Merrie; stress of karakter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChevalNoir

Merrie; stress of karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 21:00

Al een tijdje twijfel ik aan het welzijn van mijn merrie (8). Sinds ik haar heb is het al 'een tante'. Ze heeft een behoorlijke eigen wil en is voor alles bang. Die combinatie maakt haar schrikkerig en dominant tegelijk. Qua training kan ik goed met haar om gaan en we hebben al vele dingen overwonnen.
Toch merk ik dat ze momenteel extra gevoelig is. Ik voer haar een halve kilo muesli, en vitaminebrok na het werk. Op andere dagen krijgt ze alleen ruwvoer. Ze staat nu overdag buiten in een kudde, 's nachts op stal. Ze is mooi op gewicht en ziet er goed uit. Ze is aan de ene kant ubervoorzichtig, maar ze haalt haar hoofd regelmatig open, omdat ze schrikt en dan haar hoofd langs de voerbak haalt. Ze staat nu twee jaar op deze stal, dus ze is er gewend. Toch is ze best nerveus en vaak gespannen.

Ik ben op zoek naar een rustgevend middel. Ik lees verschillende meningen over diverse middelen en zie door de bomen het bos niet meer. Wat zou ik haar kunnen geven?

Edit: moody mare, magnesium en geen krachtvoer heb ik geprobeerd. Geen resultaat.
Laatst bijgewerkt door ChevalNoir op 09-01-15 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:03

ChevalNoir schreef:
Al een tijdje twijfel ik aan het welzijn van mijn merrie (8). Sinds ik haar heb is het al 'een tante'. Ze heeft een behoorlijke eigen wil en is voor alles bang. Die combinatie maakt haar schrikkerig en dominant tegelijk. Qua training kan ik goed met haar om gaan en we hebben al vele dingen overwonnen.
Toch merk ik dat ze momenteel extra gevoelig is. Ik voer haar een halve kilo muesli, en vitaminebrok na het werk. Op andere dagen krijgt ze alleen ruwvoer. Ze staat nu overdag buiten in een kudde, 's nachts op stal. Ze is mooi op gewicht en ziet er goed uit. Ze is aan de ene kant ubervoorzichtig, maar ze haalt haar hoofd regelmatig open, omdat ze schrikt en dan haar hoofd langs de voerbak haalt. Ze staat nu twee jaar op deze stal, dus ze is er gewend. Toch is ze best nerveus en vaak gespannen.

Ik ben op zoek naar een rustgevend middel. Ik lees verschillende meningen over diverse middelen en zie door de bomen het bos niet meer. Wat zou ik haar kunnen geven?

Heeft ze geen magnesium tekort? De hoeveelheid krachtvoer wat jij voert zou dat zwaar aannemelijk zijn.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:05

mijn merrie is ook zo'n stress kip..pff echt vermoeiend
ik gaf puur brons, en dat lijkt te helpen ( ben nu gestopt aangezien ik haar wil laten dekken)

het is makkelijk te geven, mijn paard eet het zo op op een boterham, en niet duur.

het is een middel voor de hengstigheid maar de mijne werd sowieso rustiger
Laatst bijgewerkt door fjordie333 op 09-01-15 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 21:07

R12312 schreef:
ChevalNoir schreef:

Heeft ze geen magnesium tekort? De hoeveelheid krachtvoer wat jij voert zou dat zwaar aannemelijk zijn.

Ik heb haar een aantal maanden weken magnesium bijgevoerd, maar dit had geen resultaat.
Laatst bijgewerkt door ChevalNoir op 09-01-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:08

Hoe is ze op stal zelf. Loopt ze te dralen of rondjes te lopen. Is ze op het land ook zo druk, en hoe uit zich spanning tijdens het rijden.

ChevalNoir

Re: Merrie; stress of karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 21:22

Op stal en op het land is ze in de groep rustig. Ze is wel aanwezig, maar is niet aan het rondlopen ofzo. Ze is wel onzeker, als ze alleen is, wordt ze erg druk. Tijdens het rijden is ze schrikkerig voor alles. Dat uit zich echt in lichaam schudden en afremmen. Aangezien ik haar wegren explosies voor ben, heeft ze geen escapes. Maar ze schrikt intens van dingen die bewegen, dingen die er voor het eerst staan of liggen. Ook geluiden zijn eng..

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:29

Ik ken een paard dit ook zo was, bleek zij last te hebben van hormonen. Zij werd zo onrustig, druk en gefrustreerd dat er niets mee aan te vangen was. Die persoon is op aanraden van de DA met regumate begonnen. Dit heeft echt wonderen verricht bij die merrie.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:47

Ik heb ook zo'n merrie, maar dan gelukkig in mini formaat. Een echte right-brain extravert. Ze is nu 10 jaar oud en lijkt in wat rustig vaarwater terecht te komen. Omdat ze een appaloosa is, heeft de dierenarts welaltijd haar ogen goed in de gaten gehouden (geen afwijkingen), appaloosa's hebben snel last van ogen.
Uiteindelijk heb ik na 2 zeer vreemde 'trainers' wel een goede laten komen Eefje Veenstra (Parelli). Zij had het beste advies: Zoek het niet op als je de reactie niet aan kan. Korte training, niet overvragen. En verder de-sensibileren. Dus veel dingen die eng zijn laten zien, zonder er al te veel anadacht aan te besteden. Zo hangen er regelematig plastic vlaggetjes in de stal. Ze is doodsbang voor plastic. Maar na 2 weken vlaggetjes niet meer.
Maar dominant én angstig: hele lastige combinatie. Maar tegelijk ook zó interessant!

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:50

Een mogelijkheid kan zijn om de musli niet na het werken te geven maar ervoor. Anders geef je haar energie die ze nodig hád. Krijgt ze t krachtvoer eerder, heeft ze de mogelijkheid om er ook gebruik van te maken tijdens het werken.

Verder heb ik nooit gebruik gemaakt van kalmerende middelen. Ik heb zelf de keuze gemaakt dat niet te doen om mijn pony niet te belasten met zaken waar ze eigenlijk te angstig voor is en door de middelen wordt tegenhouden om de indrukken te verwerken.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 22:06

bonny123 schreef:
Ik heb ook zo'n merrie, maar dan gelukkig in mini formaat. Een echte right-brain extravert. Ze is nu 10 jaar oud en lijkt in wat rustig vaarwater terecht te komen. Omdat ze een appaloosa is, heeft de dierenarts welaltijd haar ogen goed in de gaten gehouden (geen afwijkingen), appaloosa's hebben snel last van ogen.
Uiteindelijk heb ik na 2 zeer vreemde 'trainers' wel een goede laten komen Eefje Veenstra (Parelli). Zij had het beste advies: Zoek het niet op als je de reactie niet aan kan. Korte training, niet overvragen. En verder de-sensibileren. Dus veel dingen die eng zijn laten zien, zonder er al te veel anadacht aan te besteden. Zo hangen er regelematig plastic vlaggetjes in de stal. Ze is doodsbang voor plastic. Maar na 2 weken vlaggetjes niet meer.
Maar dominant én angstig: hele lastige combinatie. Maar tegelijk ook zó interessant!

Ik kan me helemaal vinden in je reactie. De meeste mensen vinden het onwerkbaar. Ik vergeet soms ook dat je het moet onderhouden in je training. En inderdaad de enge dingen regelmatig meepakken, maar het zijn er zo VEEL. En dan kom ik dus niet aan de rest van de training toe. :(
Daarom vraag ik me af of ik haar er een plezier mee zou doen; iets rustgevends ;)

Wat betreft de muesli ervoor; denk je dat ze te weinig energie heeft? Het voelt eerder als te veel?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:08

Ik heb met Pavo Nerve Control wel een goede ervaring. De schrikreacties gaan niet weg, maar de spanning vloeit veel sneller af en de reactie is veel minder heftig, ze blijven er minder in hangen als het ware.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:32

Kan je paard wel goed zien? Misschien gekke vraag maar omdat ze in een groep rustig is en zodra ze alleen is niet en schrikt van dingen die bewegen, vraag ik me af of haar zicht wel goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:40

Ik ga het even over een hele andere boeg gooien, wat ben jij voor een persoon?
Ben je zelf snel afgeleid/schrikachtig? Ben je een heel relaxed type?

Vergeet niet dat paarden spiegelen aan je eigen gedrag, en paarden een leider nodig hebben.
Als jij al denkt dat je paard gaat schrikken gaat die dat ook doen, zorg dat je zelf zelfverzekerd bent en relaxed zodat je paard erop vertrouwd dat het oke is!

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:04

Romy1234, dat is voor mijn paard he-le-maal waar! Als ik gestressed op stal kom, voel ik dat meteen aan haar. Ik moet mij dan bewust ontspannen zodat we toch nog een fijne les hebben.
Mijn paardje is ook echt een spiegel van mezelf!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 06:39

Als je denkt dat het gedrag van haar merrie zijn komt Is het verstandig haar een x van binnen na te laten kijken Of de eisprong wel in orde is Merries kunnen hier echt wel last van hebben

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 07:42

Ik geef mijn pony's liquihorse relax. Kan door het water of over het voer. Ik ben er zeer tevreden mee. Na ruim een week liquihorse merkte ik al verschil! Je kunt altijd op de site van liquihorse kijken of bellen. Ze geven ook voeradviezen. Mijn pony was ook heel gespannen nu ontspannen en werklustig!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:50

Welke vitaminebrok geef je en hoeveel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:31

Novastar schreef:
Romy1234, dat is voor mijn paard he-le-maal waar! Als ik gestressed op stal kom, voel ik dat meteen aan haar. Ik moet mij dan bewust ontspannen zodat we toch nog een fijne les hebben.
Mijn paardje is ook echt een spiegel van mezelf!

Haha ja vrijwel elk paard spiegelt jou gedrag, ik heb paarden gezien die niet te houden waren (eigenaar heel onrustig, druk persoon) die dan bij iemand anders de rust zelfe waren omdat die persoon zelf ook rust uitstraalt.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 15:02

Vitaminebrok van Marstall, dat is 1 handje ongeveer.
Ik zal haar eens laten checken bij de DA mvt cystes etc.
Het spiegelen verhaal herken ik wel. Maar ik ben eigenlijk altijd kalm en duidelijk, dat is ook de reden dat ik nog redelijk ver kom met haar. Alleen qua timing moet ik erg scherp zijn. Ze is nl behoorlijk snel.