Snijmais, voerervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Snijmais, voerervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:27

Ik heb een vraagje over snijmais (tenminste als dit hetzelfde is als dus de gehele stengel van het mais die in stukken is gehakt en gevoerd word).

Wat zijn jullie ervaringen hiermee met betrekking tot het voeren hier van aan paarden/pony's?
Is het nu echt zo een dikmaker en dus beter om niet te geven aan bv I.R. dieren?
Wat zijn jullie ervaringen met het voeren hiervan op de langere termijn?

Ik heb namelijk altijd begrepen dat dit prima voer is voor koeien, omdat het dus een dikmaker is en zij er met die meerdere magen er veel beter tegen bestand zijn, dan dat paarden dat zouden zijn?
Maar ik heb er dus geen ervaring mee en zou hier graag wat meer over willen leren.

YOURLOVER

Re: Snijmais, voerervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:30

Het is inderdaad ideaal voer voor koeien, omdat er veel eiwitten inzitten die de koe gebruikt om melk te maken. Voor paarden zit hier te veel eiwitten in, waar ze te dik van worden als je teveel voert.
Je kunt paarden wel af en toe een kolf maïs geven. In snijmaïs worden de korrels van de kolf geplet, waardoor veel zetmeel vrijkomt en zetmeel is suiker.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:33

ik voer al járen snijmaïs bij in de winter,en de paarden doen het er súper op,ze vinden het ook heel erg lekker.

en ja ze worden er goed dikker op,1 van mijn paarden ( oudje) was ondanks 24/7 ruwvoer heel erg afgevallen,en met snijmaïs ziet ie er na 2 maanden weer super uit!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:35

Hier werd het door een va afgeraden te voeren aan vooral jonge paarden doot de scheve verhoudingen. Oudere paarden deden het er wel goed op, maar ikzelf vond het altijd enorm stinken.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:47

Ik heb ook zat kennissen die snijmaïs in de wintermaanden bijvoeren, mijne lust het niet, en die lust verder bijna alles alleen snijmaïs eet ze niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:07

jonge paarden oude paarden,alles krijgt hier snijmaïs...ik voer nu zo'n 13 jaar snijmaïs bij in de winter,en zal het zeker nog wel zo blijven doen,zeker de oudjes doen het er super op,of paarden die snel in mindere conditie zijn zie je gewoon zich goed houden met mais,en ik vind zeker goede mais lekker ruiken :D

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:11

Ik ken ook iemand die zijn paarden snijmais voert. Het hele jaar door. Ruikt lekker vind ik :D Paarden worden er gauw dik op. Maar voeren met mate en wat biks erbij. Niks mis mee imo.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:20

Altijd geleerd dat mais een dikmaker is en voer het daarom zelf ook niet. Heb je een paard wat wel wat extra vetjes kan gebruiken zou je dit bij kunnen voeren, maar niet als hoofdvoer. Er bestaan ook nog genoeg andere producten met soortgelijk resultaat welke mij gezonder lijken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:25

lijkt me dat hoofdvoer vooral hooi/gras moet zijn...

hier krijgen ze elke dag een bergje mais erbij,de een wat meer als de ander,paarden die al 'rond' zat zijn krijgen alleen om wat mee te snoepen,ze zijn er echt gek op,maar het oudje,ja die krijgt wel een lekker bergje elke dag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:27

Zo heb ik het dus ook altijd geleerd DkimmelieD, maar je bent nooit te oud om te leren tenslotte en ik vraag mij gewoon af, hoe dit de ervaringen zijn bij degene die het wel voeren.
Word dit dan als vervanging voor ruwvoer of juist krachtvoer gegeven?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:28

Snijmais bevat juist weinig eiwit en heel veel zetmeel. Het is inderdaad een dikmaker; maar het kan door het hoge zetmeelgehalte de darmwerking nogal verstoren en is daarom zeker niet geschikt voor paarden met gevoeligheid op bevangenheid / IR.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:30

ze krijgen het hier erbij,dus ook gewoon hun krachtvoer,en zeker ruim voldoende ruwvoer,ze krijgen ook alleen savonds mais,dus overdags alleen ruwvoer( staan dan buiten) met op stal gaan wat biks + natuurlijk hooi op stal,en savonds hun biks/senior priores,mais + evt aangevult hooi voor de nacht.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:32

Diegene die ik ken, daar staan de paarden zomers 24/7 buiten en komen ze alleen binnen om te werken of gevoerd te worden. Onbeperkt hooi krijgen ze sowieso. In de winter staan ze zeker 12 uur per dag buiten en binnen onbeperkthooi. Zij voeren ze een schep mais en een schep (je) brokken. En dan sowieso afhankelijk per paard. Twee keer per dag voeren.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:33

Mijn paard krijgt het bijgevoerd om hem op gewicht te houden, hij doet het er heel goed op!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:55

hier ook hoor,1 paard heeft het gewoon nodig...

voor het idee,mijn kwpn-er half oktober,hij kreeg toen onbeperkt hooi + senior priores elke dag ,maar viel zienderogen af :( ( hij is al járen een luchtzuiger overigens..)
Afbeelding

nu 2 maanden later met mais bijvoeren,en verder zelfde rantsoen:
Afbeelding

hij is overigens 21 jaar oud..

1 winter had de boer de mais zo gezet dat hij er onbeperkt aan kon eten ( paarden staan in een uitloopstal en de boer bracht toen steeds een blok mais)

toen zag ie er zo uit:
Afbeelding

zo rond heb ik hem nooit meer gekregen...:D ,mais is echt wel iets wat dit paard gewoon nodig heeft om een beetje spekkies te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:01

Hahaha!
Thanks kimmie261, want nu weet ik helemaal zeker dat die 2 van mij het nooit zullen gaan krijgen van me, want mijn grote ziet er op alleen droog hooi en dagelijks 2 scheppen muesli al zo rond uit als die van jou op de laatste foto, ik wil niet weten hoe dat zij dan uit elkaar zal ploffen!
En mijn pukkie heeft cushing en I.R. , dus verstandig als ik mij verre van dit voer zal houden dus.
Dank jullie wel allemaal, voor de informatie!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:04

haha nee dan zou ik zeker geen mais bijvoeren,is een soort slagroom voor paarden :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:06

Wij voeren in de winter een combinatiemix van snijmais, bietenpulp en borstel (Van Gedizo) en daar doen ze het erg goed op.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:11

Ik ga eens vragen of ik wat mag meenemen voor mijn kwpn'r die niet dik Te krijgen is,

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:26

Lees hier dat iemand schrijft dat mais veel eiwit bevat: dat is absoluut niet waar, mais is eiwitarm maar wel zetmeelrijk.

Hier voeren we snijmais aan de koeien maar paarden zijn er ook gek op! Houd er alleen genoeg grof hooi bij, en probeer niet een deel te vervangen door mais maar doe het er bij als extraatje. Paarden hier krijgen het in de winter bij (trekpaarden) en doen het er super op.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:48

Ik voer MKB Mix aan mijn shetlander. 2x per dag een schep naast de brok en onbeperkt kuil. Hele goede ervaringen mee :j

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:56

Hier ook heel goede ervaring met snijmais. Wij gaven het wel in combinatie met lucerne; ong 50-50.

Whisky00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:11

Mijn pony kreeg dit ook toen ze te dun was. Ik heb het er gewoon als extraatje bijgegeven. Normaal voeren we het aan de koeien.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:54

Kuilmais werkt vaak goed bij paarden die met ander voer niet meer dik te krijgen zijn. Of als extraatje voor buitenpaarden tijdens gure winterdagen. En op sommige stallen wordt het puur om economische redenen gevoerd. Maar als dat allemaal geen probleem is kun je beter gewoon paardenvoer geven.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:03

Wij voeren het ook al jaren leggen elk jaar een kleine kuil aan van 1 a 2 hectare voor paar koeien en paarden. Let wel op dat je het rustif opbouwt dus niet meteen een volle emmer.
Onze grote paarden krijgen 1 emmer per dag.