minder water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maby

minder water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 11:51

hoe zorg je ervoor dat je paard minder gaat drinken?
van de kliniek mag ie maximaal 40 liter op een dag, normaal staat ie in een stal met automatische drinkbak, die heb ik nu afgesloten.
probeer nu 4 emmers water over de dag te verdelen, maar werk fulltime dus is best lastig te doen.
paard staat bij mij aan huis dus heb ook geen stalgenoten die ik kan vragen om af en toe een emmer neer te zetten.

heeft iemand hier ervaring mee? of tips?

MarChak

Re: minder water

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:53

Liksteen weghalen? Zorgen dat zijn lichaam normaal functioneert? Oftewel, de reden dat hij zoveel drinkt weghalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:55

Geen lieve buurman die, desnoods tegen vergoeding, rond de middag nog een emmertje wil gaan neerzetten?
Doe jij 's morgens, de buurman rond de middag en dan als je thuis komt zet jij nog een emmertje neer en 's nachts nog een emmer. :)

maby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 11:56

liksteen gebruikt hij niet, en daarbij krijgt ie juist extra zout toegevoegd aan zn eten.
zn urine en bloed zijn te zuur en de waardes in het bloed waren niet goed, hij krijgt nu 3x op een dag 30 gram natrium en 2x op een dag kalium. en daarbij mag ie dus maar maximaal 40 liter water.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:00

Een grotere waterbak kopen en die 's ochtends en 's avonds met 20 liter vullen? Zo hoef je niet de hele dag met emmertjes te slepen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:04

Als hij toch extra zout moet krijgen dan zou ik er juist eerder voor kiezen om een himalayasteen te geven, voor betere opname, enige nadeel daarvan is dat je dan weer niet exact weet hoeveel zout hij binnenkrijgt.
De oorzaak van zijn probleem is daarmee nog niet opgelost. Wat was de aanleiding voor bloed- en urineonderzoek?

maby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 14:15

MarChak schreef:
Als hij toch extra zout moet krijgen dan zou ik er juist eerder voor kiezen om een himalayasteen te geven, voor betere opname, enige nadeel daarvan is dat je dan weer niet exact weet hoeveel zout hij binnenkrijgt.
De oorzaak van zijn probleem is daarmee nog niet opgelost. Wat was de aanleiding voor bloed- en urineonderzoek?

Himalaya steen heeft ie al hangen alleen kijkt ie niet naar om. Aanleiding voor onderzoek was dat ie niet goed at en na een contole van de tandarts, die vertelde dat gebit helemaal goed is. En aantal dierenarts bezoekjes die ook niet meer wisten wat het kon zijn. Paard ging alleen maar meer achteruit. En nu in de kliniek kwamen ze hier achter. Waarschijnlijk door het niet goed eten is ie meer gaan drinken, om toch een 'vol' gevoel te krijgen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:32

Heeft de DA niet een gastroscopie voorgesteld om zijn maag te controleren op horzellarven e/o maagzweren?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:38

De cementbakken gaat zo' 60 liter in, kun je dus met je emmer agpassen, kosten zo'n 6 a 7 euro in de bouwmarkt , ze hebben er hier ook elk een. Succes

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:44

Wat waren de klachten verder bij je paard? Eet hij goed? Hoe oud is hij? Beweegt hij veel? Komt hij wel of niet veel buiten?
Veranderingen van stal oid?

Wat zijn de waarden precies?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:48

Zoals Liekensancho al zei, idd speciekuipen gebruiken. volgens mij heb je ze ook in 40/50 liter. :j

maby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 19:55

Dimple schreef:
Wat waren de klachten verder bij je paard? Eet hij goed? Hoe oud is hij? Beweegt hij veel? Komt hij wel of niet veel buiten?
Veranderingen van stal oid?

Wat zijn de waarden precies?

klachten waren dus dat ie niet goed at, erg mager was.
hij is nu 5 jaar en gelukkig eet ie nu wel goed en er zit alweer groei in.
ben nu bijna een jaar bezig met de kalium. vorig jaar april heeft ie 2 weken in de kliniek gestaan en is ie helemaal onderzocht, daar kwam dus na verschillende onderzoeken dit uit.
thuis verder met de kalium en in oktober mocht ik stoppen met de kalium, alleen ben ik het gaan afbouwen, omdat ik bang was voor een terug val.
eind december heb ik weer een urineonderzoek laten doen (had de kliniek gevraagd, of ik nog een keer urineonderzoek wilde laten doen om zeker te weten dat het goed was)
daar kwam uit dat soort gelijk gewicht heel laag was (1008).

paard loopt elke dag bijna hele dag buiten. en snachts op stal.