kreupel in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annt

kreupel in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 15:22

hallo allemaal, mijn naam is Annemijn en mijn paard heet Micky ze is net 20 geworden maar we zitten nu met heen probleem wij hebben Micky al 6 jaar in de familie waarvan eerst me broerhallo allemaal, mijn naam is Annemijn en mijn paard heet Micky ze is net 20 geworden maar we zitten nu met heen probleem wij hebben Micky al 6 jaar in de familie waarvan eerst me broer op Micky reed en ik een ander paard had met de naam Junta we stonden toen des tijds op manege prinsenstad. toen wij Micky net hadden ging het tussen mijn broer en Micky super goed de band en het vertrouwen in elkaar werd steeds sterker maar na enige tijd ging mijn broer met sporen rijden omdat Micky wel is de neiging heeft om lekker langzaam te gaan lopen ( lekker op der gemak ) maar wat wij dus niet wisten is dat Micky nog nooit met sporen was gereden ondanks der leeftijd die toen des tijds 14 was. de eerste keer dat het fout ging........ mijn broer en ik reden altijd in de zelfde les omdat dat nou eenmaal makkelijk was en Micky en Junta een super band hadden samen van het s'zomers op het land staan en samen losgegooid worden Micky ging keihard rennen in de buitenbak uit angst ging mijn broer klemmen ( hij was vergeten dat ie sporen had ) Micky ging keihard door de bak en ging elke keer heel dicht langs Junta waardoor mijn vriendin op het super idee kwam om dichtbij Junta te gaan staan zodat Micky klem kwam te staan en dit plan was gelukt gelukkig me broer nog op Micky maar hij had wel enorm veel angst mijn broer is van micky gestapt in me vaders auto gaan zitten en hij is er pas thuis weer uitgekomen na een goede peptolk de volgende dag ging die gewoon weer mee het rijd ging ongeveer twee weken goed elke keer met sporen want we wisten nog niet dat het daardoor kwam met weinig vertrouwen kwam het weer helemaal goed tussen Micky en me broer totdat..... de aller eerste keer dat onze oma kwam kijken naar onze les het ging goed tot de laatste 10 minuten Micky schrok van een renend kind aan de kant mijn broer ging weer klemmen maar dit keer was Micky ook slimmer en ging niet meer dicht langs mijn paard Micky rende der benen uit der leef zo hard ging ze mijn broer viel precies op het verkeerde moment bij de bak rand en zoals de mensen van prinsenstad weten het onderste deel van de bak rand is van steen nou mijn broer met zijn hoofd op het steen gevallen hij is een heel deel kwijt van het moment dat ie viel totdat hij water over zijn hoofd kreeg op het terras iedereen in grote schok en kwam zelfs bloed uit z'n ogen...... de bijrijder die Micky deed heeft een hele tijd Micky gedaan en wij kwamen erachter dat Micky niet goed tegen sporen kan na een aantal weken een heleboel peptolks en gepraat ging me broer weer mee beginnend met gewoon met Micky stappen op het terrein dit zodat het vertrouwen langzaam terug kwam Micky deed onwijs der best en gaf me broer een heleboel liefde wat er daardoor nogal lomp uitkwam maar gelukkig kon mijn broer hier weer om lachen langzaam weer beginnen met rijden aan de longeerlijn en alles langzaam opbouwen alles was goed gekomen Micky en me broer konden weer prima en zonder moeite door 1 deur door tot blijdschap van mijn ouders en mij natuurlijk maar mijn broer bereikte een leeftijd van 12/13 jaar en dan is paardrijden niet stoer genoeg dus me broer stopte ermee tot de dag van vandaag als je mijn broers naam noemt waar Micky bij is gaan der oren naar voren maar zie je toch een beetje verdriet in der ogen. nou ja Micky werd niet verkocht maar mijn pony Junta ging weg en ik ging op Micky rijden Micky was dan wel wat ouder maar ze was groter en kon net iets meer als Junta ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin wel een beetje angst had om net zo hard te vallen als me broer ik ging van manege prinsenstad af doordat zelfs de trainer voorzichtiger met mij was omdat ie bang was dat er weer iemand van Micky ging vallen doordat je op prinsenstad niet echt buiten kon rijden was micky al 4 hele jaren niet buiten het manege terrein geweest en op de nieuwe manege kon je zo het bos in na 4 jaar was Micky niet echt meer verkeersmak en dit haar weer langzaam geleerd en ga nu wekelijks naar het bos en zelfs soms alleen naar het bos maar nu ze wat ouder is geworden staat ze sinds der 16de iedere winter zodra het een beetje koud wordt kreupel het verscheelt ook elke winter welk been het is dus wij zitten met een keuze Micky lekker een oude dag geven op een land in Frankrijk ( in Frankrijk omdat het daar warmer is dus beter voor der spieren en omdat er in Frankrijk meer en groter land is ) of gewoon door rijden en ermee leven dat we iedere een beetje koude winter met der dagelijks moeten stappen wat zouden jullie doen? opicky reed en ik een ander paard had met de naam Junta we stonden toen des tijds op manege prinsenstad. toen wij Micky net hadden ging het tussen mijn broer en Micky super goed de band en het vertrouwen in elkaar werd steeds sterker maar na enige tijd ging mijn broer met sporen rijden omdat Micky wel is de neiging heeft om lekker langzaam te gaan lopen ( lekker op der gemak ) maar wat wij dus niet wisten is dat Micky nog nooit met sporen was gereden ondanks der leeftijd die toen des tijds 14 was. de eerste keer dat het fout ging........ mijn broer en ik reden altijd in de zelfde les omdat dat nou eenmaal makkelijk was en Micky en Junta een super band hadden samen van het s'zomers op het land staan en samen losgegooid worden Micky ging keihard rennen in de buitenbak uit angst ging mijn broer klemmen ( hij was vergeten dat ie sporen had ) Micky ging keihard door de bak en ging elke keer heel dicht langs Junta waardoor mijn vriendin op het super idee kwam om dichtbij Junta te gaan staan zodat Micky klem kwam te staan en dit plan was gelukt gelukkig me broer nog op Micky maar hij had wel enorm veel angst mijn broer is van micky gestapt in me vaders auto gaan zitten en hij is er pas thuis weer uitgekomen na een goede peptolk de volgende dag ging die gewoon weer mee het rijd ging ongeveer twee weken goed elke keer met sporen want we wisten nog niet dat het daardoor kwam met weinig vertrouwen kwam het weer helemaal goed tussen Micky en me broer totdat..... de aller eerste keer dat onze oma kwam kijken naar onze les het ging goed tot de laatste 10 minuten Micky schrok van een renend kind aan de kant mijn broer ging weer klemmen maar dit keer was Micky ook slimmer en ging niet meer dicht langs mijn paard Micky rende der benen uit der leef zo hard ging ze mijn broer viel precies op het verkeerde moment bij de bak rand en zoals de mensen van prinsenstad weten het onderste deel van de bak rand is van steen nou mijn broer met zijn hoofd op het steen gevallen hij is een heel deel kwijt van het moment dat ie viel totdat hij water over zijn hoofd kreeg op het terras iedereen in grote schok en kwam zelfs bloed uit z'n ogen...... de bijrijder die Micky deed heeft een hele tijd Micky gedaan en wij kwamen erachter dat Micky niet goed tegen sporen kan na een aantal weken een heleboel peptolks en gepraat ging me broer weer mee beginnend met gewoon met Micky stappen op het terrein dit zodat het vertrouwen langzaam terug kwam Micky deed onwijs der best en gaf me broer een heleboel liefde wat er daardoor nogal lomp uitkwam maar gelukkig kon mijn broer hier weer om lachen langzaam weer beginnen met rijden aan de longeerlijn en alles langzaam opbouwen alles was goed gekomen Micky en me broer konden weer prima en zonder moeite door 1 deur door tot blijdschap van mijn ouders en mij natuurlijk maar mijn broer bereikte een leeftijd van 12/13 jaar en dan is paardrijden niet stoer genoeg dus me broer stopte ermee tot de dag van vandaag als je mijn broers naam noemt waar Micky bij is gaan der oren naar voren maar zie je toch een beetje verdriet in der ogen. nou ja Micky werd niet verkocht maar mijn pony Junta ging weg en ik ging op Micky rijden Micky was dan wel wat ouder maar ze was groter en kon net iets meer als Junta ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin wel een beetje angst had om net zo hard te vallen als me broer ik ging van manege prinsenstad af doordat zelfs de trainer voorzichtiger met mij was omdat ie bang was dat er weer iemand van Micky ging vallen doordat je op prinsenstad niet echt buiten kon rijden was micky al 4 hele jaren niet buiten het manege terrein geweest en op de nieuwe manege kon je zo het bos in na 4 jaar was Micky niet echt meer verkeersmak en dit haar weer langzaam geleerd en ga nu wekelijks naar het bos en zelfs soms alleen naar het bos maar nu ze wat ouder is geworden staat ze sinds der 16de iedere winter zodra het een beetje koud wordt kreupel het verscheelt ook elke winter welk been het is dus wij zitten met een keuze Micky lekker een oude dag geven op een land in Frankrijk ( in Frankrijk omdat het daar warmer is dus beter voor der spieren en omdat er in Frankrijk meer en groter land is ) of gewoon door rijden en ermee leven dat we iedere een beetje koude winter met der dagelijks moeten stappen wat zouden jullie doen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: kreupel in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:30

Ik denk dat je meer zinvolle reacties gaat krijgen als je leestekens gebruikt. Ik ben vast niet de enige die niet de moeite gaat nemen om een zin van honderden woorden te lezen... Dit is gewoon echt niet leesbaar zo!

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:31

ik zou alles even opnieuw schrijven, met punten en komma's en het hele verhaal staat er dubbel in. Het is niet om te lezen, sorry.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:35

Dit zal niemand lezen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:35

ik zie de lap tekst zonder duidelijke leestekens en haak meteen af. Ik lees het opnieuw als het leesbaar is.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:37

ben halverwege maar gestopt met lezen, misschien eventjes opnieuw schrijven?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:38

en alinea's :o ik ga er zo ook niet aan beginnen.....

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:19

Korte samenvatting: de pony wordt kreupel zodra koud is, aan welk been wisselt. De vraag is of ze de 20 jarige pony beter met pensioen kan doen in Frankrijk (minder koud en grotere weilanden) of door blijven rijden en er mee leven dat er elke koudere dag met de pony gestapt moet worden.

Dat is tenminste wat ik er uit haal.

TS: ik denk dat het handig is om even met je dierenarts te overleggen, misschien biedt glucosamine uitkomst als het uit de gewrichten komt bijvoorbeeld.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:43

Hierbij een slotje omdat dit niet goed leesbaar is, dan kunnen er ook geen goede adviezen gegeven worden.