Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Wanneer je olie geleidelijk aan opvoert, mag je niet te veel verschil in de mest merken. Paard heeft wel 1-2 maanden nodig om te wennen aan een hogere vetzuurverbranding. Citaat:Olie wordt vaak toegevoegd aan het voer om het paard een betere uitstraling te geven (zo'n 50ml p/d), maar kan ook als aanvullende energiebron worden verstrekt of zelfs ter volledige vervanging van koolhydraten (tot 500ml p/d). Ik voer mijn paard olie ter (gedeeltelijke) vervanging van koolhydraten (afhankelijk van de mate van training tot 300ml p/d). Paarden die veel olie opnemen hebben extra Vit E nodig. Dit ter ondervanging van de vrije radicalen die vrijkomen bij het verwerken van de olie. Veel paarden komen (volgens de DA) bij 150-200ml olie per dag al in de problemen met die vrije radicalen en hebben dus extra Vit E nodig. De meeste mensen gebruiken plantaardige olie, maar ik heb ook wel gehoord van het gebruik van visolie. Amerikanen doen dat nogal eens. Visolie bevat veel omega 3 (ontstekingsremmend). Plantaardige olie bevat over het algemeen veel omega 6 (ontstekingsbevorderend). De percentages omega 3 en 6 zijn wel zeer verschillend per olie soort:
Lijnzaad 10% omega 6 52% omega 3
Visolie 2% omega 6 30% omega 3
Raapzaad 20% omega 6 15% omega 3
Soya 50% omega 6 8% omega 3
Ricebran 22% omega 6 2% omega 3
Mais 60% omega 6 2% omega 3
Zonnebloem 40% omega 6 0% omega 3
Ondanks dat omega 3 positief klinkt, dienen omega 3 en 6 in vrijwel gelijke mate in het rantsoen aanwezig te zijn. Omdat ruwvoer veelal relatief veel omega 3 bevat is het voeren van een beetje 6 door middel van een olie dus geen drama. Op aanraden van de DA voer ik mijn paard gewoon zonnebloemolie uit de supermarkt (goedkoopste variant) en vul dat aan met 1/3 lijnzaadolie (humane consumptie kwaliteit).
Vitamine E die al in de olie aanwezig zou zijn is nooit voldoende om de vrije radicalen bij het voeren van veel olie te ondervangen. Zowiezo is de in de olie aanwezige Vit E zo weinig dat het volgens mij weinig tot geen meerwaarde heeft. Als je Vit E wilt supplementeren moet je Vit E voeren en geen rijstolie.
Nouvel schreef:ja die heb ik ook inderdaad, maar wij hebben er eentje die 2000 IE per dag moet hebben, dan zijn die ook best kostbaar...
Ik heb meestal grote potten via mijn voerleverancier met softgels van 1000 IE, maar zo'n pot is duuuurrrrr...

RvT schreef:Interessant dit!!
Nog ff een offtopic vraagje: Hoeveel capsules vit E geven jullie dan? Dit is veel goedkoper dan de Chevivit E-Selenium die ik nu heb.
moonfish13 schreef:Nouvel, die van het kruidvat is prima.. Zijn softgels.
Als je een naald op stal hebt kan je ze zo lek prikken en leegknijpen.