De sneeuw is vandaag verdwenen en nu viel het me op dat mijn paard mest eet. De mest van andere paarden. Niet een klein hapje maar ze stond er echt van te eten, te smullen zelfs. Kan ik hier iets mee? Is het erg slecht voor der? Stel dat ze dit van het voor jaar ook doet, dan vreet ze een hoop wormen mee natuurlijk! Is dit een tekort van het een of ander?
Iemand ervaring? Tips? Oplossing? De dame in kwestie is zes jaar, sinds oktober in deze kudde van 4. overdags op de wei snachts op stal.
bedankt voor de reacties. Nee ze is dit najaar niet ontwormt, vandaar mijn bezorgdheid. ( laatste keer in mei geloof ik bij de vorige eigenaar....)Vorige week heb ik contact gehad met de DA en die zei over de ontworming, nu niks geven maar in het voorjaar mestonderzoek en dan daarna dus waarschijnlijk heel goed ontwormen. En toen zag ik dus vandaag het mesteetprobleem. Het voer wat mijn paard krijgt is een soort van nat haver achtig iets. Geen idee wat het is, het lijkt wel spelt. Hierdoor heen krijgt ze elke dag een schepje poeder.( Complements vitamine en mineralen)
Over dat ik niet weet wat ze voor voer krijgt, we wonen in frankrijk en staan in volpensioen. Alle paarden eten hier dit voor mij onbekende voer omdat het erg natuurlijk is. Daardoor wordt het wel weer aangevuld met de dagelijkse complements.
Hoe dit verder werkt, Geen idee.... alle 103 paarden leven op deze stal op deze manier dus die van mij is ook overgeschakeld van Biks naar dit.
Wij doen hier in nl wn 4 x per jaar ontwormen zijn 2 verschillende geloof ik Het lijkt mij beter om nu preventief een hele goede wormenkuur te geven Ipv wachten tot het voorjaar en mest onderzoek Ze kunnen namelijk niet altijd alle wormen vinden in een mestonderzoek zeker de bloedworm niet
De da schreef :het advies in om in maart april een mestonderzoek doen en daarna kijken of ontwormen nodig is. Op dit moment zou ik even wachten met ontwormen.
Dus ik ga haar nu niet zomaar iets geven. En als ik dat wel zou doen hoe werkt dat dan? Want ze eet mest van anderen die dan niet onwormt zouden worden, hweft het dan wel nut?
Kan ook gewoon een tekort aan ruwvoer zijn. Mijn ruin heeft het ook wel eens gedaan. Bleek dat hij gewoon net wat meer ruwvoer nodig had dan het standaard regeltje. Verder was hij gewoon gezond.
Oh dat is de goude tip! Ik weet het zeker! Ze heeft sinds 2 weeken geen onbeperkt hooi meer in de wei want een weigenootje mag geen droog hooimeer en de andere paarden zouden met drie x per dag wel af kunnen... Maar t viel me op dat ze te graag naar stal wil s avonds! 1+1 =2! bedankt, ik ga het morgen aankaarten, ik weet het zeker! Bedankt! Mag dus een slotje op!