Hartog, Hippostar, Havens of Pavo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineGC

Hartog, Hippostar, Havens of Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 19:18

Hallo,

Ik zal eerst wat vertellen over de pony's.
Ik heb 2 paarden thuis staan, een shetlander en een Haflinger.
Over de shetlander:
-Eddy
-Geboren op 18 april 2013
-Hengst
-werklustig

Over de Haflinger:
-Chantal
-21 jaar oud
-Merrie
-is momenteel hoefbevangen

Dagelijkse routine:
s'ochtends 7 uur naar kleine wei met een goed gevuld hooinet.
s 'Middags 4 uur naar grote wei, Chantal met muilkorf en Eddy zonder.
s 'Avonds 7 uur naar binnen, goed gevuld hooinet en een automatische waterbak.

Kleine wei is van rijbak grootte, deze is heel modderig (in het midden is het wel droog) dit doen we voor het koelen van de hoeven. Grote wei is denk ik 7x zo groot maar met meer gras, vandaar de muilkorf

Nu ben ik aan het rondkijken voor mineralen en vitamine brok. Ik ben voor Chantal uitgekomen op verschillende soorten korrels:

Hartog Balance
Structuurmuesli met een laag suiker- en zetmeelgehalte voor recreatie en lichte arbeid
Rijk aan vitaminen, mineralen, etherische oliën en kruiden
Laag eiwitgehalte
Met het vezelrijke Hartog Lucerne en spelt voor een verhoogde kauwfrequentie en een optimale vertering.

Dit spreekt mij aan vanwege het lage suiker en eiwit gehalte.
http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/krachtvoer-paarden/balance

Hippostar Horse Quick
HippoStar Horse Quick is een volledig krachtvoer voor paarden en pony's, die matige arbeid verrichten. Een complete, goed verteerbare, eiwitarme brok met alle benodigde vitaminen, mineralen en sporenelementen.
Eiwitarm
Voor eiwitgevoelige paarden
Uitgebalanceerde vitaminen en mineralen
Geen aanvulling nodig

Deze spreekt mij aan vanwege het eiwitarme gedeelte
http://www.hippostar.nl/producten-hippostar/basic/horse-quick

Havens NATURAL BALANCE
Voor verschillende paarden- en ponyrassen kan een teveel suiker in de voeding voor problemen zorgen, zoals insulineresistentie en hoefbevangenheid. Daarom heeft HAVENS Natural Balance ontwikkeld; een uniek product zonder toegevoegde suikers en geheel melassevrij.
Deze kerngezonde muesli bestaat voornamelijk uit ontsloten granen, veel vezels en extra dinkelspelt en bevat knoflook. Verder is het melasse- en havervrij en IDEAAL VOOR SENIOREN!

Dit spreekt mij aan vanwege het uitgevonden voor HB en voor senioren.
http://www.paardenvoeders.nl/voeding-voor-gezondheid/

Pavo Liga
Sobere paardenrassen hebben weinig krachtvoer nodig, maar de behoefte aan vitamines en mineralen is hoog. Speciaal daarvoor is Pavo Liga ontwikkeld.
Pavo Liga bevat weinig energie en eiwit, maar 2 maal zoveel vitamines en mineralen als ander laag energetisch krachtvoer. Kijk maar eens naar de gehaltes aan vitamines, koper, zink, selenium en niet te vergeten biotine. De spoorelementen in dit product zijn organisch gebonden voor een extra goede verteerbaarheid (* zie http://www.pavo.net voor uitleg over voordelen van organisch gebonden). Pavo Liga is alles wat sobere paarden nodig hebben voor een goede gezondheid, een glanzende vacht en sterke hoeven.

Dit spreekt mij aan vanwege het sobere rassen gedeelte
http://www.pavo.nl/essentials/producten/pavo-liga

Zo het is een heel verhaal geworden maar ik wil het beste voor mijn pony's.
Wat zouden jullie mij aanraden voor de pony's? Ze kunnen appart gevoerd worden.
En natuurlijk wat zijn jullie ervaringen?

schuine teksten zijn van internet afgehaald, linkjes heb ik toegevoegd

CoRiNa1983

Re: Hartog, Hippostar, Havens of Pavo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:33

Ik voer Cavalor fiber force. http://www.cavalor.be/NUTRI/Nutrition/P ... =-1&ani=-1
Ik heb de Hartog en de havens die jij noemt gevoerd maar dat paste bij ons niet. Ook paardje met lichte hoefbevangenheid en gezond paard en met de Cavalor fiber force gaat het echt super goed met beide.

Het is ook erg verschillend de een doet het goed op het ene voer en de ander op ander voer maar dat ligt ook er aan het hooi wat gevoerd. Wat zijn daar de voedingsstoffen vandaaruit moet je de rest van rantsoen op aan passen in een meusli ed.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:35

Ik zou m.n. voor je hoef bevangen merrie voor een complete vitaminebrok gaan. Ik ben zelf erg tevreden over de balancer van www.jepaardgezondenfit.nl

jacqdenh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:51

marstall vito of de faser light speciaal voor bijv hoefbevangen paarden en voor cushing en ir. dit is echt heel goed

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:58

Metazoa. In aanschaf prijzig maar je doet er heel lang mee. Mijn hoefbevangen en IR merrie gaat er super op

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:59

jacqdenh schreef:
marstall vito of de faser light speciaal voor bijv hoefbevangen paarden en voor cushing en ir. dit is echt heel goed

Daar kun je ook de marstall force bij doen, bijvoorbeeld 2 handjes müsli en daar dan 50 gram force. Dan heb je een compleet voer wat vitamine enz betreft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:01

Ik zou ook voor een vitamine korrel gaan. Mijn pony's doen het prima op metazoa. Jonkies, ex bevangen pony's, pony's vol in t werk.

Staan ze bij elkaar in t land? Hiu er dan rekening mee dat je hengstje al vruchtbaar is!

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:12

Ja dat weet ik van het vruchtbaar.

Bedankt iedereen al voor de antwoorden. Ik ga morgen of overmorgen even naar de dierenwinkel waar ze ook dit voer verkopen en me daar laten adviseren

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:40

Citaat:
Havens NATURAL BALANCE
Voor verschillende paarden- en ponyrassen kan een teveel suiker in de voeding voor problemen zorgen, zoals insulineresistentie en hoefbevangenheid. Daarom heeft HAVENS Natural Balance ontwikkeld; een uniek product zonder toegevoegde suikers en geheel melassevrij.
Deze kerngezonde muesli bestaat voornamelijk uit ontsloten granen, veel vezels en extra dinkelspelt en bevat knoflook. Verder is het melasse- en havervrij en IDEAAL VOOR SENIOREN!
Dit spreekt mij aan vanwege het uitgevonden voor HB en voor senioren.
http://www.paardenvoeders.nl/voeding-voor-gezondheid/

Dit voer ik mijn haflinger die helaas heftige einschuss heeft gehad en door alle medicatie bevangen is geraakt. Ik kan niet anders zeggen dan dat hij het hier super op doet!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:02

Ik zal niet van advies van de voederhandelaar uitgaan. Jouw ponies hebben helemaal geen krachtvoer nodig. Hooguit een vitaminebrokje zoals Marstall Force. En een flinke hoeveelheid goed hooi of gras. Dan blijven ze een stuk gezonder! Zeker omdat je ook een hoefbevangen pony hebt...pas op.met gras en rijk hooi! Het zijn sobere ponies, die hebben niet veel nodig.
Wil je eens een slobber voeren, maak dat dan van zemelen en eventueel bietenpulp en een beetje luzerne. Goed weken!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:09

metazoa! Doe je heel lang mee en je voert maar heel weinig. Mooie vitamine korrel!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:23

Als je alleen uit die merken kan kiezen dan zou ik gaan voor Pavo Vital. Dit is een vitaminekorrel :j

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 08:31

@Linda_Arnold,mijn gevoel zegt ook meer die vooral omdat het op 2 punten goed zou zijn. Maar volgens mij heeft deze 37% zetmeel die ze omzetten in suikers en dan alsnog niet goed is.

@Jetta, ze hebben ook geen krachtvoer nodig maar vitamine inderdaad. Marstall force heb ik wel naar gekeken maar kreeg niet echt veel informatie uit die site. Ik kan niet echt Duits.

@Suzan_bobar, ik zal er vanmiddag even naar kijken omdat die al vaker is genoemd.

@Matheno, ik kan wel uit meer werken maar hier was ik zelf op uitgekomen.

Bedankt voor de reacties

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:32

Ik zou voor een vitamine/mineralen korrel gaan.
Bv de Metazoa SFB heeft een suiker/zetmeel gehalte van samen maar slechts 4.8%. Vrij van melasse, graan, GMO en soja.

Goede resultaten bij (ex) bevangen, IR, koudbloeden, warmbloeden.

Het lijkt best een dure korrel, maar je geeft maar 50 gram per 100kg lichaams gewicht.
Voor 20 kilo € 29,95
Mijn paard krijgt het nu een jaar en doet het er echt super op. Ik doe ca 3 mnd met een zak.

Kijk anders eens op de website van Metazoa voor een dealer punt bij jouw in de buurt (zijn ook webwinkels die het voordelig verzenden).

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 08:34

kiki1976 schreef:
Bv de Metazoa SFB heeft een suiker/zetmeel gehalte van samen maar slechts 4.8%. Vrij van melasse, graan, GMO en soja.

Het lijkt best een dure korrel, maar je geeft maar 50 gram per 100kg lichaams gewicht.
Voor 20 kilo € 29,95
Mijn paard krijgt het nu een jaar en doet het er echt super op. Ik doe ca 3 mnd met een zak.

Kijk anders eens op de website van Metazoa voor een dealer punt bij jouw in de buurt (zijn ook webwinkels die het voordelig verzenden).

Bedankt, dat valt inderdaad heel erg mee qua kosten en hoelang je ermee doet.
Ook heb ik nog een shetlander van 1 moet hij nog wat speciaals krijgen?

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:37

idd cavalor fiber force.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:09

Zelf voer ik pavo liga voor sobere rassen. Heb een tinker die het er heel goed op doet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:30

ElineGC schreef:
kiki1976 schreef:

Voor 20 kilo € 29,95

Bedankt, dat valt inderdaad heel erg mee qua kosten en hoelang je ermee doet.
Ook heb ik nog een shetlander van 1 moet hij nog wat speciaals krijgen?

Nee hoor kan ook gewoon op de Metazoa

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:34

Nou ik ben er uit. Metazoa word hem, ik heb de site opgezocht en heb heel veel topics gelezen hier op bokt en het lijkt me een goed product voor hen allebij. ga het morgen ophalen

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 19:24

Vandaag de Metazoa gekocht, ze vonden het heerlijk!