Subli drop siroop bij dampige pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veag

Subli drop siroop bij dampige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 16:14

Hoi!

Ik heb een vraagje: mijn pony is dampig en ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik geef nat hooi en nu heb ik subli dropsiroop gekocht. heeft iemand hier ervaringen mee of dat ook echt goed werkt? De DA zei dat er niet zo veel aan te doen is..

iemand tips? het is een shetlander van 10 jaar

ElCid

Re: Subli drop siroop bij dampige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:19

Als de pony echt dampig is heeft dropsiroop weinig zin. De normale gang van zaken is Ventipulmin en/ of pufjes ( dezelfde als die mensen met astma krijgen) voor de momenten dat de pony echt benauwd is. Daar kan je eens naar vragen, overigens vreemd dat de DA daar zelf niet mee komt!
Je kan ook een second opinion vragen bij een andere DA of contact opnemen met een homeopathisch werkende arts, die kunnen soms bij dit soort chronische klachten meer doen dan een reguliere DA.

veag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 16:43

ElCid schreef:
Als de pony echt dampig is heeft dropsiroop weinig zin. De normale gang van zaken is Ventipulmin en/ of pufjes ( dezelfde als die mensen met astma krijgen) voor de momenten dat de pony echt benauwd is. Daar kan je eens naar vragen, overigens vreemd dat de DA daar zelf niet mee komt!
Je kan ook een second opinion vragen bij een andere DA of contact opnemen met een homeopathisch werkende arts, die kunnen soms bij dit soort chronische klachten meer doen dan een reguliere DA.

Oké, bedankt voor je antwoord! Ventipulmin heeft niet geholpen.. Pufjes oké nog nooit van gehoord, zal er eens overna denken
Ik zal ook de da nog een keer bellen dan voor advies misschien krijg ik dan iemand Anders aan de lijn

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:13

Ventipulmin is geen geneesmiddel, het kan soms wel even helpen tegen benauwdheid omdat het de longblaasje wijder maakt. Die pufjes kan je via de DA bestellen, maar niet ieder paard is daarmee vene makkelijk te behandelen ( die doen hetzelfde maar werken sneller, prednison gaat zwelling tegen en kan ook opluchting geven) maar een echt geneesmiddel tegen dampigheid bestaat niet, het betekent meestal dat er longblaasjes kapot zijn en die kunnen niet meer heel gemaakt worden. Pony zal dus veel buiten moeten zijn, nat of nog beter, gestoomd, hooi en geen stro. Echt mee werken kan meestal ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:17

Wij hadden een dampig paard (17 dat hij dampig werd)
Hier tegen gaven wij op advies van een aantal mensen gespleten erwten, te koop bie de lokale buitenlandse winkel, en soms in de supermarkt. Dit werkte enorm goed, waarom weten wij niet.
De pufjes hadden geen zin bij hem, hier zijn wij ook snel mee gestopt. Hierna dus over gegaan naar gesplitte erwten.
Zulke gaven wij:
http://www.puurenfit.nl/media/catalog/p ... erwten.jpg

Hiernaast stond hij op vlas, mocht absoluut geen sto mee hebben, met opstrooien stond hij buiten/molen, en inderdaad nat of niet stoffig hooi.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:52

Ik heb een jaar of 10 terug een ernstig ziek veulen gehad. Die stond op ventipulmin, sputolysin (langere tijd) en equi airpower. Geen idee of dat laatste nog bestaat, was ook een siroop.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:56

VSW -> VS

veag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 03:00

bobje26 schreef:
Wij hadden een dampig paard (17 dat hij dampig werd)
Hier tegen gaven wij op advies van een aantal mensen gespleten erwten, te koop bie de lokale buitenlandse winkel, en soms in de supermarkt. Dit werkte enorm goed, waarom weten wij niet.
De pufjes hadden geen zin bij hem, hier zijn wij ook snel mee gestopt. Hierna dus over gegaan naar gesplitte erwten.
Zulke gaven wij:
http://www.puurenfit.nl/media/catalog/p ... erwten.jpg

Hiernaast stond hij op vlas, mocht absoluut geen sto mee hebben, met opstrooien stond hij buiten/molen, en inderdaad nat of niet stoffig hooi.

Oké! En hoeveel van die erwten gaven jullie? Samen met hooi of alleen die erwten?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 04:55

Het belangrijkste bij dampigheid is hoe het paard dagelijks gehouden wordt.

24/7 buiten
nat hooi voeren
uit stoffige omgevingen houden (denk aan vegen, opstrooien, etc)

FloorReniers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:36

Mijn Shetlander is ook gauw wat dampig als ze wat langer binnen staat, ik geef haar in deze periode dan ook dagelijks fenegriek en daardoor merk ik dat het al een stuk beter gaat. Voordeel dat het puur natuur is en snel effect heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:22

Wij gaven gewoon zo'n plastic bekertje, die voor 1/3 vullen en dit door de musli bix of slobber doen.