Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ChevalNoir schreef:Al een tijdje twijfel ik aan het welzijn van mijn merrie (8). Sinds ik haar heb is het al 'een tante'. Ze heeft een behoorlijke eigen wil en is voor alles bang. Die combinatie maakt haar schrikkerig en dominant tegelijk. Qua training kan ik goed met haar om gaan en we hebben al vele dingen overwonnen.
Toch merk ik dat ze momenteel extra gevoelig is. Ik voer haar een halve kilo muesli, en vitaminebrok na het werk. Op andere dagen krijgt ze alleen ruwvoer. Ze staat nu overdag buiten in een kudde, 's nachts op stal. Ze is mooi op gewicht en ziet er goed uit. Ze is aan de ene kant ubervoorzichtig, maar ze haalt haar hoofd regelmatig open, omdat ze schrikt en dan haar hoofd langs de voerbak haalt. Ze staat nu twee jaar op deze stal, dus ze is er gewend. Toch is ze best nerveus en vaak gespannen.
Ik ben op zoek naar een rustgevend middel. Ik lees verschillende meningen over diverse middelen en zie door de bomen het bos niet meer. Wat zou ik haar kunnen geven?
R12312 schreef:ChevalNoir schreef:Al een tijdje twijfel ik aan het welzijn van mijn merrie (8). Sinds ik haar heb is het al 'een tante'. Ze heeft een behoorlijke eigen wil en is voor alles bang. Die combinatie maakt haar schrikkerig en dominant tegelijk. Qua training kan ik goed met haar om gaan en we hebben al vele dingen overwonnen.
Toch merk ik dat ze momenteel extra gevoelig is. Ik voer haar een halve kilo muesli, en vitaminebrok na het werk. Op andere dagen krijgt ze alleen ruwvoer. Ze staat nu overdag buiten in een kudde, 's nachts op stal. Ze is mooi op gewicht en ziet er goed uit. Ze is aan de ene kant ubervoorzichtig, maar ze haalt haar hoofd regelmatig open, omdat ze schrikt en dan haar hoofd langs de voerbak haalt. Ze staat nu twee jaar op deze stal, dus ze is er gewend. Toch is ze best nerveus en vaak gespannen.
Ik ben op zoek naar een rustgevend middel. Ik lees verschillende meningen over diverse middelen en zie door de bomen het bos niet meer. Wat zou ik haar kunnen geven?
Heeft ze geen magnesium tekort? De hoeveelheid krachtvoer wat jij voert zou dat zwaar aannemelijk zijn.
bonny123 schreef:Ik heb ook zo'n merrie, maar dan gelukkig in mini formaat. Een echte right-brain extravert. Ze is nu 10 jaar oud en lijkt in wat rustig vaarwater terecht te komen. Omdat ze een appaloosa is, heeft de dierenarts welaltijd haar ogen goed in de gaten gehouden (geen afwijkingen), appaloosa's hebben snel last van ogen.
Uiteindelijk heb ik na 2 zeer vreemde 'trainers' wel een goede laten komen Eefje Veenstra (Parelli). Zij had het beste advies: Zoek het niet op als je de reactie niet aan kan. Korte training, niet overvragen. En verder de-sensibileren. Dus veel dingen die eng zijn laten zien, zonder er al te veel anadacht aan te besteden. Zo hangen er regelematig plastic vlaggetjes in de stal. Ze is doodsbang voor plastic. Maar na 2 weken vlaggetjes niet meer.
Maar dominant én angstig: hele lastige combinatie. Maar tegelijk ook zó interessant!

Novastar schreef:Romy1234, dat is voor mijn paard he-le-maal waar! Als ik gestressed op stal kom, voel ik dat meteen aan haar. Ik moet mij dan bewust ontspannen zodat we toch nog een fijne les hebben.
Mijn paardje is ook echt een spiegel van mezelf!