruinen weide en een merrie weide en daar moet je het mee doen.
Alhoewel mijn paard nog nooit iets serieus heeft gehad kan ik me niet druk maken om een schaafplek of een klein sneetje.
Mocht het op een vervelend plekje zitten rij ik een keertje niet. Gaan we beiden ook niet dood aan.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:37

Dat vind ik ook Kaus, maar wat als er toch wel wat rake klappen worden gegeven waardoor er meer inwendige schade zou komen, wat zou je dan doen?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:38

Kleine wondjes vind ik geen probleem.
Grote wonden of kreupelheid zou ik niet blij van worden

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:38

Dan zou ik nagaan hoe het gebeurd zou kunnen zijn.
Als ik zou zien dat mijn paard constant gepest wordt door de anderen, zou ik haar apart willen, als het mogelijk is met een ander paard. Maar als ik zou zien dat het door te ruig spel is mag ze lekker in de groep blijven.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:39

ElineCath schreef:
Dat vind ik ook Kaus, maar wat als er toch wel wat rake klappen worden gegeven waardoor er meer inwendige schade zou komen, wat zou je dan doen?

Als dat gebeurt, dan ben je eigenlijk al te laat, toch? Dat risico is er, die wil je nemen of niet.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:40

Ja dan ben je te laat, maar je kan er eigenlijk ook nooit op tijd bij zijn, tenzij je er letterlijk de hele dag naast zit.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:41

Onze kudde heeft een heel stabiele leider die ingrijpt wanneer het te ver gaat. Mocht het een keer serieus zijn dan is het in het ergste geval op stal herstellen en vervolgens terug de kudde in.

Bij ons op stal zijn er nagenoeg geen heftige incidenten. Ik denk dat het komt Door de grote weide. Grote samengestelde groep ruinen en twee stabiele leiders die ingrijpen als nodig

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:43

Wat goed dat ze dit zo onderling regelen! Bij ons zijn het niet echt kuddes, in de zomer hebben ze hun vaste maatje waarmee ze het land op gaan en in de winter worden ze gedurende dag steeds in de paddock gezet met één of twee andere.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:44

Nee, dat klopt! (Kon dat maar :D) Daarom bedoel ik dat als je dat echt wilt voorkomen, dan moet je je paard apart zetten. Wil je dat een paard een sociaal leven leidt, dan moet je hem/haar in de groep zetten. Bij dat laatste heb je wat risico op kwetsuren, van schaafwondjes tot ernstiger. Een middenweg is er simpelweg niet.
Als je paard een ernstige blessure oploopt in de groep (kan ook door dom geleuter komen, ongelukjes zitten in kleine hoekjes), dan kun je alsnog kiezen je paard er uit te halen, maar dan is het leed al geleden en bij herstel hopen dat het weer goed gaat, al dan niet in een andere opstelling in de wei.

Een eventuele middenweg is natuurlijk wel een rustige/kleinere groep.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 10-01-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:44

Via mobiel bericht wijzigen lukt even niet. De kudde runen bestaat uit 20 paarden denk ik. Hierdoor is "natuurlijk" kudde gedrag mogelijk. Elk paard heeft een maatje, ze kunnen ontwijken en opgaan in de massa. En echt grote weilanden :-D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:47

Mijn paard is één van de leiders van de kudde (kudde wisselt vaak), en moet dus vaak paarden op hun plek zetten. Zij is de meestal degene die de klappen uitdeelt.
Gelukkig nog nooit een paard echt gewond geraakt door haar.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:48

Ja daar heb je helemaal gelijk in! Ander dilemma wat er bij komt kijken is dat mijn ruin aardig wat stoom moet afblazen in de winter, dan is het natuurlijk fijn om hem met een ander paard te zetten waar hij tenminste mee 'bezig' is, maar ja dan is weer die kans op schade.. Als ik hem bij een rustige zet is er wel minder kans op schade, maar wel meer kans op schade bij mij als ik daarna opstap :+

Kaus, haha dat is fijn! }>

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:55

paardje mag zoieso niet alleen staan, mocht er geen plek zijn geweest had die van mij gewoon weer dezelfde kudde in gegaan en hopen op dit keer mindere klappen :Y) tuurlijk is er altijd wel gedonder zo nu en dan.. daar kan je gewoon niks aan doen. nou is die van mij ook niet altijd de liefste hoor. zodra er een merrie in de buurt is, is hij degene die de klappen uitdeelt. de vrouwtjes zijn van hem :+

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 21:57

Dat ben ik helemaal met je eens, alleen staan is echt niet ok.
Volgensmij is het zo, zeg het maar als ik er naast zit, dat wanneer ze in een grotere kudde staan er minder gedonder is dan in een kleine kudde. Door dat ze makkelijker een ander maatje kunnen zoeken. Maar natuurlijk alleen als er meer dan genoeg ruimte is.

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:06

Die van mij stond eerder in een grote groep (ruim 30 paarden en pony's, gemengde groep). Normaal gesproken vind ik dit ideaal, mijn oude pony stond ook helemaal prima in deze kudde, maar voor mijn merrie werkt het niet. Zij kwam telkens binnen met dikke benen, wondjes, stijf of met een ijzer minder. Ook komt deze groep los naar binnen, en daarbij werd zij veel te druk. Toen we met een langdurigere blessure zaten (heup, waarschijnlijk door val), besloten dat ze in elk geval voorlopig de groep niet meer in zou gaan. Nu staat ze samen met een oudere A pony, die ook niet helemaal lekker in de groep lag, en dat gaat heel goed! Paard lijkt rustiger in haar koppie en veel minder blessures en gekke dingen. Met deze pony kan ze ook af en toe lekker spelen, maar hij doet niet mee als zij gek blijft doen. :)

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:15

grote groep maakt denk ik niet zo veel uit. je moet een duidelijke leider hebben en die was er bij ons niet. deze is bij ons helaas vertrokken naar duitsland waardoor de hele groep weer over hoop lag met elkaar. nu in de kleinere groep is er duidelijkheid waardoor er veel meer rust is :-) je ziet in de andere kudde ook nog steeds dat er gedonder is..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:23

Ik ben er wel in veranderd en wil nu van te voren weten als er een ander paard bij mijn paard in de groep wordt gezet. Mijn paard heeft nu twee keer een flinke blessure gehad door knokken in de wei met een nieuw paard. De laatste blessure is van febr. 2014 en ben nu voor de twee keer aan het opbouwen als het nu weer niet goed gaat met de opbouw kan mijn paard met pensioen, hij wordt pas 8.... Dus het kan heel vervelend lopen als het mis gaat....met 9 van de 10 paarden gaat goed...