Pony futloos en eet slecht; wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Pony futloos en eet slecht; wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 15:51

Vanmorgen ontdekte ik dat onze Welsh pony anders was dan normaal. Futloos en ze at slecht. Enkel wat happen en daarna veel op rust staan. Ik ben toen met haar gaan wandelen, met het idee om als het beginnend koliek zou zijn, de darmen helpen te activeren. Op een gegeven moment wou ze niet meer verder (ze wou graag stil staan op rust) en toen ben ik naar huis gegaan en heb haar in een andere wei gezet, naast de andere ponies. Vanaf toen heeft ze vooral gestaan (op rust; 3 benen dus). Wel even gelegen en een keer gerold. Nu is ze ineens wel goed aan het eten, alleen heb nog geen mest ontdekt in de wei.

Wat moet ik doen? De dierenarts (al) inschakelen of kan ik dit nog afwachten (griepje?)?

Yenni

Re: Pony futloos en eet slecht; wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:52

Ik zou nog even afwachten. Wat je meschien wel kunt doen is ze DA bellen om wat het beste is voor het paard.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:56

Misschien veel stress gehad met oud en nieuw?Hier hebben ze veel minder gegeten met oud en nieuw dus ook minder mest en wat opgetrokken buik..Vandaag zijn ze weer lekker aan het eten gegaan hier..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:57

Zijn haar temperatuur, hartslag en ademhaling wel normaal?

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 16:11

Ik heb die DA gebeld en die vond het niet zo zorgwekkend klinken dat hij nu zou moeten komen.

Met oud en nieuw hebben ze wel stress gehad, maar verder wel goed gegeten.

Momenteel ligt ze weer en heeft ze een keer gerold.

Ik heb haar temperatuur nog niet gemeten. Ademhaling lijkt normaal, hartslag weet ik niet, ze zweet niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:15

Dus nu zit ze apart? Ik zou het idd in de gaten houden, en ook kijken of ze wel mest. Ik weet niet of je iets laxerends staan hebt (parafinne, lijnzaadolie...) dat je eventueel kan geven, voor het geval dat het verstopping is?

Heeft ze voldoende te drinken? Want da's natuurlijk bijna nog belangrijker dan eten.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 16:15

Ja, ze heeft een emmer water.

Dus ik zou ik haar preventief paraffine kunnen geven? Dat heb ik nog wel staan. Hoeveel?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:00

Goh, geen idee (heb het zelf nl. niet in huis), mss hebben andere bokkers een idee van hoeveelheid? Denk dat het geen kwaad kan, in het ergste geval heeft ze een dagje diarree.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:07

Ik heb standaard colosan op voorraad. Is een middel speciaal voor beginnende/lichte koliek. Als je die nog te pakken kunt krijgen (welkoop) zou ik daar eens naar kijken.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 17:31

fjordnina schreef:
Ik heb standaard colosan op voorraad. Is een middel speciaal voor beginnende/lichte koliek. Als je die nog te pakken kunt krijgen (welkoop) zou ik daar eens naar kijken.

Bedankt voor de tip! Dan race ik nu nog even snel naar de welkoop.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 18:33

Pfoeh..race tegen de klok (sluitingstijd ;-)), maar het is gelukt! Ik heb Colosan bemachtigd. Hoeveel zou ik haar moeten geven? Er staat 15 ml voor een paard en 4-8 ml voor een veulen. Het is een Welsh A. Ze is niet zo groot dus. Zou ik haar toch kunnen dosering op paard (dus 15ml)?

Ik heb haar trouwens een uur geleden 120 ml Paraffine gegeven. Ik wil haar niet alles door elkaar geven, maar op de bijsluiter staat dat Colosan te combineren is met alle diergeneesmiddelen, dus ga ik het haar zo geven.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:12

Hoe is het nu met de pony??
Ik heb ook altijd Colosan in huis (stal), just in case....

Suc6

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:47

Nou ze ziet er veel beter uit. Ze lijkt zich veel beter te voelen. Ze is weer 'wakker'. Dus dat is super, alleen ze heeft nog niet gemest. Ik hoop toch echt dat ik morgen een aantal hopen in haar stal vindt.
Ze eet haar hooi nu trouwens ook goed. Ze had echt wel trek.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:10

Hooi is goed, dat houd de darmen goed in beweging. Als je paraffine gaat geven, moet je zomaar al een liter geven. Onze dierenarts geeft dat altijd met een sonde. Kun jij zelf je pony sonderen dan?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:29

Colosan werkt bij ons paard ook altijd heel goed, mijn dierenarts zei overigens juist dat je het beste even niks kon voeren, als hij een verstopping heeft kan het nog erger gaan ophopen. Denk zelf dat hooi nog wel zou kunnen, maar laat het krachtvoer maar even voor wat het is..

Hoe gaat het nu met hem?

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 16:44

Ik moet zeggen dat ik het ook wel een beetje eng vond hoor, om haar hooi te geven. Ik had haar nog niet zien poepen. (Later wel). Maargoed als ze niet eet, komt er ook geen poep.
Ik let nu wel op met stro voeren. Normaal krijgen ze 's middags een portie stro. Ik geef haar maar een beetje. Just in case.

Ik heb haar gister voor de zekerheid het laatste beetje Colosan gegeven en later op de dag een vitaminespuit.

Nu gaat het goed met haar. Ze eet, poept, beweegt en is alerter. Alleen is ze nog wel een beetje energieloos. Het komt over alsof ze griep heeft (gehad).

@Indy29: Nee, ik kan niet sonderen. Ik heb het gegeven via een spuit in de mond.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:49

Wat zou het toch soms handig zijn als ze konden praten :)

Vervelend als je pony niet lekker is. Gelukkig ben je een goed oplettende baas +:)+

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 17:00

Haha inderdaad, dat zou (soms) best handig zijn.

Het is enorm stress vol! Ik merk dat ik mijn pony's toch als een soort van kinderen zie. Beetje maf misschien. ;-) Gelukkig gebeurde dit op mijn vrije dagen, dus kon ik haar mooi in de gaten houden.
Bedankt voor het compliment!