Dressuurpaard op puur natuurlijke voeding, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Dressuurpaard op puur natuurlijke voeding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 15:00

Hallo Bokkers,

Ik als echte dressuurmiep aka "standaar ruiter zoals de meeste" die op een doodnormale pensionstal staat met alle luxe van dien en dergelijke ben erover uit: ik stop compleet met brok (of moet ik fast-food zeggen?).

Ik heb de laatste paar weken mijn bix bij de staleigenaar al diverse keren verminderd, verminderd en nog eens verminderd. Mijn merrie (KWPN, 1,68, word intensief gereden 5/6 keer per week) krijgt in de toekomst, als ik compleet afgebouwd heb, alleen nog maar ruwvoer & daarnaast geweekte Wiesen-Cobs, met een beetje Kurkuma erdoorheen. Dit is geen beslissing in 2 minuten gemaakt, ik heb me laten voorlichten en ben er zelf al een hele tijd mee bezig.

Nu lees ik wel op verschillende site's dat een paard dat intensief gereden word, behoefte heeft aan een zogenaamd ''balancer'' erbij (die toch de nodige bouwsteentjes eventueel kan aanvullen, bijv. vitamine E), nu vraag ik me af wie daar ervaring mee heeft? En welke ruiters er net als mij op deze tour zijn/zijn gegaan en hun bevindingen ermee? De meeste balancers zijn geperst in brokjes, en bij dat proces komt er melasse in het voedsel (om die brokjes tot brokjes te kunnen persen) en dat zoek ik dan eigenlijk weer niet..

Alvast bedankt voor de reacties!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:06

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:07

Mijn paarden krijgen de Your Horse Trace balancer, dit is poeder zonder melasse o.i.d. ik bestel het bij http://www.purepaardenvoeding.nl en meng het met wat wiesencobs, mijn paarden doen het er prima op en ook de paarden van mijn instructrice staan sinds half jaartje hierop en zij is ook erg tevreden. Mijn paarden krijgen verder alleen hooi, af en toe wat luzerne of een voederbiet.

Plukje

Re: Dressuurpaard op puur natuurlijke voeding, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:18

Mijn paard staat nog steeds de hele dag (overdag) op gras. S avonds en s nachts krijgt ze nog een berg (kwalitatief goed) kuil. Ik voer heel bewust niets bij, omdat ik wil weten of (en verwacht dat) ze hier voldoende aan heeft.
Heb jij iets aan je paard gemerkt dat je ervoor kiest om bij te voeren?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:29

Mijn paard (zie paar posts terug) staat op zandgrond waar naar mijn weten al heel lang niet bemest word.
Voor veel mineralen, en ook vitamines die niet uit ruwvoer te halen zijn voer ik haar een balancer.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 15:38

Plukje schreef:
Mijn paard staat nog steeds de hele dag (overdag) op gras. S avonds en s nachts krijgt ze nog een berg (kwalitatief goed) kuil. Ik voer heel bewust niets bij, omdat ik wil weten of (en verwacht dat) ze hier voldoende aan heeft.
Heb jij iets aan je paard gemerkt dat je ervoor kiest om bij te voeren?

Nop. Maar ik moet ook zeggen dat dit voor het eerst is dat mijn paard compleet van alle supplementen/brok/muesli afgaat.

Mijn paard krijgt geen gras, wij zitten op stal nu in de winter-periode en dan staan ze op de paddock in combinatie met veel kuil. ze kreeg dus van de staleigenaar biks, maar daar stap ik binnenkort vanaf en van mij krijgt ze dan alleen nog de wiesen-cobs met Kurkuma erdoorheen en ik ben nu in het stadium dat ik aan het chekken ben; heeft mijn paard daar genoeg aan?

Van andere natuurlijke voerders hoor ik dat het voor mijn paard misschien verstandig is om een balancer bij te voeren i.v.m. de vitamine E die ze nu dan misloopt.

Mijn paard word dus wel dressuurmatig intensief gereden en zweet hierbij ook, en ik ben ''bang'' dat het kuil toch bepaalde vitamines mist (wat in gras weer wel aanwezig is).

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:49

Zeker in de winterperiode zou ik inderdaad een vitamine brokje / balancer bijvoeren; mijn intensief gereden westernpaard doet het prima op victorious secret, gaat door de luzerne cobs. Voorheen western-amino-mineral van Lexa maar dat is wat lastiger verkrijgbaar. Ik hoor ook goede verhalen over de balancer van je paard gezond en fit.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:54

Vind het top dat steeds meer mensen zich serieus bezighouden met wat ze in hun paard proppen omdat iedereen dat maar doet.
Hele goede ontwikkeling , super dat je je daar voor openstelt.
Je kan eens kijken bij equilin ballancer, gebruik het zelf niet maar ben het wel van plan zodra mijn pot vit E op is. Succes want je zal best wel mensen over je heen krijgen op stal voor wie het onmogelijk lijkt om je paard van het fastfood af te halen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:01

Jadybabe schreef:
Vind het top dat steeds meer mensen zich serieus bezighouden met wat ze in hun paard proppen omdat iedereen dat maar doet.
Hele goede ontwikkeling , super dat je je daar voor openstelt.
Je kan eens kijken bij equilin ballancer, gebruik het zelf niet maar ben het wel van plan zodra mijn pot vit E op is. Succes want je zal best wel mensen over je heen krijgen op stal voor wie het onmogelijk lijkt om je paard van het fastfood af te halen.

Ik ben gelukkig niet de enige die dan raar word aangekeken want we zijn dan met een klein groepje die op deze wijze voert (waarvan er geen 1 meer brok/muesli afneemt van de staleigenaar, behalve kuil). Maar inderdaad, we zullen misschien als zweverig worden gezien, of ze zullen me voor gek verklaren.

Het enige voordeel is wel, dat mijn staleigenaar precies voert wat ieder apart wil, dus als ik zeg geen brok meer, weet ik ook zeker dat ze absoluut geen fastfood meer krijgt.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 07-01-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:06

Ik vind het een interessante kwestie. Als je er serieus mee bezig gaat is het misschien verstandig eens bloed af te laten nemen. Dan na een bepaalde periode weer om te checken of er tekorten zijn of juist helemaal niet. Mede omdat niet alle tekorten direct merkbaar zijn.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:17

Ik heb van je paardgezondenfit.nl de brokjes en daar heb je ook de Bodybuilder als je intensief werkt. Maar ook de balancer. Er zit iets melasse in om te perssen inderdaad maar dat is zo weinig..dat ik het bij mijn ruin niets van merk. Is niet moeilijk te kregen en wordt bij 5 zakken zelfs gratis op gestuurd:) Je doet ook lang met de zakken omdat je minder geeft. HEt bevalt me prima.

En ik geef dan nu voor winter nog futter natur erbij om iets langere kauw tijd te geven op de brokjes en zit ook veel gezond in natuurlijk.

HIj wordt van de bodybuilder wel wat heet dus ga ik eentje terug naar de Balancer pro:) En hij heeft heel de dag gewoon hooi. Kuil geeft me vaak net weer teveel onbalans en is niet voor paarden is mijn mening.

Denk dat je inderdaad vooral moet kijken naar bloed prikken. Heb ik in het begin ook gedaan. Nu blijft mijn paard super op gewicht want voor dat je dat door hebt...is het vaak al te ver:) Maar tussen zomer en winter is hij ook verschillend in bouw omdat winter hij toch door onderhouden va nwintervacht wat afvalt..en hij is niet te dun of dik nu zelfs;) Zomer wat voller omdat hij weer gras kan eten..dat hoort ook bij paard zijn..we zijn gewend altijd hetzelfde paard te zien. maar ik denk dan..verschil zomer en winter mag er zijn:)

Maar denk dat je vooral moet doen wat goed voelt voor jou en haalbaar is voor jou. Iedereen heeft zijn mening en zijn manier. En zo lang je paard niet ongezond aan doet moet je niet teveel rommelen met voerwissel enz.

En overgangstijd is normaal;) Daarom moet je het ook rustig aan invoeren en niet van de een op andere dag..dan kan het lichaam niet mee komen. Dus als je rustig afbouwd en wisseld dus mixt in het begin komt het wel goed. Daarna kan je dingen langzaam eruit halen of er weer bij te doen.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 07-01-15 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:19

RianneH schreef:
Ik vind het een interessante kwestie. Als je er serieus mee bezig gaat is het misschien verstandig eens bloed af te laten nemen. Dan na een bepaalde periode weer om te checken of er tekorten zijn of juist helemaal niet. Mede omdat niet alle tekorten direct merkbaar zijn.

Dat is waar, maar nu heeft dat denk ik nog geen zin, aangezien ik helemaal afbouw en echt compleet overga, zullen veel waardes veranderen. Dan had ik dat moeten doen toen ze echt nog als ieder ander paard op stal, brok kreeg en dan over een half jaar weer (en dan al een half jaar op deze wijze voeren).

Echter is dat nu niet echt meer handig aangezien alles afgebouwd word, maar ik ben wel van plan over een half jaar bloed te laten trekken.

1 bijkomend iets; mijn paard had voorheen gigantische stalbenen achter, nu bijna niet meer, ik verwacht als ik gestopt ben met de brok, dat het dus ook compleet wegblijft. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:20

Bij ons krijgen ze sinds een tijdje ook Pure feed en dat bevalt nog steeds goed.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:22

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:23

Kostolany schreef:
Ik heb van je paardgezondenfit.nl de brokjes en daar heb je ook de Bodybuilder als je intensief werkt. Maar ook de balancer. Er zit iets melasse in om te perssen inderdaad maar dat is zo weinig..dat ik het bij mijn ruin niets van merk. Is niet moeilijk te kregen en wordt bij 5 zakken zelfs gratis op gestuurd:) Je doet ook lang met de zakken omdat je minder geeft. HEt bevalt me prima.

En ik geef dan nu voor winter nog futter natur erbij om iets langere kauw tijd te geven op de brokjes en zit ook veel gezond in natuurlijk.

HIj wordt van de bodybuilder wel wat heet dus ga ik eentje terug naar de Balancer pro:) En hij heeft heel de dag gewoon hooi. Kuil geeft me vaak net weer teveel onbalans en is niet voor paarden is mijn mening.

Denk dat je inderdaad vooral moet kijken naar bloed prikken. Heb ik in het begin ook gedaan. Nu blijft mijn paard super op gewicht want voor dat je dat door hebt...is het vaak al te ver:) Maar tussen zomer en winter is hij ook verschillend in bouw omdat winter hij toch door onderhouden va nwintervacht wat afvalt..en hij is niet te dun of dik nu zelfs;) Zomer wat voller omdat hij weer gras kan eten..dat hoort ook bij paard zijn..we zijn gewend altijd hetzelfde paard te zien. maar ik denk dan..verschil zomer en winter mag er zijn:)

Maar denk dat je vooral moet doen wat goed voelt voor jou en haalbaar is voor jou. Iedereen heeft zijn mening en zijn manier. En zo lang je paard niet ongezond aan doet moet je niet teveel rommelen met voerwissel enz.

Voor jouw paard maakt het misschien minder uit maar die van mij is heel gevoelig voor suikers en heeft door suiker vaak vochtophopingen/stalbenen, daarom wil ik van melasse en dergelijke het liefst compleet af, tenminste niet consistent voeren, een keer een worteltje of appeltje (waar ook suiker inzit), krijgt ze niet zoveel van, maar van consistent suiker in haar voer merk ik het wel. Dat is mijn reden om zonder melasse/overbodige suikers in mijn ogen te voeren, en als mijn paard dan een keer een dik been heeft, weet ik dat het niet door de suikers komt, die krijgt ze dan gewoonweg niet meer (en uiteraard genoeg beweging).
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 07-01-15 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:24

Als ikzelf zo over zou gaan zou ik vanaf het moment dat je helemaal geen krachtvoer meer gaf een bloedtest laten doen en dan voor het weideseizoen weer en als het kan erna ook weer. Inderdaad is nu halverwege nietszeggend. Maar je weet wel of je al met een tekort start of juist niet.

Hier ook een paard die altijd stalbenen had winters en nu met een vitaminekorrel nergens last van heeft.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:29

RianneH schreef:
Als ikzelf zo over zou gaan zou ik vanaf het moment dat je helemaal geen krachtvoer meer gaf een bloedtest laten doen en dan voor het weideseizoen weer en als het kan erna ook weer. Inderdaad is nu halverwege nietszeggend. Maar je weet wel of je al met een tekort start of juist niet.

Hier ook een paard die altijd stalbenen had winters en nu met een vitaminekorrel nergens last van heeft.

Daar heb je een punt, maar dan moet ik het doen als ik bijvoorbeeld een maand aan het voeren ben op deze wijze, en dan na een half jaar weer. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:31

Ja, zeker iets om over na te denken. Ook met een paard dat toch in de sport loopt lijkt het me belangrijk om het wel goed in de gaten te houden. Niet dat ik je op kosten wil jagen hoor :P

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:35

RianneH schreef:
Ja, zeker iets om over na te denken. Ook met een paard dat toch in de sport loopt lijkt het me belangrijk om het wel goed in de gaten te houden. Niet dat ik je op kosten wil jagen hoor :P

Nee hoor, snap ik. Alleen nu schommelt alles misschien wel alle kanten op, dus nu vind ik het nog niet zinvol en ben nog aan het afbouwen, want meteen rats/boem op alleen ruwvoer lijkt me ook niet goed, ik bouw dit af, en dan stop ik ermee en ga ik op alleen ruwvoer, wiesen-cobs + Kurkuma en misschien een vitamine supplementje (die aan mijn strenge eisen voldoet :=), zonder melasse, overbodige suikers/zetmelen en dergelijke (om over dierlijke rest-producten nog maar te zwijgen..) over.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:44

Interessant! Ik ben ook aan het minderen met krachtvoer (krijgt nu nog een halve kg per dag onderhoudsbrok) en mn paard wordt alleen maar beter lijkt het wel. Hij werkt een keer of 4 per week onder het zadel op M/Z niveau en 2 x longeren en wat vrijheidsdressuur. Reden voor ons was omdat hij gewoon te heet wordt van brok, dus ik voer nu equi turbo (poeder, op natuurlijke basis) als vitamine supplement bij en olie en msm.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:50

Ten eerste respect dat je kritisch bent op het rantsoen van je paard... _/-\o_
Ik kreeg de halve stal over me heen toen ik zei dat ik geen brok meer wilde voeren ;(
Ik zelf verschillende mensen die goede ervaringen hebben met Metazoa Superfit Broxxx. Helaas vond mijn paard dat niet heel erg lekker. Ik voer nu zelf Marstall Force i.c.m wat luzerne (en pavo speedibeet met lijnzaadolie) en onbeperkt hooi. In de Marstall zit inderdaad wat melasse maar die hoeveelheid is nihil omdat je er maar weinig van voert. De Metazoa is mellasevrij wellicht is dat een optie?

Succes in ieder geval, ik blijf het ook moeilijk vinden om te bepalen wat te geven. Maar je merkt zelf snel genoeg of je paard er voldoende energie uit haalt. Mocht dit niet het geval zijn kan je altijd voor kiezen om bijvoorbeeld een langzame energie in de vorm van bijvoorbeeld olie aan je rantsoen toe te voegen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:54

Ik vind dit ook altijd n moeilijk dilemma.
Mijn pony wordt gereden op Z2 niveau en ik heb al zoveel verschillende dingen geprobeerd qua voer.
Mijn pony heeft tot en met het Z 24/7 buiten gestaan met een kwartje marstall vito en kuil. Ik merkte dat ze hier niet meer genoeg aan had.
Daarna heb ik een tijdje sportmuesli gevoerd van cavalor. Dit ging niet goed. Ze kreeg hier bulten van en ging schuren.
Daarna heb ik een tijdje alleen kruiden gevoerd. Geen krachtvoer en goede kwaliteit kuil.
Ik was daar niet tevreden over. Mijn pony begon poep te eten en kon de trainingen niet goed aan qua energie.
Ik voer nu een kilo marstall champion per dag.
Hier ben ik heel tevreden mee.
Pony heeft genoeg energie en ziet er top uit.
Ik ben dus van mijn geloof van zo weinig mogelijk krachtvoer gestapt en eerlijk gezegd ben ik daar blij mee.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:00

VSW -> VS

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:01

Def schreef:
Ik vind dit ook altijd n moeilijk dilemma.
Mijn pony wordt gereden op Z2 niveau en ik heb al zoveel verschillende dingen geprobeerd qua voer.
Mijn pony heeft tot en met het Z 24/7 buiten gestaan met een kwartje marstall vito en kuil. Ik merkte dat ze hier niet meer genoeg aan had.
Daarna heb ik een tijdje sportmuesli gevoerd van cavalor. Dit ging niet goed. Ze kreeg hier bulten van en ging schuren.
Daarna heb ik een tijdje alleen kruiden gevoerd. Geen krachtvoer en goede kwaliteit kuil.
Ik was daar niet tevreden over. Mijn pony begon poep te eten en kon de trainingen niet goed aan qua energie.
Ik voer nu een kilo marstall champion per dag.
Hier ben ik heel tevreden mee.
Pony heeft genoeg energie en ziet er top uit.
Ik ben dus van mijn geloof van zo weinig mogelijk krachtvoer gestapt en eerlijk gezegd ben ik daar blij mee.

Daarom zoek ik er ook iets bij wat de vitaminen op peil houdt en natuurlijk een bloedonderzoek. Mijn paard doet het nu veel beter dan op de 3 kilo sportbrok waar ze eerst op stond. Het is al een hittepetit van zichzelf, gooi daar nog brok in en je hebt een gigantische bom, waar uiteindelijk ook veel stress bij kwam kijken.

Mijn paard is nu vele malen rustiger, makkelijker onder het zadel maar nog wel die hittepetit (is gewoon haar karakter, ze is nu eenmaal heet), alleen niet meer het nerveuze, bange, oncontroleerbare van toen. En ik verwacht dus ook betere resultaten als ik haar eraf haal, zeker omdat ze nu nog steeds hier en daar vocht ophoopt door de suiker.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 07-01-15 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:05

Dat ze suikers niet goed verwerken is in mijn ogen dat er iets anders in het lichaam zijn werk niet doet;) Zeker als er genoeg beweging gegeven wordt en is voor het paard ook vrij bewegen:) Dan is het in mijn ogen vaak zo dat het paard bepaalde balansen niet in orde heeft of dat bepaalde middelen die het binnen krijgt elkaar versterken of verzwakken.

Ook krijgt je paard altijd wel suikers binnen want jij kan niet meten hoeveel je paard binnen krijgt via zijn kuil. Kuil heeft ook heel vaak meer suiker dan we denken. En hangt ook vaak af van het moment van maaien hoeveel suiker er in je hooi/gras/voordroog zit;) Ook kan kuilgras zeker weten dikke benen veroorzaken en vochtophopingen geven juist omdat koeien meer suiker nodig hebben en kuilgras ooit voor koeien gemaakt is.

Dus het ligt niet altijd aan je brokken dat dat ontstaat en blijft een samenspel van alles wat je doet in het totaal plaatje van je voeding. Pak je futter natuur alleen is die geheel suikervrij en zetmeel vrij enz. Op de dagen dat ik niet werk geef ik alleen die en geen Balancer (op natuurlijke suikers in de producten zelf na want ja ook rozenbottel bevat suiker van zichzelf dus 100% vrij is het nooit in mijn ogen. Ook in luzerne wat gewoon een soort is zit gewoon deels suiker..dus hoe dan ook krijgt je paard het binnen.

Je moet alleen altijd goed kijken naar de verhoudingen in het totaalplaatje van je paard zijn voeding. En die balance 100% in orde krijgen is zeer moeilijk. Maar als je paard fit is, alert zonder scherp, glanst, goed soepel beweegt, niet te dik (is veel bij paarden) te dun is, kan bewegen vrij en onder zadel regelmatig, gezonde mest heeft, bloed is goed...kan er weinig mis gaan.