Ik open dit topic omdat ik zelf een beetje twijfel over de verdere "medische aanpak" van mijn IJslandse merrie.
Mijn merrie draagt namelijk haar staart sinds begin november erg scheef naar rechts. Ik heb wat filmpjes bekeken van de periode daarvoor en daarin zie je soms heel minimaal een beetje een afwijking, maar het was in ieder geval niet zo erg dat we het toen opgemerkt hebben. Het is dus echt van de ene dag op de andere plots veranderd, en ze heeft ook heel eventjes wat onregelmatig gelopen. Dit is nu wel volledig verdwenen.
In stilstand zie je niets van de scheefheid, wel in stap, tolt, draf en galop. Zowel in vrijheid als onder het zadel. Sinds september heeft ze een nieuw zadel, dat ook goed past dus dat lijkt me niet de oorzaak. De merrie vertoont wel wat "kuren" zoals stoppen en bokken wanneer ze iets moeilijk vindt. Maar... dit is vaak ook op 1 plaats in de bak en meestal in tolt en niet in buiging, waardoor zowel ik als de osteopate denken dat het niets te maken heeft met de staart of rug. Maar je weet natuurlijk maar nooit.
De merrie is in september nog vlotjes door de aankoopkeuring geraakt, dus toen was er echt nog niets te merken. Ondertussen is ze nagekeken door 2 dierenartsen, waarvan 1 ook osteopate is.
Volgens de osteopate zat ze heel licht vast in de rug en is ze vermoedelijk eens onderuit gegaan in de weide. Ze heeft de blokkade losgemaakt en aangeraden om gewoon verder te trainen. Ze meende te voelen dat de linkerrugspier "langer" is dan de rechtse, waardoor de staart dus scheef trekt. Er werd dus aangeraden om zoveel mogelijk te werken aan het rechtrichten en erg goed te letten op de buiging linksom.
De 2e dierenartse heeft de merrie ook helemaal klinisch onderzocht. Ze kon geen pijnreactie vinden op wat dan ook. Het enige verschil dat je merkt is als ze tegen haar linkerflank drukt (vlak voor het achterbeen en tegen de rug aan). Hier buigt ze bijna niet in, terwijl ze dat aan de rechterkant wel doet. Dit kan dus gelinkt worden aan wat de osteopate al zei over de rugspieren, maar ik vind het toch een opvallend verschil. IJslanders staan er ook om bekend dat ze niet snel pijn tonen, dus dat vind ik dan ook weer verontrustend.
Voor de zekerheid hebben we haar dus een tijdje ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven, maar ook dit gaf geen verschil. De dierenarts raadde ook aan eens te proberen met een cooling gel op de rugspieren, maar ook hier weer geen verschil. Het idee van de dierenarts is dus om gewoon een tijdje door te rijden en te kijken of het verbetert. Als het verergert maken we een echo. Volgens de osteopate is de echo volledig overbodig.
Maar.. een tijdje geleden is een vriendin van me de paarden een shiatsu-behandeling komen geven. (Tja, ik geloof er niet altijd helemaal in, maar ze heeft mijn andere paard goed geholpen en je verliest er niks mee, toch?
). Zij zei toen dat Elja, de merrie, wel een merrie was wiens eierstokken ik in de gaten moest houden. Nu vraag ik me af of de scheve staart misschien gerelateerd zou kunnen worden aan de eierstokken? Of zoek ik het te ver?De dierenarts komt volgende week sowieso terug, maar ik heb ook geen zin om haar elke keer op te bellen als ik weer een hypothese heb... Ik denk dat het arme mens me een beetje beu gehoord is...

Ik open dit topic dus enerzijds om het even van me af te schrijven, want ik pieker nogal graag over dit soort dingen. En anderzijds vraag ik me af of bokt hierover nog enkele ideeen heeft?
Wat zouden jullie bijvoorbeeld doen? Het een tijdje aankijken of meteen de echo laten namen? Echo is namelijk ook meteen weer een dure grap. Niet dat ik dat er niet voor over heb, maar aangezien we deze maand verhuizen en mijn andere paard me net al een boel medische kosten bezorgd heeft, ga ik het geld ook niet zomaar de deur uit gooien. Ook omdat de dierenarts zei dat even afwachten ook geen kwaad kon.

Brand gerust los, alles is welkom, zodat ik de dierenarts weer wat hypotheses kan voorleggen!
Of ook wanneer we het tolten verder uitbouwen wat veel kracht vergt. Dit kan ik dus ook niet oefenen aan de longe en dan bokt ze dus ook niet.