paard in shock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

paard in shock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:49

Vandaag was ik op wedstrijd en er was een paard die vast kwam te zitten in de vrachtwagen.
Behalve een vleeswonde, meerdere oppervlakkige wondes en veel bloed leek het allemaal nog vrij goed mee te vallen.
Maar het paard was in shock: hij bleef stokstijf staan toen hij eruit was, hij ademde heel snel en stond te trillen op zijn benen en was nat van het zweet.

Nu vroeg ik mij af, hoe kan je precies zien dat een paard in shock is?
En vooral: wat kan je het beste doen in zo een situatie (bij een ongeval waarbij een paard in shock is). Moet je het paard stappen, warm houden, ...?

Dribbel

Re: paard in shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:52

Even uit de Bokt Wiki gehaald:
Shock is te herkennen aan de bleke slijmvliezen, de verlengde CRT (Capillaire Refill Time, oftewel de tijd waarin de allerkleinste bloedvaatjes, de haarvaatjes of capillairen, zich vullen), koude uiteindes van het lichaam en de wijde pupillen die in het niets lijken te staren. Bij een beginnende shock zie je een snellere pols en ademhaling. Dieren in shock behandel je door ze warm te houden. Dit kan met een deken. Gebruik géén kruik, omdat daarvan de huidvaatjes open gaan staan en het bloed, wat al tekort is bij shock, naar de huid gaat. Dit is niet goed! Vaak hebben dieren in shock een intraveneus infuus met glucose nodig. Dit is aanwezig op een praktijk. Ga ook nooit schreeuwen in de buurt van een dier dat in shock verkeerd. Praat rustig en geruststellend.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:53

Opengesperde neusgaten, grote ogen, zweten en vreemd gedrag zoals niet eten. Ik drnk dat een paard in shock gebaat is bij rust. Dus uit de drukte halen op stal zetten in nabijheid van soortgenoten en een berg hooi.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:55

dus niet stappen ofzo?
Ze hebben het paard trouwens direct weg gebracht naar een stal. Weg van het publiek en de drukte.
en de dierenarts die al onderweg was, heeft hem daarna behandeld.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:57

Dat klinkt slim. Snel naar een rustige omgeving, deken erop en zo snel mogelijk een diernarts halen die infuus toe kan dienen.

Stappen zou ik eigenlijk niet doen op een wedstrijdterrein waar het toch altijd druk is.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:00

ze hebben hem niet rondgestapt op het wedstrijdterrein. Maar iemand zei 'stap hem rond' dus ik vroeg mij af of dat nu wel of niet goed was.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:02

Ik denk dat jullie 2 dingen door elkaar halen:

emotionele schok - zoals dit paard in post van TS vs fysieke shock wat Dribbel uit wiki neerschrijft

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:06

Evi84 schreef:
Ik denk dat jullie 2 dingen door elkaar halen:

emotionele schok - zoals dit paard in post van TS vs fysieke shock wat Dribbel uit wiki neerschrijft

Goed punt. Als is rust en het paard kalmeren in beide gevallen een goed idee. Wonden en paniek kunnen in principe prima een fysieke shock tot gevolg hebben (icm een mentale shock).

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:12

ik bedoel eerder emotionele shock door een ongeluk oid.
Ik bedoel niet echt shock door te veel bloedverlies ofzo

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:39

Emotionele shock werkt anders dan bij mensen. Een paard leeft in het nu. Is de situatie geëindigd is de emotie niet meer aanwezig. Wat wel blijft is opwinding of vermoeidheid