Wie denkt mee, iets aankomen, maar niet meer energie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Wie denkt mee, iets aankomen, maar niet meer energie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 00:35

Ik ben aan het kijken voor wat ik m'n paard bij kan voeren om net wat meer kleur en vlees erop te krijgen maar zeker niet meer energie.
Paard krijgt nu 3x pd 0,5kg sportbrok (standaard van stal) + 3x pd ruwvoer.

Ik wil iets dat ik hem zelf na het rijden bij kan voeren, nu zat ik te denken aan luzerne heb ik vaker icm brok gevoerd. Maar wil de energie van de extra brok niet, nu las ik dat luzerne pas zoden aanzet als je minimaal 1,5kg =1 emmer(tot 3kg) pd geeft. En dat je dan bv zemelen bij moet voren vanwegen je fosfor maar dat je ook op je magnesium moet letten.
Kortom help ;)?
Ik was sowieso van plan 1x pd olie erbij te geven.

Martje80

Re: Wie denkt mee, iets aankomen, maar niet meer energie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 07:31

Kun je niet onbeperkt hooi voeren? Dat is de kortste klap.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 07:41

Kwalitatief Goed hooi/kuil geven idd....lijkt mij een goed optie. En in je achterhoofd houden dat er paarden zijn die van nature voller zijn qua bouw en paarden die van nature ranker zijn.....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:09

Ik voer slobber mash van Havens aan mijn slanke paard die nu in de winter echt dunner wordt. Hij krijgt 2 kilo per dag en doet het er erg goed op. Hij wordt er ook niet druk van en er zit al olie in dus dat zou je dan ook niet meer bij hoeven voeren.
Paard krijgt al zoveel hooi dat hij het niet eens op eet maar als ik hem alleen dat geef komt hij helaas nog steeds niet aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:39

Olie is een goede dikmaker. Daarnaast kun je denken aan mais in combi met luzerne.

Seniores priores is een super dikmaker zonder dat paarden er heet van worden, ook voor de jonge paarden!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:40

Seniores Priores van Subli, goede dikmaker maar geen extra energie.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:48

Speedibeet , is ook goed te combineren met luzerne

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:49

Ik heb altijd hele goeie ervaringen met luzerne. Ze zijn er dol op. Het ruikt lekker en ze gaan er mooi van uitzien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:51

Ik geef nu zelf lijnzaadolie, 200 ml per dagmoet kunnen volgens mijn da. Met bietenpulp en grasbrok.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:04

Maïsmeel en maisbrok zijn ook goede dikmakers en niet zo duur.

Ik heb zelf een paard wat op een halve kilo sportbrok door het dak gaat van alle energie, en die ook nooit dikker wilde worden. Die voer ik al jaren een hele energie arme basis brok (1,5kilo pd) en kruidenmuesli zonder haver van Hippostar (1.5kilo pd)met daarbij een scheut lijnzaadolie (60ml pd) Daar doet ze het super op qua energie en gewicht. Wellicht is dat ook het proberen waard.

Puckbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:07

Bietenpulp? Moet je alleen wel laten weken...

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:15

Beetje olie over het voer helpt ook goed.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:23

Mijn 5 jarige krijgt ook senior prioris.. hij is heel sensibel/ heet. Dus meer brok was niet echt een optie. Verder heeft hij onbeperkt goed ruwvoer in de wei ( baal). En in de zomer bolle wei en 2 x hooi.

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:34

Onbeperkt hooi! Ik heb 2 winters geëxperimenteerd met allerlei brok en andere laag energie krachtvoer (merriebrok, maïs, muesli etc etc) en voer sinds afgelopen herfst alleen nog maar hooi. Merrie heeft er nog nooit zo goed uit gezien, ik rij eindelijk niet meer op een hyperactief skelet. Ook alle huidellende is over. Mocht je bang zijn voor te weinig vitamines bij alleen hooi, voer dan metazoa bij.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 13:49

Hooi krijgt hij genoeg. (Evenals vers stro).

Luzerne heb ik zelf ook goede ervaring mee maar ik deed dit altijd halve schep door de brok mengen. Nu las ik dus dat je voor gewicht toename minimaal 1,5kg luzerne moet geven pd. Doen jullie dit? (Ik heb het nml nog nooit iemand zien doen).

Slobber heb ik ook aan zitten denken, heb toevallig nog kleine zak staan dus zou ik ook kunnen voeren, dit zet dus niet aan in energie?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:52

Ashley5760 schreef:
Hooi krijgt hij genoeg. (Evenals vers stro).

Luzerne heb ik zelf ook goede ervaring mee maar ik deed dit altijd halve schep door de brok mengen. Nu las ik dus dat je voor gewicht toename minimaal 1,5kg luzerne moet geven pd. Doen jullie dit? (Ik heb het nml nog nooit iemand zien doen).

Slobber heb ik ook aan zitten denken, heb toevallig nog kleine zak staan dus zou ik ook kunnen voeren, dit zet dus niet aan in energie?

Als je slobber geeft zonder haver etc. dan moet het paard er niet drukker van worden. Ik voer mijn paard nog een halve kilo haver bij omdat hij van de slobber echt niet meer energie krijgt en brok geef ik hem niet want daar wordt hij weer te vurig van. Van alleen haver (zwarte gepunte) krijgt hij wel voldoende energie. En dat dan samen met slobber zorgt ervoor dat hij ook nog dikker wordt en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Die ik voer (van Havens) is gewoon helemaal compleet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:55

Olie is de kortste klap, gezonde vetten ook :)

Ik mocht dat namelijk juist niet meer geven ivm overgewicht paard.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:25

Ik voerde altijd zo'n klein emmertje bij. Weet niet hoeveel het was. Je kan het een beetje uitproberen toch? Als je na een week of 3 nog niet echt wat ziet doe je een beetje meer.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:46

Dit hadden wij ook. We zijn toen maar meuli gaan voeren, hij krijgt elke dag na het werken 2 scheppen. Wij hebben een meusli van pavo. Hij is nu niet meer ingevallen, maar heeft ook geen extra energie. Krijgt 's ochtends 1 kilo biks en een plak hooi, 's middags nog een plak en 's avonds weer een kilo biks en hooi. (met die 2 kilo biks per dag ben ik het niet eens, heeft het totaal niet nodig, maar eigenaar blijft erbij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:12

Senior priores van merk Subli. Zit tussen ruw en krachtvoer in waardoor veel van mogen hebben en zet goed aan.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:16

vuurneon schreef:
Olie is de kortste klap, gezonde vetten ook :)

Ik mocht dat namelijk juist niet meer geven ivm overgewicht paard.

En welke olie is dan het beste?
Puur uit interesse voor mijn eigen pony... :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:20

Lijnzaadolie heeft mijn voorkeur omdat die in verhouding veel omega 3 vetten bevat. Zonnebloemolie kan ook, maar daar is de balans weer anders en paarden hebben liever veel omega 3 in verhouding.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:30

Oke, dankjewel voor je antwoord... Ik ga het eens over zijn lucerne en door zijn speedibeet mixen...
Proberen kan geen kwaad :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:34

Mijn paard krijgt maislijnzaadbrokken om aan te komen en om op gewicht te blijven.

slobber moet afkoelen en trekt in de zomer ongedierte aan. Daar ben ik toen mee gestopt en ben deze brokken bij gaan voeren. Werkt voor haar super.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:08

Ik gaf mijn merrie, na veel dingen proberen, Subli senioren priores (bietenpulp), lucerne en omega369 mix van Subli.
Daar werd ze echt heel mooi vol van zonder dat het 'hete' extra energie geeft.