Natuurhooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Natuurhooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:42

Eeeen de zoektocht begint weer..

Dachten we eindelijk een goede hooileverancier te hebben, eentje die ruimschoots op voorraad had liggen en met een normale prijs die ook nog komt brengen. Blijkt ook hij eigenlijk niet genoeg hooi te hebben. Zo elke drie maanden een ander schiet niet op en is naast dat ook niet gezond voor de paarden. Ik word er gek van! Of ze vragen 6 euro per baal (wat echt voor de kwaliteit die ze aanbieden niet kan..) of het is van land dat zo vet is dat mijn ZE pony er van zou bezwijken.. :P

Het liefste heb ik natuurhooi, onbewerkt, genoeg kruiden en geen jong gras.. Maar gewoon een simpel baaltje met 2de snede voldoet ook. Maar het lijkt onmogelijk, wij kunnen geen vrachtwagens op het erf dus grote balen wordt lastig (ja met aanhanger kan het, of kleine tractor :D ). Kleine balen kunnen we gewoon naar achter slepen, met 4 man klein uurtje werk. Maar meer dan 100 balen kunnen we niet echt kwijt, en al die grote bedrijven willen liever gelijk die vrachtwagens met 300 balen dumpen. Zelf halen is een optie, deden we ook regelmatig, toen onze hooiman nog hooi had! Helaas is onze auto niet optimaal meer en hebben wij geen eigen aanhanger.

Iemand die hier nog ideeën weet? Mijne raken op!

mamendt

Re: Natuurhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:52

Wat je ook goed kunt voeren is Horsemaster hooi...speciaal hooi voor paarden. Mijn haflinger die ook niet te rijk gevoerd mag worden doet het hier goed op omdat het vrij arm hooi is.....google daar maar eens op..ik heb een adres inHaaften die brengen steeds 80 pakken want ik kan ook niet meer opslaan...tja, je betaald natuurlijk wel aan transportkosten...maar ik heb tenminste goed hooi..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 09:18

Thanks! Ga ik even naar kijken :)

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:21

hoe groener en stekeliger hoe natuurlijk het is, zou ook lekker moeten ruiken, is mij altijd verteld.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:23

Groen hooi kan ook betekenen dat het niet genoeg gedroogd is

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:29

Ben je met natuurhooi, dat onbespoten is, niet bang voor ongewenst kruid in je hooi?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 19:40

Ah ja dan lees je weer dat natuurhooi te onbetrouwbaar is omdat niet bemesten van land niet goed is voor gras en het een hoog fructaangehalte geeft :') Het is zoals Karev zegt onbetrouwbaar met ongewenst kruid.. En een ander zweert weer bij natuurhooi! :P

Ik weet hoe goed hooi ruikt, wat wij nu hebben is niet goed. Het is dor, bruin en er zit veel zand in (lijkt 2 jaar oud), de paarden eten het tevens niet graag. Maar is het dan zo moeilijk een goede blijvende leverancier te vinden die levert voor een schappelijke prijs? Wageningen ligt niet zo afgelegen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 06:13

karev schreef:
Ben je met natuurhooi, dat onbespoten is, niet bang voor ongewenst kruid in je hooi?

Je ziet toch wat er in zit? Of pleur jij gewoon een plak zo neer zonder 'm even los te halen en te kijken naar wat voor plantjes er in zitten?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 07:21

Het was maar een vraag hoor, niet elke vraag is direct negatief...ja tuurljk schud ik uit maar dan nog ken ik niet alles wat niet goed is , en hoe dat gedroogd er uit ziet, uit mijn hoofd. Ja jkk wel.

maar goed, was gewoon puur interesse mijn vraag..geen afkraking ri natuurhooi
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 10-01-15 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 07:28

Je zou je natuurlijk kunnen verdiepen in hoe de plantjes die je wel en niet in je hooi wil zien eruitzien :)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:24

Goed hooi is lastig te vinden. Wij moesten ook minimaal 2e snit hebben vanwege een paard dat gevoellig zou kunnen zijn voor hoefbevangen.
We vonden een leverancier van biologisch hooi. Een grote vierkante baal voor €20,-! Wow dat was goedkoop zeg dachten wij maar enfin je mag mensen toch op hun woord geloven? De 15 balen werden geleverd en het zag er mooi, beetje groen, uit. Het moest nog drie weken liggen voordat we het konden voeren. Na twee weken ging ik eens kijken in de grote schuur waar het was opgeslagen en mijn mond viel open . . . Het leek wel een paddenstoellenkwekerij! En er zat ook nog broei in! Gelukkig na veel gedoe konden we het geld terug krijgen en hebben we gelukkig een andere leverancier gevonden die ons 20 rondbaalen kon bezorgen met trekker en aanhanger. Wij wonen in Duitsland. Weet niet hoever jij van de grens woont? Weet wel dat grote balen hooi en dan goed hooi, wel goedkoper zijn dan in NL.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:24

Even via marktplaats kijken naar een boer in de buurt die hooi aanbied. Wij hebben dat op die manier gedaan toen ik gek werd naar de zoektocht naar hooi en toen hebben wij een boer gevonden niet zo ver uit de buurt die de balen zelf thuis kwam brengen. Wij namelijk dan wel 300 balen af maar voor 100 was hij ook gekomen voor hetzelfde geld want de diesel en tijd moet toch betaald worden (was 50,- dus te doen).

Mijn keus was in eerste instantie Duits kruidenhooi maar mijn paard kreeg daar plekjes van aan zijn mond. De dierenarts zei dat, dat kon komen door bepaalde kruiden in de weide of in het hooi. Was onschuldig maar ik wil niet dat mijn paard lippen heeft die vol zitten met een soort brandplekjes. Dus gewoon weer besloten voor Nederlands hooi te gaan van goede kwaliteit. En dat bevalt nog steeds prima!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:33

Wij halen het gewoon bij een boer die mijn vader kent. Hooi is altijd van prima kwaliteit. Al voer ik ze sinds een paar jaar vooral graszaadhooi en vul ik het aan met weidehooi (ze werden dik en bevangen van veel hooi, maar omdat ze op een kaal land staan wil ik wel dat ze de hele dag door te knabbelen hebben).

Mss is dat ook een optie voor jou, mocht je geen natuurhooi kunnen vinden. Kun je paardeneigenaren uit de buurt niet vragen hoe ze aan hun hooi komen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 09:55

Koper schreef:
karev schreef:

Je ziet toch wat er in zit? Of pleur jij gewoon een plak zo neer zonder 'm even los te halen en te kijken naar wat voor plantjes er in zitten?

Uh ja :P Ik ga niet elke plan uit elkaar schudden, ik verwacht dat het hooi wat ik heb van goede kwaliteit is en er geen giftige planten in zitten. Zou me drie uur langer kosten als ik elk plakje uit moet pluizen op giftig spul..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 09:57

Marktplaats en google is al afgespeurd, geen boertjes meer in de buurt die leveren wat ik wil. Meeste is kuil en dat komt er hier niet in.. meeste paarden hier in de buurt krijgen ook geen echt hooi maar kuil gevoerd dus dat gaat ook niet op helaas..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:58

Maar kijk je dan ook niet welke grassen er in je hooi zitten? Hoe bepaal je dan anders of je goed hooi hebt? Heeft je leverancier soms mooi blauwe ogen ofzo :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 10:02

Je kijkt toch direct wat voor een hooi er geleverd wordt? Hier in iig wel.. dat er af en toe een rotte baal bij zit daar hoef ik geen plak voor uit elkaar te halen.
Bij deze levering was het donker, het rook goed, voelde mooi droog plus de vorige levering was prachtig hooi. Gingen er van uit dat dit hetzelfde was. Niet dat het niet te voeren is, er zitten alleen weinig voedzame stoffen in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:07

En hoe stel jij dan vast hoeveel voedzame stoffen er in zitten?

Ik kijk voordat het geleverd wordt welke grassen er in zitten, ik draai aan het hooi voor de structuur en kijk uiteraard naar dingen als schimmel. Ook wil ik weten hoe en waarmee het bemest is. En uiteraard luister ik naar wat de leverancier er zelf over vertelt. Je kunt een hoop afleiden uit hoe iemand over z'n hooi praat.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 10:12

En je hebt mensen die goed liegen! Hier meerdere malen meegemaakt.. helaas!

Krijg ik hier nu een lesje: hoe zie ik of ik goed hooi heb of niet? Want dat is niet nodig Koper ;)
Ik ben opzoek naar mensen die of nog mensen weten in de buurt die hooi leveren of nog tips hebben naar waar/wat je moet zoeken e.d.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:20

Toch ben ik nog steeds benieuwd hoe jij dan bepaalt hoeveel voedingswaarde in je hooi zit :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 10:31

Zoals ik al zei, kijken, ruiken, voelen e.d Ik ga niet bij elk baaltje een voedingsanalyse laten doen ;)