Dik been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannxxelmo

Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 07:39

Hoi bokkers,

Ik ben me er van bewust dat jullie geen paardenarts zijn, maar wil jullie toch vragen om even mee te denken.

Mijn pony is ruim 3 maanden geleden geopereerd, haar griffelbeentjes in haar been linksachter zijn hierbij verwijderd. Deze waren namelijk in 4 stukken gebroken (!). Hoe dit is gebeurd is me nog steeds niet duidelijk. Nu het probleem: haar been blijft dik. Dit lijkt vocht te zijn, wat me doet denken aan een ontsteking. Maar ik heb hier natuurlijk niet voor gestudeerd en zeker weten doe ik dit dus absoluut niet. De veearts is meerdere malen geweest en geeft me steeds een zakje diurizonepoeder mee en het advies om haar been koud af te spuiten. Zo lang ik dit poeder geef word haar been weer een stuk dunner, maar het blijft dikker dan normaal is. Als ik stop met de diurizone word haar been ook weer dik, dus het lost op de lange termijn niets op.

Ik zelf denk er aan om haar opnieuw op de foto te laten zetten, maar begin te twijfelen aan de kunde van mijn huidige veearts aangezien hij niets lijkt te bereiken. Ondertussen is hij er al 3 maanden bijna elke week. (lekker makkelijk verdienen!) Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand advies voor ons? Of weet iemand een goede paardenarts in de buurt van Woudenberg?

Bedankt voor het lezen!

Anoniem

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:02

Misschien is er iets wat nog steeds irritatie geeft? Dan lijkt het me idd wijs om foto's te laten maken, bij een andere da... ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:06

Ik zou ook voor een foto gaan bij een andere praktijk, een operatie is niet niks en kan inderdaad langdurig vocht geven maar drie maanden aanmodderen lijkt me niet de goede weg. Ik lees niet dat de pony kreupelt, als er veel beweging is word het been dan ook dunner of juist dikker??

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 13:39

@Joolien
Jij bevestigd mijn gevoel, toch maar op zoek naar een andere arts dan. Jammer, deze arts heeft zijn kliniek op loopafstand van stal en hij léék zo goed.

@bigone
Ze kreupelt licht, ik zelf zie het meestal niet, de veearts wel. Ze staat 24/7 in de wei en houdt zichzelf lekker in beweging. Er lijkt geen verschil in haar been te zijn met de periode dat ze op stalrust stond.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:12

Kan ook een vorm van einschuss zijn als ze wel licht kreupelt. Mijn eige merrie heeft van de zomer in de prikkeldraad gehangen en dit is nog steeds niet helemaal genezen, maar is een ander verhaal, en zij zal altijd 1 dikker been houden, het is ook alleen maar vocht wat erin zit, maar dierenarts denkt niet dat het er nog helemaal uitgaat. Kan dus ook gewoon zo zijn dat met de operatie de lymfevaten beschadigt zijn waardoor deze beschadigt zijn, maar ik zou haar eens voor einschuss laten enten

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:55

@ NataleLot
Bedankt voor je reactie! Ik ga morgen nog eens de VA bellen en hier naar vragen.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:35

Na een operatie blijft het altijd een tijdje dik. ga uit van een maand of 3.
Het moet van binnen allemaal genezen en als de durizone op is zelf opeens gaan werken, dat kost tijd.
mijn paard had een open bot wond, been was mega dik na een maand verband toen het eraf mocht. is zeker 4 tot 5 maanden dik geweest. uiteraard was dit een heftigere ingreep en wond dus zal daarom langer hebben geduurt dan dat ik bij jou verwacht

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:35

mijn paard is ook geopereerd omdat het griffelbeen gebroken was. bij de mijne hebben ze het onderste stukje wat afgebroken was eruit gehaald. mijne heeft ook nog lang een dik been gehad, ik heb hem toen nog wel weer een keer op de foto laten zetten voor de zekerheid. de dierenarts heeft hem toen nog ingespoten en toen werd het been weer dunner. het heeft idd ook wel tijd nodig, maar als jij het niet vertrouwd en helemaal als hij niet helemaal rad loopt zou ik even een foto laten maken

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:43

Onze merrie is destijds ook (in Woudenberg, de Vallei) geopereerd aan een gebroken griffelbeen, ook zij heeft nog lang een dik been gehouden. Ze liep alleen niet kreupel dus misschien is het raadzaam om je paard op te laden en foto's te laten maken!