Bedankt om even ons verhaal te lezen. Ik weet niet meer wat nog te doen en ik hoor graag jullie mening.
In september 2013 was mijn paard Willow opeens "onregelmatig". Dat is misschien nog te sterk uitgedrukt, want in het begin was er niets aan te zien, ik voelde enkel dat wanneer ik een wending maakte, er "iets" was. Na enkele weken werd dit ook zichtbaar bij het rijden en de dag erna stond hij op drie benen (letterlijk: hij leunde constant op zijn rechtervoorbeen of hij zette het verder naar voren). De dierenarts kwam er bij en die constateerde een overbelasting. Rusten dus, 8 weken. Na 8 weken was er rechts niets meer aan te zien... maar had hij links overbelast, door daar meer op te gaan steunen. Een sukkelstraatje, waar we dan uiteindelijk voorjaar 2014 toch uitgeraakten.
Ik begon terug rustig te rijden (buiten, enkel rechtdoor, rustig stap - draf - galop op rechte lijnen) en dat ging goed. Ik begon terug wat in de bak te trainen en hoppa. Zelfde probleem. Gelukkig had ik nu al bij mijn gevoel "het is niet goed" ingegrepen en waren we 8 weken later weer op pad. Ik reed opnieuw 2 wedstrijden, maar de 2e keer liep hij niet goed door. De grond was hard, onregelmatig, dus ik dacht: misschien loopt hij daar niet zo graag op? En nam hem mee terug naar huis. De dag erna was het weer "prijs". Echter, de dierenarts constateerde een kneuzing: mogelijk zijn voet omgeslagen in de wei, bij het rijden, ... Ik kon het me niet herinneren maar wie weet. Opnieuw kreeg hij rust tot eind augustus. Echo's prima, foto's prima, dus ik mocht weer van start.
Aangezien begin september altijd nogal druk is bij mij (ik sta in het onderwijs) besloot ik om hem een maand extra te geven. Dat kan nooit kwaad, toch? Hij bleef dus tot oktober in vakantie in de wei. Toen ging ik een paar keer terug met hem op stap: buiten, rechtdoor. Eerst enkel stappen, daarna een beetje draf er bij en dan zelfs een beetje galop. Door een blessure van mijn kant hebben we weer 3 weken stil gelegen en afgelopen zaterdag gingen we weer eens van start.
Na een korte wandeling (20 min gestapt) passeerde ik de binnenbak. Ik dacht "ach ja, tis toch zo'n slecht weer, waarom niet". Ik heb met hem gestapt, gedraafd en gegaloppeerd, rechte lijnen en grote voltes. Heel rustig aan, zo'n 10-tal minuten. Dat herhaalde ik op maandagavond en gisterenavond. Gisteren merkte ik bij de wendingen naar rechts weer "iets" op. De toevallige toeschouwers zagen niks en zeiden mij dat ik het vast overal zie en voel omdat hij al zoveel gemankeerd heeft. Dat is ook zo, ik kan elk paard kreupel zien lopen
Na een kwartiertje was het wel geweest en stapten we naar huis. Even later ging ik zijn deken wisselen en jawel: rechtervoorbeen op rust. Het was niet dik of warm, geen pulsatie, niks. Hij stond er gewoon mee op rust. Bij het omkeren in zijn stal werd duidelijk dat hij last had: hij "hinkelt" op dat been. Vanochtend stond hij er nog steeds mee in de lucht. Op aanraden van de dierenarts (die zaterdag komt kijken) heb ik hem buiten gelaten. Hij doet normaal niet gek in de wei en dan kan hij wat stappen. Eerst wou hij niet stappen, hij leek ook erg stijf. Ik heb hem dan even aan een touwtje 5 meter meegenomen (hij moet 5 meter verharde paddock overbruggen om in het eigenlijke weiland te komen) en eens hij aan het stappen is, volgt hij wel. Hij is daarna op eigen initiatief gaan rollen en is met mij meegestapt naar de andere kant van de wei (ons huis).
Wat kan ik nu nog meer doen? Zaterdag komt de dierenarts sowieso langs, maar ik weet niet of zij veel gaat vinden.
Extra info:
- Willow is een ruin van 15 jaar, 1m83.
- Hij is niet te dik, noch te dun.
- Röntgens zijn prima (zelfs geen spatje artrose)
- Laatste echo's dateren van augustus en waren ook prima (zaterdag nieuwe dan maar)
- In het begin is hij uitverdoofd en bleek het van onderin de voet te komen. (Zaterdag terug uitverdoven?)
Help, oh help
Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!