Regen en op stal staan :-(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Regen en op stal staan :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 11:27

Hallo bokkers,

Van januar tot een met maart staan onze paardjes aan huis, helemaal super alleen we hebben 2 merries en een hengst en helaas dit jaar nog maar 1 paddock.

Dat wil dus zeggen dat ik de helft vd dag (van 7 tot 1 ) de merries buiten zet en dan van 1 tot s avonds de hengst.
De rest v hun tijd staan ze op stal, langs elkaar, hoofdje naar buiten en onbeperkt hooi.

De overige 9 maanden vh jaar staan ze 24/7 in de weiden, maar ik huur deze en in de winter mag dat helaas niet.

Wat doen jullie op zo een kletsnatte dag als vandaag? Toch naar buiten? Zit echt in dubio...

__elise__

Re: Regen en op stal staan :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:29

Waarom niet naar buiten? Ze zijn toch niet van suiker? Lekker de energie eruit zou ik zeggen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:30

Kunnen ze de stal weer in zelf? Als ze het te nat vinden of koud krijgen gaan ze wel naar binnen.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:31

Altijd naar buiten, is goed voor ze :)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 11:32

Nee inderdaad, ze zijn niet van suiker... ik mag ze niet vermenselijken...maar ergens blijf ik dat maar "zielig" vinden (erg penny...)

Maar ze kunnen dus niet zelf hun stal weer in (de hengst zou nogal plezier hebben, met merriepoepjes die hem passeren) :-)

Vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:32

Lekker naar buiten doen. Opdrogen doen ze op stal maar weer denk ik altijd maar.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:33

Naar buiten zal ik ze doen. Eventueel met een regendeken oid op als je dat nodig vind.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:36

Gewoon lekker naar buiten! Berg hooi erbij en het boeit ze echt niet dat het regent.

Pas hadden wij de paarden nét buiten gezet toen het keihard begon te regenen, normaal gaat de stal overdag dicht, maar nu hadden we hem open laten staan. En toen we later keken, lag de stal er nog net zo bij als 's ochtends. Dus ze waren niet eens binnen geweest.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:48

Gewoon lekker naar buiten.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 11:48

Tja een deken vind ik inderdaad wel nodig, maar zijzelf denken daar anders over... het ligt dus vooral aan mij...
maar langs de andere kant gaan ze ook wel weer graag op stal...

Vind het jammer dat ze nu veel op stal moeten maar kan er helaas niet veel aan doen. Het zijn trouwens 3 arabiertjes

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:55

Ik vind het zieliger dat ze maar zo weinig naar buiten gaan, dus ik zou zeggen de tijd dat ze naar buiten kunnen ook zeker naar buiten doen.
Regen gaan ze niet dood van! Die beweging buiten hebben paarden nodig voor hun spijsvertering, hoeven, etc etc. Dat is veel belangrijker.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:56

Wij hebben ze in een wei met inloopstal.
De grote groep heeft een grote inloopstal en het koppel heeft de kleine schuilstal.
Bij ons gaan ze toch veel naar binnen met regen en erge kou.
Ze mesten zelfs bijna niet meer in de wei dan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:00

De 2 die nou op de paddocks staan met schuilstal komen gewoon NIET uit de stal... terwijl ze zelf kunnen kiezen :')
Mijn ruin staat thuis, heeft een hekel aan zoveel regen dus die staat op stal en is gewoon kalm zijn hooi aan het eten, kijkt zelfs niet naar buiten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:05

Ze staan er trouwens op warme dagen ook graag in om aan de vervelende steekbeestjes te ontsnappen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:06

Het verschilt inderdaad van paard tot paard.
Ze gaan alle 3 graag naar buiten maar zijn die nattigheid snel weer beu. De merries knabbelen ook rustig hun hooi op stal, maar de hengst Is toch wat zenuwachtig.
Hij Is liever buiten maar het toeval wil dat hij regen haat (gaat dan heel zielig terug aan ingang wachten). Het is juist bij hem dat ik niet goed weet wat...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:06

Waarom maak je in de paddock geen schuilmogelijkheid?

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:10

Ze staan toch aan huis zeg je? Kan je ze niet naar buiten gooien en na een uurtje kijken wat ze er zelf van vinden.. als ze aan het hek staan te pruilen kan je ze altijd weer naar binnen doen en hebben ze toch ff een frisse neus gehaald!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 12:14

Nja maar ik werk fulltime. .. kom onder de middagpauze speciaal naar huis voor de wissel maar na een uurtje kijken lukt dus niet.
Er zijn bomen om onder te schuilen maar geen stal. Alles is nog niet klaar.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:53

Hier hebben ze alle 3 een schuilstal maar als het vies weer is en ze dreigen nat te worden dan gaan ze allemaal binnen staan en zetten geen poot buit de stal.

Als je paard liever niet buiten wil staan, dan zou ik ze wel de keuze geven om zelf te kiezen.
Kun je vanuit stal geen uitloop naar buiten maken? Dan kunnen bv in de ochtend de merries naar buiten/ binnen en in de middag de hengst.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:57

Gewoon naar buiten, een half dagje kunnen ze wel hebben, zeker als ze bij de bomen een beetje uit de wind kunnen staan. Frisse lucht is goed voor ze, misschien vinden ze het niet heel fijn, maar de hele dag binnen staan is ook geen pretje.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:02

Heb de mijne net binnen getrokken.
Die zijn wel van suiker en die stonden alweer te pruilen in een gedoken bij het draad te wachten tot ze binnen mochten

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:43

Ja zo trof ik mijn merries vanmiddag ook aan, pruilend voor het draad!
De hengst kwam zoals altijd met veel kabaal naar buiten, voelde de regen en keek heel sip. Maar een paar uurtjes kunnen wellicht geen kwaad.
voorlopig moet het zo even, ik heb geen mogelijkheid om een inloop vanuit de paddock naar hun stal te maken. Maar volgend jaar in de lente komt er een 2 de paddock, dan kunnen ze tenminste lang buiten, wat voor mij toch het belangrijkste is

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:22

Ik zou gewoon naar je paarden kijken
Die van mij vinden het niet erg om in de miezer te staan maar als het echt flink regent staan ze toch echt voor het draad hooi of niet en willen ze naar binnen
Sowieso heb ik ze het liefst minstens 4 uur naar buiten per dag
Gelukkig was ik vroeg vandaag dus dat heb ik wel gehaald en toen was het nog droog :)
Altijd een uitdaging de Nederlandse winters

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:26

Is je er een reden dat je hengst hengst is/ blijft?
Anders kun je overwegen hem te castreren en ze samen lekker de hele dag buiten zetten.

Van regen smelten ze niet hoor, desnoods een dekentje op en met voldoende ruwvoer houden ze zichzelf lekker warm.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:28

Bij ons staan ze als het de hele dag met bakken uit de hemel komt een paar uurtjes op de paddock (als de wei te nat is) en dan lekker op stal.
Is niks aan voor de paarden om met hun kont in de regen, zonder eten op een natte wei te staan. Ze gaan zodra je ze roept dan ook graag naar binnen.