Foto's goed, echo's goed en toch kreupel. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Foto's goed, echo's goed en toch kreupel. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 09:36

Hallo allemaal,

Bedankt om even ons verhaal te lezen. Ik weet niet meer wat nog te doen en ik hoor graag jullie mening.

In september 2013 was mijn paard Willow opeens "onregelmatig". Dat is misschien nog te sterk uitgedrukt, want in het begin was er niets aan te zien, ik voelde enkel dat wanneer ik een wending maakte, er "iets" was. Na enkele weken werd dit ook zichtbaar bij het rijden en de dag erna stond hij op drie benen (letterlijk: hij leunde constant op zijn rechtervoorbeen of hij zette het verder naar voren). De dierenarts kwam er bij en die constateerde een overbelasting. Rusten dus, 8 weken. Na 8 weken was er rechts niets meer aan te zien... maar had hij links overbelast, door daar meer op te gaan steunen. Een sukkelstraatje, waar we dan uiteindelijk voorjaar 2014 toch uitgeraakten.

Ik begon terug rustig te rijden (buiten, enkel rechtdoor, rustig stap - draf - galop op rechte lijnen) en dat ging goed. Ik begon terug wat in de bak te trainen en hoppa. Zelfde probleem. Gelukkig had ik nu al bij mijn gevoel "het is niet goed" ingegrepen en waren we 8 weken later weer op pad. Ik reed opnieuw 2 wedstrijden, maar de 2e keer liep hij niet goed door. De grond was hard, onregelmatig, dus ik dacht: misschien loopt hij daar niet zo graag op? En nam hem mee terug naar huis. De dag erna was het weer "prijs". Echter, de dierenarts constateerde een kneuzing: mogelijk zijn voet omgeslagen in de wei, bij het rijden, ... Ik kon het me niet herinneren maar wie weet. Opnieuw kreeg hij rust tot eind augustus. Echo's prima, foto's prima, dus ik mocht weer van start.

Aangezien begin september altijd nogal druk is bij mij (ik sta in het onderwijs) besloot ik om hem een maand extra te geven. Dat kan nooit kwaad, toch? Hij bleef dus tot oktober in vakantie in de wei. Toen ging ik een paar keer terug met hem op stap: buiten, rechtdoor. Eerst enkel stappen, daarna een beetje draf er bij en dan zelfs een beetje galop. Door een blessure van mijn kant hebben we weer 3 weken stil gelegen en afgelopen zaterdag gingen we weer eens van start.

Na een korte wandeling (20 min gestapt) passeerde ik de binnenbak. Ik dacht "ach ja, tis toch zo'n slecht weer, waarom niet". Ik heb met hem gestapt, gedraafd en gegaloppeerd, rechte lijnen en grote voltes. Heel rustig aan, zo'n 10-tal minuten. Dat herhaalde ik op maandagavond en gisterenavond. Gisteren merkte ik bij de wendingen naar rechts weer "iets" op. De toevallige toeschouwers zagen niks en zeiden mij dat ik het vast overal zie en voel omdat hij al zoveel gemankeerd heeft. Dat is ook zo, ik kan elk paard kreupel zien lopen ;-) Na een kwartiertje was het wel geweest en stapten we naar huis.

Even later ging ik zijn deken wisselen en jawel: rechtervoorbeen op rust. Het was niet dik of warm, geen pulsatie, niks. Hij stond er gewoon mee op rust. Bij het omkeren in zijn stal werd duidelijk dat hij last had: hij "hinkelt" op dat been. Vanochtend stond hij er nog steeds mee in de lucht. Op aanraden van de dierenarts (die zaterdag komt kijken) heb ik hem buiten gelaten. Hij doet normaal niet gek in de wei en dan kan hij wat stappen. Eerst wou hij niet stappen, hij leek ook erg stijf. Ik heb hem dan even aan een touwtje 5 meter meegenomen (hij moet 5 meter verharde paddock overbruggen om in het eigenlijke weiland te komen) en eens hij aan het stappen is, volgt hij wel. Hij is daarna op eigen initiatief gaan rollen en is met mij meegestapt naar de andere kant van de wei (ons huis).

Wat kan ik nu nog meer doen? Zaterdag komt de dierenarts sowieso langs, maar ik weet niet of zij veel gaat vinden.

Extra info:
- Willow is een ruin van 15 jaar, 1m83.
- Hij is niet te dik, noch te dun.
- Röntgens zijn prima (zelfs geen spatje artrose)
- Laatste echo's dateren van augustus en waren ook prima (zaterdag nieuwe dan maar)
- In het begin is hij uitverdoofd en bleek het van onderin de voet te komen. (Zaterdag terug uitverdoven?)

Help, oh help :(

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:40

Is er al eens naar de bandjes gekeken. Het doet mij een beetje denken aan een blessure van een paard op mijn werk denken. Die had een blessure aan de bandjes in het hoefgewricht. Heeft heel lang geduurd voordat ze er achter waren omdat het zo moeilijk te vinden is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:42

Lastig...kan het zijn dat hij die voet overbelast omdat hij op die voet "valt"? weet je wat zijn holle en bolle kant is onder het zadel? en aan welke kant deze voet zit?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:46

Herkenbaar verhaal. Mijn merrie had precies hetzelfde. Bij haar kwam de kreupelheid uit de voorknie maar die was op foto en echo perfect. Ook de bandjes (ligamenten) van de knie waren tip top in orde. Uiteindelijk na 2 jaar hannesen en periodes van rust en weer opbouwen besloten haar op pensioen te zetten...

Mijn merrie was ook licht onregelmatig, oo een schaal van 0-5 nog geen 1. Anderen zagen het ook niet, maar ik voelde het wel en gelukkig zag de DA het ook.

Sterkte, hoop dat ze bij jou wel wat kunnen vinden.

Jannepauli

Re: Foto's goed, echo's goed en toch kreupel. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:50

..... en de hoeven? Zijn daar foto's van, is de zool in orde, hoe staat het met het hoefgewricht?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 09:56

@ Nimber: daar heeft hij "vroeger" wel eens wat aan gehad, inderdaad. Ik ga dit zeker noteren om te vragen aan de dierenarts, dankjewel.

@ Elisa2: links is zijn holle kant en hij is rechts vooraan kreupel. Linksom merk/zie je er niets aan, het probleem wordt rechtsom zichtbaar dus als het "zere" been aan de binnenkant zit. Daarom denkt de dierenarts trouwens ook dat het geen schouderprobleem is, maar dat het lager zit.

@ Focussed: nu is hij wel duidelijk onregelmatig, op zich wel "goed" want dan kan de dierenarts tenminste iets zien denk ik dan maar. Helemaal in het begin zei ze "ik wil je wel helpen maar ik zie niets kreupel", net zoals jij beschrijft dus. Ik speel ook met het idee hem op pensioen te zetten maar ik wil eerst zeker weten dat ik niets anders meer kan doen, al is het dan om er een bospony van te maken ofzo :(

@ Jannepauli: de voorlaatste keer zijn zijn hoeven mee op de foto gezet. Deze dateren wel van begin 2014 dus misschien ook een interessante om nog eens te bekijken, ik noteer het ook in elk geval. Toen was alles picobello, ook het hoefgewricht. Hij heeft wel heel gevoelige zolen. Na een blaar heeft hij eens een seizoen op zooltjes gelopen. Zouden zijn gevoelige zolen er iets mee te maken kunnen hebben? Ook op m'n briefje... ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:01

Ja als hij hinkt als het pijnlijke been aan de binnenkant zit dan is het inderdaad belastingskreupelheid en zit het onder de knie.

Gevoelige zolen kunnen ze wel kort van lopen maar niet zozeer echt kreupel aan een kant, tenzij er iets van een hoefzweer ettert of ze echt een zoolkneuzing oid hebben. Maar dat duurt geen maanden...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 10:09

Bedankt voor je input. Vorige keer zat het probleem echt in zijn hoef, zagen we bij het uitverdoven.
Maar belastingskreupelheid na 15 maand relatieve rust? Kan dat?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:11

Ik denk persoonlijk dat je het probleem helemaal niet in het been moet zoeken maar ter hoogte van de borst en rugwervels moet zoeken.

Uit je verhaal komt het op mij over dat het paard vooral een toename in klachten krijgt zodra hij lengtebuiging moet geven (voltes) Je ziet dit vaak terug bij paarden die (langdurig) met een zadelkneuzing hebben gelopen waarbij de aangedane plaats veelal een zwakke plek blijft: Afhankelijk van de bespiering gaat het dan één of enkele keren goed en keert het klachtenpatroon weer terug.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 10:15

Bespiering is bij hem momenteel ver te zoeken helaas ;-)
Kan een dergelijke blessure zo'n symptomen te weeg brengen dan? Hij staat letterlijk met één voet in de lucht, is dat dan om één kant van zijn lichaam te ontlasten ofzo? Ik vraag maar op hé ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:15

Memuska schreef:
Bedankt voor je input. Vorige keer zat het probleem echt in zijn hoef, zagen we bij het uitverdoven.

Ja wel als je weer gaat "belasten"...maar ik vind het wel vreemd dat er dan niks te zien is op de foto's. Is er ook een scan gemaakt?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 10:17

Er zijn röntgenfoto's gemaakt en echo's. Op beiden was hij perfect in orde. Heel geruststellend en fijn maar waarom loopt ie dan niet zuiver hé :(
Ik word er echt moedeloos van.
Gelukkig zijn jullie er nog om mee te denken!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:19

memuska: Dat zou zeker kunnen bij zenuwpijn of scheve wervels. Door de buiging of druk (foutief liggend zadel) kan de betreffende zenuw of spier dusdanig pijnlijk en/of overbelast zijn dat het dier het gaat ontlasten om rust te geven.

Is er een fysiotherapeut of osteopaat geweest die zijn buiging en losheid van de wervelkolom en schouders recentelijk gecontroleerd heeft?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:20

Elisa2 schreef:
Ja als hij hinkt als het pijnlijke been aan de binnenkant zit dan is het inderdaad belastingskreupelheid en zit het onder de knie.

Gevoelige zolen kunnen ze wel kort van lopen maar niet zozeer echt kreupel aan een kant, tenzij er iets van een hoefzweer ettert of ze echt een zoolkneuzing oid hebben. Maar dat duurt geen maanden...

NOrmaal niet nee, maar mijn paard was jaren terug ook regelmatig op 1 van de voorbenen niet helemaal lekker (overigens niet zo lang als die van TS).

Verscheidene keren met bekappen erover gehad met de hoefsmid. Niets te vinden. Naar kliniek, niets te vinden. Alles puntgaaf (voor zover mogelijk). De kapbeurt erna komen we ineens een hele horizontale door de hele hoef uitgevreten molsgang tegen. Was dus toch een hoefzweer, maar de hoeven van mijn paard waren zo hard dat de zweer noch naar boven noch naar beneden kon uitgroeien. Die zweer had een flinke mollengang gemaakt horizontaal door de hoef. Nadat die molsgang was vrijgekomen, liep het paard ook een stuk beter.

Overigens ben ik het ook eens met Pinda_Dipje. Kun je er niet een paardenarts bijhalen die ook chiropractie of osteopathie doet? Die kijken (is mijn ervaring) meer naar het gehele wezen en niet alleen naar alles onder knie / sprong.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 08-01-15 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:20

Dat vind ik vreemd...dan ga je toch weer denken aan overbelasting van de voet door inderdaad een probleem elders..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:22

Wat een rotprobleem!

Als ik jou was zou ik een goed aangeschreven kliniek zoeken met veel mogelijkheden, die je paard binnenste buiten kunnen keren.
Er is een probleem wat steeds terugkomt. Met rust en een VA die even komt kijken/voelen los je het niet op, tijd voor uitgebreider onderzoek denk ik.

Succes ermee!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:27

Memuska schreef:

Is er al naar de aanhechting diepe buiger op het hoefgewricht gedacht? Dat is een locatie bijna niet te zien op echo, maar kan heel wat mee mis zijn. Wegens de steeds terugkerende kreupelheid en foto's zijn ok denk ik toch echt aan een peesprobleem. Ik zou toch eens voor een 2nd opinion gaan bij een paardenkliniek, zeker nu je al zo lang bezig bent.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 10:30

Pinda_Dipje schreef:
Is er een fysiotherapeut of osteopaat geweest die zijn buiging en losheid van de wervelkolom en schouders recentelijk gecontroleerd heeft?

De laatste tijd niet meer, dat is misschien nog wel een goed idee.

Rocamor schreef:
Was dus toch een hoefzweer

Willow heeft ook eens een hoefzweer gehad die uiteindelijk over zijn hele hoef verspreid bleek te zitten. Toen was er ook "niets" te zien, heeft ook 6 weken geduurd. Maar toen was hij plots stokkekreupel, dit is echt na het werk, dus ik denk dat het deze keer niet zoiets gaat zijn. Plus, het duurt ook al te lang.
Maar mijne reageerde dus ook totaal niet op afknijpen of dergelijke, stond wat rond te kijken...

Gulpje schreef:
Als ik jou was zou ik een goed aangeschreven kliniek zoeken met veel mogelijkheden, die je paard binnenste buiten kunnen keren.
Er is een probleem wat steeds terugkomt. Met rust en een VA die even komt kijken/voelen los je het niet op, tijd voor uitgebreider onderzoek denk ik.

Zaterdag komt mijn eigen dierenarts nog eens, en als we weer niet plots iets vinden ga ik denk ik naar Tom Mariën bellen. Dan drop ik hem daar en mag hij mij opbellen als hij het probleem gevonden heeft...

Ik ben zo bang dat het fin de carrière is, zit al de hele ochtend te janken... Stom :(

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 10:30

Babootje schreef:
Is er al naar de aanhechting diepe buiger op het hoefgewricht gedacht? Dat is een locatie bijna niet te zien op echo, maar kan heel wat mee mis zijn. Wegens de steeds terugkerende kreupelheid en foto's zijn ok denk ik toch echt aan een peesprobleem. Ik zou toch eens voor een 2nd opinion gaan bij een paardenkliniek, zeker nu je al zo lang bezig bent.

Bij op het lijstje. Thanks...
Gelukkig weten we samen meer als ik alleen ;-)

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:34

Mijn paard was ook kreupel en goed op echo en foto's. bij haar waren ijzers met zolen de oplossing.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:36

Pinda_Dipje schreef:
Ik denk persoonlijk dat je het probleem helemaal niet in het been moet zoeken maar ter hoogte van de borst en rugwervels moet zoeken.

Hier moest ik ook aan denken, misschien komt het wel uit zijn rug ?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 10:40

@ Tuhan: ik heb net met de smid gebeld maar hij vindt dat zijn zolen nu wel sterk zijn. Heeft jouw paard zwakke zolen?

@ bridgetF: inderdaad wel iets om over te denken hé... Ik heb er zelf niet bij stilgestaan, omdat het zo frappant duidelijk dat been is dat hij gaat ontlasten. Ik moet sowieso mijn andere zadel wegbrengen om op te vullen, maar ik ga ook al maar eens de zadelpasser laten komen om eens te kijken naar het zijne ook. Kan nooit kwaad hé? Verdorie, ik had een aantal dagen zonder zadel moeten laten werken aan de longe of lange lijnen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:45

Memuska schreef:
@ Jannepauli: de voorlaatste keer zijn zijn hoeven mee op de foto gezet. Deze dateren wel van begin 2014 dus misschien ook een interessante om nog eens te bekijken, ik noteer het ook in elk geval. Toen was alles picobello, ook het hoefgewricht. Hij heeft wel heel gevoelige zolen. Na een blaar heeft hij eens een seizoen op zooltjes gelopen. Zouden zijn gevoelige zolen er iets mee te maken kunnen hebben? Ook op m'n briefje... ;-)

Ik zou voor de zekerheid de hoeven nog 's op de foto zetten - vooral om dikte van de zool te bekijken.
Een van mijn paarden leek een behoorlijk dikke zool te hebben en onze insteek was aanvankelijk om deze ook zo dik mogelijk te houden. De laatste bekapbeurt heeft de smid echter toch vrij veel weggeschraapt en wat bleek: het paard liep weer als een tierelier! Daarbij was overigens geen sprake van een dubbele zool, maar die paar millimeter die weggehaald werden haalden toch de druk weg.
Als de zolen inderdaad erg gevoelig zijn dan is nog meer weghalen niet aan te raden, maar een zooltje op een plakijzer ( mijn voorkeur) wél. Hou het in gedachten of probeer het gewoon uit! :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:48

Memuska schreef:
Rocamor schreef:
Was dus toch een hoefzweer

Willow heeft ook eens een hoefzweer gehad die uiteindelijk over zijn hele hoef verspreid bleek te zitten. Toen was er ook "niets" te zien, heeft ook 6 weken geduurd. Maar toen was hij plots stokkekreupel, dit is echt na het werk, dus ik denk dat het deze keer niet zoiets gaat zijn. Plus, het duurt ook al te lang.
Maar mijne reageerde dus ook totaal niet op afknijpen of dergelijke, stond wat rond te kijken...

De mijne staat normal ook ineens stokkreupel met een zweer, echter met deze mollengang liep ie af en toe (belast) ook gevoelig. Niet steeds, niet altijd, maar met bepaalde beweging ofzo. Heeft bij die van mij maanden geduurd.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 10:50

@ Jannepauli: Als er toch foto's worden gemaakt ga ik dat inderdaad doen! We zijn dan toch bezig en als er niets te vinden is ben ik tenminste daarover gerustgesteld!
Interessant om te lezen...
De smid zei net aan de telefoon dat hij de laatste keren de indruk had dat het goed ging met zijn hoeven en dat zijn zool iets steviger is, maar misschien is het zoiets. Hij gaat in elk geval proberen om zaterdag ook te komen als de dierenarts komt, en anders mocht ik hem bellen. Samen weten ze meer dan alleen, toch?

@ Rocamor: zo kan je inderdaad lang zoeken, gelukkig ben je er achter gekomen. Hopelijk vinden wij ook wat (en liefst iets wat eenvoudig op te lossen is). Ik hou het zeker in het achterhoofd.

De dierenarts gaat mij weer zien komen met mijn vragenlijst... ;-)