Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IriLover

Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 13:04

Hallo,
Wij hebben een fries die sinds maandag toen we willden gaan rijden niet erg fit was.
Zijn toen rustig gaan stappen, maar was niet goed. Ze was erg zuur bij de buik. Werd erger en ging liggen dus dichts bij zijnde veearts gebeld! Ze heeft toen 2 spuiten gehad. De volgende dag werd het nog erger,
onze eigen dierenarts gebeld, die ook 2 prikken gegeven+ Protoctine + Zandweg en mestonderzoek gedaan. Nog geen uitslag. Vandaag was ze nog slechter. Normaal heel fleurig paard, maar dat sprong er zeker niet vanaf. Vandaag lag ze plat in de bak, Leek meer dood dan levend, zo'n pijn. Weer dierenarts geweest, Iemand anders geweest, want de andere had geen dienst. Weer prikken gehad en opgevoeld. Geen verstopping, ze probeert vaak te mesten. Komen kleine beetjes uit met veel water, en de plas is net donkere, dikke Cola. De dierenarts zegt dat er gas in haar buik zat, en met veel lopen het misschien weg kon. Dit hadden we al wel gedaan, maar goed! Nu afwachten, Gaan zo weer naar stal. Hopen dat ze er niet weer zo bij ligt, want dan weten we het niet meer. We hebben haar bovenlaag van de stal in de bak gelegd, Dus daar ging ze op liggen.

Iemand idee's of ervaringen hiermee?

Furrow

Re: Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:06

Lijkt mij het best dat ze even naar de kliniek gaat.
Zeker als het al zo lang duurt en er geen oplossing komt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:07

Ja ervaringen, en die liep niet goed af.
Als het echt gas koliek is, dan helpt beweging erg goed. Dierenarts raadde hier aan om ook klein beetje te longeren zodat door de beweging het gas eruit zou kunnen. Uiteindelijk is in ons geval helaas de darm verdraaid door het gas en daardoor afgestorven en het paard overleden.

Ik hoop dat het bij jouw paard goed komt. Maar 4 dagen koliek is niet best...
Laatst bijgewerkt door itsmi op 01-01-15 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:07

Heel eerlijk? Ik ben bang dat jullie te laat zijn. Ik vind het bizar dat de dierenartsen er zo makkelijk over doen -O- Krijgt ze pijnstillers? Anders naar de kliniek ermee, als ze ee nbeetje kan blijven staan met pijnstillers erin.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:09

Direct naar kliniek! Het is een fries , en die zijn erg hard voor zichzelf. Voordat ze een hartslag hebben die boven de 60 ligt , ben je eigenlijk al te laat. De meeste dierenartsen weten dit wel van friezen...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:13

Mijn paard was op dinsdagavond wat raar, woensdag echt koliek en vrijdag rond de middag lag hij op de operatietafel. Gas- en zandkoliek. Was ook een fries. Ik zou eerlijk gezegd niet langer toekijken en aan de dierenartsen aangeven dat er iets moet gebeuren, want dit gaat naar mijn idee echt zo niet langer..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:15

Klinkt niet goed. Ook die heel dikke donkere urine niet.

(nierprobleem, niet voldoende drinken?? nog iets anders?)

Ik zou in dit geval niet meer durven afwachten, maar naar een kliniek gaan.

Beterschap.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:17

Joolien schreef:
Heel eerlijk? Ik ben bang dat jullie te laat zijn. Ik vind het bizar dat de dierenartsen er zo makkelijk over doen -O- Krijgt ze pijnstillers? Anders naar de kliniek ermee, als ze ee nbeetje kan blijven staan met llers erin.

Plas als dikke cola en waterige mest, klinkt mij toch als een flinke (ernstige ) verstopping. Kan overigens ook met gaskoliek. Dan kunnen ze ook verstopt raken. Als je paard nog te vervoeren is zou ik direct inladen en naar een kliniek rijden. Wij gingen altijd direct naar de kliniek als het na een keer spuiten niet over was want dan was er vaak meer aan de hand dan gewoon een koliekje (1 keer verstopt door gasophoping=koliekoperatie en twee keer een entrapment). Ik begrijp ook niet dat de dierenartsen je zo lang laten aanmodderen.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 01-01-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:25

Inderdaad meteen naar het kliniek toe!

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:26

Ik denk dat een ritje naar de kliniek nu wel vereist is, heel veel sterkte hopelijk knapt ze snel op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:29

Geen tijd verspillen en zo snel mogelijk naar de kliniek.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:29

In dit geval zou ik ook zeggen: ofwel kliniek, ofwel het dier uit zijn lijden verlossen, 4 dagen koliek lijkt mij toch behoorlijk ondraaglijk voor een paard.

Een vroegere pensionklante had een paard dat 2 dagen koliek had, waren ook euthanasie aan het overwegen, tot het paard plots een plastic van voordroog uitmestte! Maar was ook op het randje.

Zelf hier echter ook een gaskoliek gehad die na amper 4 uur al fataal was.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:34

Zo snel mogelijk naar een kliniek. Heeft je eigen dierenarts dat nog niet voorgesteld? Mijn ervaring is dat als de behandeling van de eigen dierenarts niet snel aanslaat, een kliniek de beste oplossing is.
Ik lees net dat de urine donker van kleur is? Donkere urine kan wijzen op AM.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:43

Snel naar de dichts bij zijnde kliniek !
Dit duurt al veelste lang !
Sterkte met alles !

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:45

4 dagen?!?!?! :n
Jullie hadden allang naar een kliniek doorgestuurd moeten zijn. Arm beest.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:48

inladen en naar de kliniek.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:48

Romanoff schreef:
4 dagen?!?!?! :n
Jullie hadden allang naar een kliniek doorgestuurd moeten zijn. Arm beest.

Dat vind ik ook. Ik heb een keer 24 uur met een paard met koliek gezeten. Wat een hel. Uiteindelijk geresulteerd in een operatie. Dat dus nooit meer. Daarna was het altijd na de eerste keer spuiten, niet over....inladen en naar de kliniek. Daar hebben ze meer mogelijkheden en je bent zelf de zorg kwijt want dat is mij niet in de koude kleren gaan zitten.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:50

|(

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:51

In ieder geval naar de kliniek.Zoals biven gezegd :Friesen zijn erg hard tegenover zich zelf. Had het n paar jaar geleden ook...3 dagen, iedere keer verschillende DA's tot de laatse eindelijk zei dat we naar Utrecht moesten... Het was net op het nippertje. Ze hebben toen vaten vol met vocht uit zijn buik gehaald. ... En hiervoor in 2003 ons merrie verloren die het pas liet zien toen het al te laat was...

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:54

Ook ik dacht meteen aan Am bij het lezen van de kleur van de urine. Mijn paard had destijds Am en alles leek op koliek te wijzen. Wellicht over het hoofd gelezen maar is er een dierenarts geweest die bloed heeft laten prikken de eerste dag om een aantal waardes in kaart te brengen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:58

Bij ons wordt tegenwoordig direct bloed afgenomen als de oorzaak van de koliek niet duidelijk is.
Kan het dier een hoop leed besparen!
Dat ze dat al vier dagen doorstaat...arm beestje.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:00

Die van ons stond dus in september met koliek. DA erbij geweest na een uur kwam deze weer terug en de da vertrouwde het niet meteen inladen en naar Wolvega. De hele nacht is hij in de gaten gehouden en na een buikecho is meneer geopereerd. Dit is dus zijn redding geweest waardoor hij het nu echt super doet

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:00

Ik snap niet dat je weggaat bij zo'n paard, blijven lopen ermee en waken en als het dan weer terugkomt meteen iom met de arts. Koliek is zo pijnlijk. Inslapen is misschien een betere optie na vier dagen, of meteen opereren maar niet langer dan een dag laten pijnlijden zeg.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:25

Wat is AM?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:29

Atypische Myopathie. Google maar, geen leuk iets.