Het is niet echt een medische vraag maar ja.. Nou het zit zo ik wil mijn wedstrijd rijden met bandages. Nu had mijn vriendin gelezen dat paarden van bandages warme pezen krijgen. Ik weet niet of het waar is en of het slecht is voor ze.. Maar het gaat om een wedstrijd van ongeveer 5 tot 10 minuten. Het paard waar ik mijn wedstrijd op ga rijden heeft ook nog nooit bandages om gehad. Dus ik weet niet of het dan erg is?..
Ik heb er ook veel over gehoord idd... en het is idd niet zo best voor je paard zijn pezen... Nou geloof ik niet dat het erg is voor zo'n korte tijd, maar als hij ze nog nooit om heeft gehad, kan het hem behoorlijk iriteren...
Regendans
Geplaatst: 02-01-15 13:08
Van wedstrijd van 5/10 min? Je mag ze niet om in de proef en voor het springen beschermen ze niet.
En ja, de pezen worden warm, maar van wat niet?
Oonax
Geplaatst: 02-01-15 13:08
Als je niet de nodige ervaring hebt met bandageren zou ik het niet doen. Van enkele minuutjes zal het paard niet kapot gaan van de warmte, maar als het paard nog nooit bandages heeft gedragen zou ik dat nu ook niet doen... Heeft helemaal geen nut. Als je echter niet goed kan bandageren zitten deze al vlug te strak of te los, en dat kan wel heel vervelende gevolgen hebben.
Wedstrijd zal sowieso al wat spannender zijn en dan zou ik geen bandages aandoen bij een paard dat ze niet gewend is, om een 'vervelend' paard te voorkomen.
4EverHobbes
Geplaatst: 02-01-15 13:09
Bandages zijn niet toegestaan tijdens een wedstrijd. Als je niet (goed) kunt bandageren, zou ik er niet aan beginnen, ook niet om mee in te rijden.
Selina
Geplaatst: 02-01-15 13:10
Je mag geen wedstrijden rijden met bandages om Je mag ze wel om hebben tijdens het inrijden. De pezen worden er wel warm van, maar niet zodanig dat het kwaad kan. Waarom wil je ermee rijden? Tikt je paard aan of vind je het gewoon mooi staan?
Oonax
Geplaatst: 02-01-15 13:10
Ik vermoed dat het om een onderlinge wedstrijd zal gaan, eventueel met manegepaard?
Sanned
Geplaatst: 02-01-15 13:12
Gaat het om een manegepaard? Dan moet je sowieso toestemming vragen aan de manege eigenaar, op veel maneges mag het niet. Ook moet je van iemand leren hoe je moet bandageren. Als je het fout doet kan je veel schade veroorzaken. En eigenlijk zijn bandages sowieso niet goed, de pezen worden inderdaad erg warm. Al ben ik zelf van mening dat het voor een proef van een paar minuten best kan