scheur tot aan de kroonrand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

scheur tot aan de kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 15:30

hoi iedereen,

ik heb even een vraag ivm mijn merrie en haar hoefprobleem.

Mijn merrie heeft vooraan 2 erge platvoeten en staat zowat haar hele leven vooraan op ijzers, deze kunnen er niet af door een te dunne zool. ijzers weg = stokkreupel :(

Sinds enkele dagen loopt ze mank op 1 voet. ik had smid hiervoor al gebeld omdat ze opnieuw moest beslagen worden en ik dacht dat ze daardoor misschien wat gevoeliger liep.

nu belde smid mij juist en zei dat hij eerder dacht dat ze mank liep door de scheur in haar hoef die tot aan haar kroonrand loopt. haar hoef is niet warm en ze loopt mank op harde ondergrond, in de piste, paddock of weide is er niet zo een probleem. haar hoef is niet warm.

Nu vertelde mijn smid ook dat hij hier niet veel aan kan doen maar dat de scheur ook niet zomaar ging uitgroeien en dat ik best de DA belde voor foto's.

Vanavond ga ik zelf nog een kijken naar haar voet en zien hoe ze loopt op nieuwe ijzers en anders bel ik de DA.

Maar heeft er iemand van jullie ervaring met het kreupel lopen door een scheur in de hoef?
Misschien ook belangrijk om weten, paard heeft in haar jonge jaren bevangen gestaan en heeft een lichte kanteling van het hoefbeen.

Alvast bedankt

Maartje1990

Re: scheur tot aan de kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 06:12

Mijn vroegere paard had een scheur in haar hoef maar niet zo ver. Een scheur ontstaat door veels te veel druk in de kwartieren. Die zijn waarschijnlijk te lang en dan is daar teveel druk en in vermoed dat je ook van die golvende ribbels in de hoef hebt. Ook gok ik dat je paard te lange steunsels heeft en dat ze blootvoets daardoor kreupel loopt en niet vanwege een te dunne zool. Ik zou die ijzers eraf laten halen en je paard goed laten bekappen. Want als ze kreupel loopt zonder ijzers dan loopt ze gewoon kreupel. Zo'n ijzer maskeert dan alleen het probleem omdat paard weinig tot gewn gevoel meer heeft met de bodem.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:33

Zou het advies van je hoefsmid opvolgen en DA bellen Het verhaal uitleggen En dan foto s laten maken Je smid heeft er voor geleerd die weet wel waar die het over heeft

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:12

maartje, ijzers er afhalen doe ik niet meer, heb dat 1x geprobeerd en mijn paard kwam zelfs niet meer eten, gewoon omdat ze niet kon.

Het is ook een engels volbloed en die hebben zowiso al minder goede voeten..

heb nu ook langer geacht met beslaan omdat haar hoeven slecht groeien, en nu stond ze inderdaad te lang dus die druk op de kwartieren zou zeker wel kunnen.

Ik heb gisteren avond nog de DA gebeld en deze week komen ze nog een plaatje op haar hoef zetten en de druk van de scheur halen.

Had eerst bang dat ze bevangen stond maar als ik ze met het jonge paard buiten laat crost e n bokt ze vrolijk mee alleen op harde ondergrond en bijk kort draaien loopt ze kreupel.