Vetrijk rantsoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Vetrijk rantsoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 20:02

Ik wil mijn 4,5 jarige AV ruin, waarmee ik puppytraining doe voor ons eerste endurancewedstrijdje dit seizoen, op een vetrijker rantsoen zetten. Ik rij 1-2x per week buiten ("training", ritten van 6-10 km, 6-7,5 km/h gemiddeld) en 1x per week in de bak basis dressuur. Momenteel krijgt hij per dag:

- Onbeperkt 1/2 hooi 1/2 voordroog
- 750 gram Cavalor Fiber Force
- 100 gram Cavalor Support
- Op dagen van training 150 gram Bio-Ron muesli

Volgens FRASC voldoet dit rantsoen aan de behoefte voor één uur matige arbeid per dag. Hier doet hij het ook hartstikke goed op. Echter merk ik dat hij wat meer energie mag hebben op dagen van training. Als ik de muesli opvoer, krijg ik een ontzettend heet paard die lastig te controleren is als hij zijn energie nog niet kwijt is. Daarom dus de voorkeur voor meer vet. Na wat googlen wil ik zonnebloemolie geven. Hij kreeg altijd al een scheut lijnzaadolie maar aangezien dit een vitamine E vreter is, kies ik toch liever voor zonnebloemolie. Nu wel een aantal vragen:

Hoeveel olie ga ik per dag geven? Ik dacht zelf aan 200 ml (langzaam opvoerend).
Zal ik op dagen dat hij niet getraind wordt diezelfde dosering aanhouden of minder geven?

En verder, zijn er meer mensen die duursport beoefenen en een vetrijk rantsoen geven? Hoe zijn de ervaringen?
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 10-01-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Re: Vetrijk rantsoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:04

Omdat onze tinker veel extra vet moet hebben ivm zijn gezondheid ben ik van pure ellende overgestapt op rijstzemel brokjes omdat die extra vetten bevatten. Dit in aanvulling op de olie die hij al door zijn lucerne krijgt. De hoeveelheid was zo groot dat hij die niet weg kreeg.

Maar heb je zoveel extra vet nodig? Zou je ook met extra eiwit aanvoer niet uit de voeten kunnen ook. Of even aankijken hoe hij het gaat doen met het voer dat je nu geeft. Het nadeel van veel olie toevoegen vond ik de dunnere poep die hij ervan kreeg en de vettige smurrie die het werd om te eten.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 20:27

Eiwit is geen efficiënte energieleverancier ;) Wanneer je olie geleidelijk aan opvoert, mag je niet te veel verschil in de mest merken. Paard heeft wel 1-2 maanden nodig om te wennen aan een hogere vetzuurverbranding.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:51

Zonnebloem olie is voornamelijk omega 6 (onstekingsbevorderend). Lijnzaadolie is omega 3 wat weer wel goed is voor bv de gewrichten e.d. Vit E probleem is simpel op te lossen met mensen vit. E supplement. Die zijn er in tabletten (optie omdat je al vet geeft) of capsules (makkelijk door wat slobber oid). Grote D/E maat zal ong. 200mg moeten krijgen (kruidvat 60 capsules 200mg = 5 of 6 euro).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 07:53

Ik voer de omega 369 mix van Subli, dit is een vaste vorm, dus makkelijk bij het gewone voer te geven en er zit al extra vit E aan toegevoegd.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 07:58

Ik voer om die reden linamix, ook met toegevoegd vitamine E. Olie vond ik nogal geklooi worden, paard eet het wel goed.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 09:09

Ik vind de omegamix van Subli veel te duur :o , vandaar gewoon olie.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:22

Mijn spring-/eventingpaard krijgt sinds een aantal maanden maiskiemolie, nu 200 ml per dag. Ze heeft een vrij heet karakter dus een vetrijk rantsoen leek me een prima optie. Helaas merk ik dat mijn paard de olie niet echt waardeert. Ik krijg iedere keer een beteuterd gezicht als ze merkt dat er olie over het voer zit en ze laat het dan ook regelmatig staan. Ik ga er nu dus toch maar weer wat mee minderen.

Ik wissel trouwens nooit in voer tussen dagen met of zonder training, dus ook de hoeveelheid olie blijft per dag gelijk. Over het vitamine E verhaal maak ik me niet zo'n zorgen omdat mijn paard er ook nog genoeg sportbrok bij krijgt.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:30

Ik kwam net deze post tegen op het endurance forum:

Ik neig nu dus naar 2/3 zonnebloemolie, 1/3 lijnzaadolie en capsule vitamine E van de Kruidvat.

Citaat:
Olie wordt vaak toegevoegd aan het voer om het paard een betere uitstraling te geven (zo'n 50ml p/d), maar kan ook als aanvullende energiebron worden verstrekt of zelfs ter volledige vervanging van koolhydraten (tot 500ml p/d). Ik voer mijn paard olie ter (gedeeltelijke) vervanging van koolhydraten (afhankelijk van de mate van training tot 300ml p/d). Paarden die veel olie opnemen hebben extra Vit E nodig. Dit ter ondervanging van de vrije radicalen die vrijkomen bij het verwerken van de olie. Veel paarden komen (volgens de DA) bij 150-200ml olie per dag al in de problemen met die vrije radicalen en hebben dus extra Vit E nodig. De meeste mensen gebruiken plantaardige olie, maar ik heb ook wel gehoord van het gebruik van visolie. Amerikanen doen dat nogal eens. Visolie bevat veel omega 3 (ontstekingsremmend). Plantaardige olie bevat over het algemeen veel omega 6 (ontstekingsbevorderend). De percentages omega 3 en 6 zijn wel zeer verschillend per olie soort:

Lijnzaad 10% omega 6 52% omega 3
Visolie 2% omega 6 30% omega 3
Raapzaad 20% omega 6 15% omega 3
Soya 50% omega 6 8% omega 3
Ricebran 22% omega 6 2% omega 3
Mais 60% omega 6 2% omega 3
Zonnebloem 40% omega 6 0% omega 3

Ondanks dat omega 3 positief klinkt, dienen omega 3 en 6 in vrijwel gelijke mate in het rantsoen aanwezig te zijn. Omdat ruwvoer veelal relatief veel omega 3 bevat is het voeren van een beetje 6 door middel van een olie dus geen drama. Op aanraden van de DA voer ik mijn paard gewoon zonnebloemolie uit de supermarkt (goedkoopste variant) en vul dat aan met 1/3 lijnzaadolie (humane consumptie kwaliteit).

Vitamine E die al in de olie aanwezig zou zijn is nooit voldoende om de vrije radicalen bij het voeren van veel olie te ondervangen. Zowiezo is de in de olie aanwezige Vit E zo weinig dat het volgens mij weinig tot geen meerwaarde heeft. Als je Vit E wilt supplementeren moet je Vit E voeren en geen rijstolie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:00

__Nicky schreef:
Ik vind de omegamix van Subli veel te duur :o , vandaar gewoon olie.

ja maar als je losse vit E toe moet gaan voegen ben je het waarschijnlijk ook wel kwijt...

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:01

€6 voor 2 maanden :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:03

dat is goedkoop!
is het goede kwaliteit en waar haal je dat vandaan als ik vragen mag?
(even offtopic,maar wij hebben hier een groot verbruiker vit E... :+ )

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:05

Kruidvat ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:07

Nouvel, die van het kruidvat is prima.. Zijn softgels.
Als je een naald op stal hebt kan je ze zo lek prikken en leegknijpen. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:13

ja die heb ik ook inderdaad, maar wij hebben er eentje die 2000 IE per dag moet hebben, dan zijn die ook best kostbaar... :+

Ik heb meestal grote potten via mijn voerleverancier met softgels van 1000 IE, maar zo'n pot is duuuurrrrr...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:36

Nouvel schreef:
ja die heb ik ook inderdaad, maar wij hebben er eentje die 2000 IE per dag moet hebben, dan zijn die ook best kostbaar... :+

Ik heb meestal grote potten via mijn voerleverancier met softgels van 1000 IE, maar zo'n pot is duuuurrrrr...

Via iherb.com kan je veel supplementen veel goedkoper krijgen. :j
Best de moeite! :)
Voorbeeld:
http://www.iherb.com/Healthy-Origins-E- ... null&ic=17

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:39

die heb ik maar dan de E 1000, zal eens kijken of ik uit kan vinden of er veel prijsverschil is, thanx!

en dan nu maar weer ontopic... 8-)

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:52

Interessant dit!!
Nog ff een offtopic vraagje: Hoeveel capsules vit E geven jullie dan? Dit is veel goedkoper dan de Chevivit E-Selenium die ik nu heb.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:07

Wat betekent nou precies ontstekingsbevorderend?
Dat paarden eerder een ontsteking krijgen in hun organen/ gewrichten / huid ?
Of dat een ontsteking heftiger wordt als ze hem krijgen ?

Wie weet daar het antwoord op . Eerst was zonnebloemolie helemaal o.k ook voor mensen , was plantaardige olie en het stolde niet dus het was goed vet . Nu is het ineens onstekingsbevorderend .
Is dat wetenschappelijk bewezen of een aanname van het moment?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:32

RvT schreef:
Interessant dit!!
Nog ff een offtopic vraagje: Hoeveel capsules vit E geven jullie dan? Dit is veel goedkoper dan de Chevivit E-Selenium die ik nu heb.

dat hangt denk ik een beetje van je paard af en wat je verder nog voert waar vit E in zit.

onze pony is atactisch en moet op advies van Utrecht elke dag 2000 IE vit E krijgen als supplement naast zijn gewone voer.

mijn paard geef ik niks bij aan vit E in de zomer en in de winter krijgt hij er iets bij ( 800 tot 1000 IE, afhankelijk van welke capsules ik heb).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:11

moonfish13 schreef:
Nouvel, die van het kruidvat is prima.. Zijn softgels.
Als je een naald op stal hebt kan je ze zo lek prikken en leegknijpen. :)

Hier gaat zo'n softgel gewoon door de slobber. Prikken niet nodig.

Bij genoeg omega 3 in het rantsoen kan een paard trouwens de nodige 6 en 9 zelf aanmaken. Olieën mengen is dus niet echt noodzaak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:20

ik prik ze ook niet lek hoor, ook die grote niet... 8-)
gaan gewoon door het voer, gaat er niks verloren... :D