Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ikkebenhier schreef:Er zal dan toch wel iets mis zijn met het management,
of een paard dat heel gevoelig is aan koliek (bv door stress).
Weet je wat voor soort koliek het was?
Zuigt het paard lucht, eet het zand/bodembedekking, ...?
Bij de stal waar ik sta is er op 8 jaar tijd nog maar 1 keer een paard met koliek geweest, en dat kwam door een gescheurde buikwand door een veulen in het verleden.

) 
genja schreef:geerke schreef:de meest voorkomende oorzaak van koliek is wormen...en dat valt volgens mij onder stalmanagement,verrot kuil is ook niet bevordelijk uiteraard
Geerke volgens mij droom jij ook nog over wormenzovaak per dag heb jij het over (niet dat dit niet de oorzaak kan zijn hoor)
senna21 schreef:Het leven bestaat uit mooie en minder mooie momenten. Soms met aanwijsbare redenen, soms domme pech. Meestal een combi van beide. Sh#t happens.
noellebijl schreef:Nog wat info:
Ze krijgen sochtends een ruif vol hooi. Gaan dan in de winter de paddock in en zomers op de wei. Savonds rond een uur of 5 gaan ze de stal weer in en krijgen eerst een schep biks en daarna een ruif vol hooi. Rond een uur of negen krijgen ze nog een ruif. Ik rij 4 x per week ongeveer een uurtje en ga daarna( afhankelijk van het seizoen) uitstappen over de weg ongeveer 2 kilometer. Ze staan op stal bij een oom van mij. Geen manege dus gewoon een privestal met drie stallen. sinds ongeveer de zomer zijn er wel meer ratten gekomen. Die lopen meestal alleen bij de paddock in de knotwilgen en de mesthoop( staat naast de stallen) Hopelijk hebben jullie wat meer info
geerke schreef:noellebijl schreef:Nog wat info:
Ze krijgen sochtends een ruif vol hooi. Gaan dan in de winter de paddock in en zomers op de wei. Savonds rond een uur of 5 gaan ze de stal weer in en krijgen eerst een schep biks en daarna een ruif vol hooi. Rond een uur of negen krijgen ze nog een ruif. Ik rij 4 x per week ongeveer een uurtje en ga daarna( afhankelijk van het seizoen) uitstappen over de weg ongeveer 2 kilometer. Ze staan op stal bij een oom van mij. Geen manege dus gewoon een privestal met drie stallen. sinds ongeveer de zomer zijn er wel meer ratten gekomen. Die lopen meestal alleen bij de paddock in de knotwilgen en de mesthoop( staat naast de stallen) Hopelijk hebben jullie wat meer info
en hoevaak worden ze ontwormd en met wat voor middel?
noellebijl schreef:ze staan dus de hele dag zonder hooi. Das veel te lang, rond een uur of 12 zouden ze nog hooi moeten krijgen (beter nog om12 uur EN 15.00 uur).Nog wat info: