leverschade bij mijn pony, oorzaken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frodo1993

leverschade bij mijn pony, oorzaken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 19:24

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ter verduidelijking: ik heb uiteraard nauw contact met de veearts, maar tips zijn erg welkom!

Deze week is gebleken dat mijn shetlander leverschade heeft. Sinds enkele weken geeuwt hij erg veel, mond afvegen aan een paal, erg sloom en suffig alsof hij depressief is, totaal andere pony ook qua karakter. Zijn eetlust is ook wat verminderd. Met rijden bokt en steigert hij sinds kort en hij brengt zijn hoofd helemaal bij de grond in draf. Vertrouwde het niet, dus veearts erbij gehaald. De veearts dacht eerst misschien aan een maagzweer maar toch even bloed afgenomen. Alle waardes waren normaal, maar de leverwaardes waren sterk verhoogd. Verder is er geen ander onderzoek verricht. Temperatuur, hart, longen, slijmvliezen, mest etc. Zijn allemaal ok

Nu probeer ik er samen met mijn veearts achter te komen wat de oorzaak is, maar dat blijkt lastig. Mijn pony staat samen met een andere shetlander in een uitloopstal. Ze krijgen kuil en enkel een handje sportbrok per dag voor de mineralen/vitamines. De waterleiding is nagekeken ivm lood, maar deze blijkt van kunststof te zijn dus dit is uitgesloten. De veearts denkt mogelijk aan jacobskruid via het hooi. Dit is echter erg lastig te achterhalen. Geen van de andere paarden op stal is ziek, maar dit is natuurlijk geen garantie dat het niet door het hooi kan komen. In de omgeving is deze week nog een andere pony gediagnosticeerd met hetzelfde probleem (opvallend). Nu groeit er verder bij ons in de omgeving veel duinkruiskruit (ook giftig). Ze lopen niet op het weiland, maar afgelopen zomer/najaar hebben ze wel gemaaid (en enigszins) gedroogd gras gekregen wat afkomstig is van een weiland in de buurt. Wellicht heeft hier iets ingezeten. Kan dit zo veel later pas tot uiting komen?
Verder denkt de veearts nog aan leverbot. Heel af en toe lopen de twee pony's op een kleine grasstrook die langs een sloot loopt. Dit valt dus ook niet uit te sluiten.

Het is een beetje een onsamenhangend verhaal geworden, maar ik hoop dat het toch duidelijk is waar we nu allemaal aan denken. Wie heeft er ervaring met leverschade en heeft nog ideeën over mogelijke oorzaken?
Laatst bijgewerkt door frodo1993 op 10-01-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Re: leverschade bij mijn pony, oorzaken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:27

Hoe ben je hier achter gekomen? Welke onderzoeken zijn gedaan? Welke klachten had het dier?

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 19:54

Wat stom, dat ben ik er vergeten bij te vermelden. Sinds enkele weken geeuwt hij erg veel, mond afvegen aan een paal, erg sloom en suffig alsof hij depressief is, totaal andere pony ook qua karakter. Zijn eetlust is ook wat verminderd. Met rijden bokt en steigert hij sinds kort en hij brengt zijn hoofd helemaal bij de grond in draf. Vertrouwde het niet, dus veearts erbij gehaald. De veearts dacht eerst misschien aan een maagzweer maar toch even bloed afgenomen. Alle waardes waren normaal, maar de leverwaardes waren sterk verhoogd. Verder is er geen ander onderzoek verricht. Temperatuur, hart, longen, slijmvliezen, mest etc. Zijn allemaal oke.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:55

Is hij behandeld tegen leverbot?
Dat lijkt me de eerste stap.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:55

ik dacht ook gelijk aan leverbot

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 20:00

Nog niet. Maandag heb ik weer overleg met de veearts. Plan is om inderdaad maar gewoon te behandelen tegen leverbot en ontstekingsremmers te geven (meen prednisolon).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:04

Zou je ook adviseren hem een kuur Sedochol te geven, daar hebben wij regelmatig goede resultaten mee behaald!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 20:09

Kan je me daar wat meer over vertellen? Neem alles in overweging wat hem beter zou kunnen maken

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:12

Mijn paard heeft vergelijkbare klachten gehad en haar hebben we met succes behandeld tegen leverbot. Houd er rekening mee dat de leverwaarden slechts langzaam verbeteren dus verwacht niet meteen succes. Ik wilde mijn paard absoluut geen predisolon geven en ben 3x tegen het advies van de veearts ingegaan door alleen een goed vitaminepreparaat (balancer van mijn paard gezond en fit) te geven en dus fasinex tegen eventuele leverbotten. Pas na 4 maanden werden haar leverwaardes duidelijk beter. Klinisch was ze toen al weer bijna de oude.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:17

Sedochol ondersteunt de werking van de lever en nieren, een soort mega-oppepper!
Zoek het maar eens op via Google.

Predni(sol)on ben ik eerlijk gezegd ook geen fan van, zeker niet onder deze omstandigheden :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:18

Kan meerdere oorzaken hebben, JKK of een ander kruid dat dezelfde gevolgen heeft kan het zijn. Maar inderdaad ook leverbot.

Onze tinker is helaas de pineut door JKK die hij destijds in Engeland heeft gegeten dat stond in het gebied waar hij opgroeide. Gek genoeg is hij van de paar dieren die ook in dezelfde tijd hierheen gehaald zijn de enige die al snel klachten kreeg.

Het hangt namelijk ook af van weerstand, leeftijd en conditie van het paard, hoeveel ze binnen hebben gekregen enz.

Het enige dat je nu nog kunt doen is laten testen op leverbot en voorkomen dat hij geen vreemde kruiden meer binnenkrijgt door hooi of gemaaid gras. Hadden ze dat van jullie gekregen of van iemand anders?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:19

Mrijn schreef:
Mijn paard heeft vergelijkbare klachten gehad en haar hebben we met succes behandeld tegen leverbot. Houd er rekening mee dat de leverwaarden slechts langzaam verbeteren dus verwacht niet meteen succes. Ik wilde mijn paard absoluut geen predisolon geven en ben 3x tegen het advies van de veearts ingegaan door alleen een goed vitaminepreparaat (balancer van mijn paard gezond en fit) te geven en dus fasinex tegen eventuele leverbotten. Pas na 4 maanden werden haar leverwaardes duidelijk beter. Klinisch was ze toen al weer bijna de oude.

Ik had direct succes na de pony Fasinex en mg gegeven te hebben. Dus dat zal ook per paard verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:21

Laten testen op leverbot is een heel gedoe, beter zekere voor het onzekere nemen en behandelen.
Mijn Shetlander had dezelfde symptomen en hebben we behandeld tegen leverbot en het was klaar, herstelde heel snel weer. Ook fasinex

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 14:46

Iedereen bedankt voor de reacties!

Mrijn en Shirley; waarom zijn jullie geen voorstander van prednisolon als ik vragen mag (en onder deze omstandigheden)? Ben er zelf niet erg mee bekend, maar ga me er zo even wat meer in verdiepen. Ik ga zo ook even kijken naar die balancer en sedochol. Bespreek dat ook zeker even met de veearts, bedankt!

Karuna; oh wat vervelend! Het hooi wordt nu zeker goed in de gaten gehouden (daarvoor eigenlijk ook altijd al hoor). Het gras werd door onze stal zelf gevoerd. Dat wordt gemaaid (en is deels dan al gedroogd) op weilanden en velden in de buurt. Volgens mijn staleigenaar is de kans wel erg gering dat daar iets in gezeten heeft, maar sluit het natuurlijk nooit uit. Hoe goed je ook op let, zoiets zou iedereen kunnen overkomen natuurlijk.

[***]; dat is ook wel ons plan hoor, om voor de zekerheid maar gewoon te behandelen tegen leverbot. Heeft jouw pony geen (duidelijke) blijvende schade overgehouden aan de leverbot? En hebben jullie enkel eenmalig behandeld met fasinex?

Eind van de dag heb ik overleg met de veearts. Wat mij betreft behandelen we in ieder geval gewoon tegen leverbot en mogelijk dus ontstekingsremmers. In andere topics kom ik ervaringen tegen met wisselende behandelingen tegen leverbot. Sommige veeartsen behandelen maar één keer met fasinex, en andere veeartsen twee keer i.v.m. cyclus van de leverbot. Welke ervaringen hebben jullie?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:11

De absolute lekenvariant (want veel meer weet ik er ook niet van): Prednison geneest niets. Het legt het imuunsysteem lam waardoor het lichaam stopt met vechten (wat de ontsteking veroorzaakt). Dat kan nuttig zijn als het lichaam vecht tegen zichzelf na bv een vergiftiging waarvan de oorzaak is weggenomen, maar het lijf nog in aanvalspositie verkeert, maar kan ook heel kwalijk zijn als het lichaam bv vecht tegen leverbotten of een andere indringer van buitenaf. Daarbij geeft het grote kans op hoefbevangenheid hoewel mijn veearts dat wel mee vond vallen.

Mijn grootste bezwaar is nog wel dat veeartsen het heel snel en makkelijk geven zonder dat er een diagnose is gesteld omdat het goedkoop is en vaak een positief effect lijkt te heben. Ook al is het maar tijdelijk, een ziek paard gaat zich snel beter voelen als het lijf niet meer vecht.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:15

Bedankt voor je uitleg. Na wat research kom in inderdaad hetzelfde tegen. Ken de werking ervan wel bij mensen maar die bij paarden was mij nog onbekend. Nou heeft ze het tijdens het eerste gesprek genoemd, kan zijn dat haar plan inmiddels bijgesteld is.

Gezien de situatie van mijn pony lijkt het me inderdaad ook niet verstandig. De veearts heeft niet gedacht aan een overgevoeligheidsreactie. Vooral het risico op hoefbevangenheid schrikt mij af. Ik doe al jaren mijn best om dit te voorkomen, wat al gauw lastig is als je je shetlander op het weiland wil hebben. Ook ben ik tegen gekomen dat ze er vaak dikker door worden. Mijn shetlander is al redelijk vierkant en valt erg lastig af.. Ben benieuwd wat het plan van de veearts is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:19

Shirley schreef:
Sedochol ondersteunt de werking van de lever en nieren, een soort mega-oppepper!
Zoek het maar eens op via Google.

Predni(sol)on ben ik eerlijk gezegd ook geen fan van, zeker niet onder deze omstandigheden :o

Mijn paard had deze zomer ook last van zijn lever maar niet met zulke extreme symptomen. Hij had dit van teveel basterdklaver te eten op de weide.

Na een kuur sedochol was hij er weer bovenop.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:30

Mijn paard hebben we 3 keer behandeld met fasinex. Als de leverwaarden niet dermate hoog zijn dat er accuut gevaar is, zou ik het vooral de tijd geven. De lever heeft een groot herstellend vermogen, maar dat heeft tijd nodig. Als je alle mogelijke oorzaken hebt uitgesloten (in geval van mijn paard: goed hooi, goede vitaminebrok, geen krachtvoer, veel rust, ontworming en fasinex) zou ik over 8 weken nog een keer bloed prikken en dan verder zien. Prednison kan altijd nog. Bij mijn paard ging het na de eerste weken zelfs slechter volgens het bloed hoewel het klinisch veel beter leek te gaan. weer 6 weken daarna ging het een beetje beter en 6 weken daarna waren de waarden helemaal normaal. Ik heb 3 maanden later nog een bloef laten prikken en dat bleef goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:34

prednison gebruik je als er sprake is van een ontstoken lever.Zijn er ook ontstekingswaarden getest?
Ik zou inderdaad even overleggen of een behandeling met Fasinex aan te raden is.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:59

Yontheke; dus jouw ervaring is dat sedochol in ieder geval een gunstig effect gehad heeft op de lever? Ga het even bespreken met de veearts straks.

Mrijn; zijn leverwaardes waren wel echt hoog begreep ik. De veearts heeft ze erger gezien, maar met die dieren is het niet goed afgelopen dus dat zegt ook niet veel. Alle andere oorzaken heb ik bekeken. Met het hooi lijkt zo niks mis, staleigenaar let goed op de kwaliteit. Slecht hooi wordt niet gevoerd. Hij krijgt eenmaal per dag een klein beetje Koenis sportbrok. Hij wordt gewoon regelmatig ontwormt met wisselende wormenkuren. Behandelen met fasinex is dus wat mij betreft stap en prednisolon liever niet.

Geerke; volgens de veearts waren alle andere waardes oke, sommige wat aan de lage kant, maar verder geen tekenen van andere problemen. De waardes van witte bloedcellen waren normaal, dus geen teken van ernstige ontstekingen neem ik aan, of werkt dit bij paarden anders? (kan het me haast niet voorstellen, maar wie weet).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:15

als op de velden waar gemaaid is in de buurt koeien hebben gestaan kan het zomaar leverbot zijn TS.

Paardje van vriendin van me is er erg ziek van geweest. Die stond in een weide naast koeien.

Die had veel diarree, koortsig, geen fut meer. Leek alsof ze het leven had opgegeven en stond erbij alsof ze ieder moment dood kon gaan. Keek snel chagrijnig en wou liever niet aangehaald worden terwijl ze normaal best een knuffel is.

Na behandeling knapte ze zodanig op dat ze bijna rondjes vloog.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:45

Gras is niet afkomstig van koeienland. Ze grazen echter soms wel op een grasstrook langs een sloot, dus daar zou hij het dan hoogst waarschijnlijk opgelopen moeten hebben. Zo erg als jij beschrijft is het gelukkig bij mijn pony (nog) niet, maar dat chagrijnig zijn herken ik wel erg.

Heb vanmiddag contact gehad met de veearts. We gaan maar gewoon 'blind' behandelen tegen leverbot met twee keer fasinex. Prednisolon is niet meer ter sprake gekomen, dus neem aan dat dat geen optie meer is voor haar.