Spieren vast? Of is er iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shetbelike

Spieren vast? Of is er iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:19

Hallo,

mijn shetlander is niet bepaald snel.. hiermee bedoel ik dat ze niet voorwaarts is, ze heeft een rustig stapje en gaat niet graag in draf (Dan moet je dr echt dwingen..) Ik vroeg me dus af, zou ze misschien haar spieren ofzo vast hebben zitten? (Dit is onder het longeren)

Zo af en toe rijd er iemand op haar, maar dan is het gewoon been, en hup, ze is in draf. Met de galop onder het zadel zijn we nog niet bezig (meisje is beginner).

De bochten onder het rijden gaan ook prima, want ik dacht, misschien heeft het te maken omdat je op een longeer volte alleen bochten hebt, dat ze dan misschien pijn heeft?

Ik heb ook geprobeerd haar aan de longe te laten rijden, maar ook dan is ze erg sloom.. wel sneller als zonder iemand er op maar ik weet niet goed wat ik er nu mee moet.

Dus nu is mijn vraag, hebben jullie enig idee wat dit is? Ze kent longeren super dus daar ligt het niet aan. Hebben jullie misschien oefeningen of moet ik gewoon naar een dierenarts of zoiets dergelijks gaan?

Groetjes,

mrie

Re: Spieren vast? Of is er iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:22

Ze vind er gewoon geen bal aan en omdat er niemand op haar rug zit waar ze meteen door gecorrigeerd kan worden doet ze alles op zijn sloomst. Je zult het leuker voor haar moeten maken.

bensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:30

Kan zijn dat je shetlander longeren gewoon niet leuk vind, heb er ook zo een gehad :o
Anders kan je haar vierkant zetten en dan kijken of ze goed buigbaar is, dus haar neus langzaam ongeveer richting schouder a singel plek buigen en kijken hoe ver ze komt. maar je moet NOOIT DOORDRUKKEN! want als ze wel ergens last van heeft zal de zelf de grens aangeven en moet je ook naar die grens luisteren! anders kan je haar bezeren of het erger maken.
mijn paardje kan ongeveer tien centimeter tussen de schouder en de neus krijgen en dat is de max (tot nu toe) Ook is mijn paard aan de linker kant iets minder buigzaam :j
als ze goed buigzaam is weet ik het ook niet :?

Shetbelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:41

Aan de hand is ze ook niet erg snel.. maarja.. misschien is het wel zo dat ze het fijn/leuk vind als dr iemand op dr zit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:46

Ze kan dus wel sneller, is denk ik dan niks medisch maar puur staken van de pony door koppigheid en het saai vinden. Ik zou zeggen longeren met een longeerzweep achter haar kont aan, ze moet gewoon naar je stemcommando's luisteren en als het nodig is, kun je haar ook aantikken(hoeft natuurlijk niet een keiharde klets met de zweep te zijn). Ik laat mijn shetlander trouwens na het longeren als een beloning even vrijspringen, dat is namelijk iets wat hij helemaal geweldig vindt en dan springt hij eigenlijk uit zichzelf wel over de sprongen heen.

Shetbelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 19:48

Ze doet niks op de zweep uit... @Fennadev
Dat is best jammer..

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:40

Je kan proberen point to point te doen, dan gebruik je bijv 2 pionnen en laat van de ene naar de andere draven, bij het eindpunt geef je een snoepje. kan zowel rechtuit als op een cirkel. dat werkt vaak motiverend voor luie pony's om er meer vaart in te zetten.
en je zou lange lijnen eens kunnen proberen, dat vinden ze vaak een stuk leuker dan longeren.
het kán natuurlijk wel dat ze iets onder de leden heeft, maar als ze met iemand erop wel sneller is lijkt me dat ook niet het meest voor de hand liggend. of het zou moeten zijn dat een kleine cirkel op een of andere manier belastend is.