Stinkend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Stinkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 21:58

Hmmm...waar moet ik dit neer zetten? Hier dan maar.

Ik heb een stink-paard. Als ze zweet, is het echt stinkend zweet, geen normale fijne aromatische paardenlucht, maar een soort stinkvoetenlucht. Erg vies. In de zomer spoelde ik haar elke keer af na het rijden met water en/of zeep, dat hielp om de lucht tijdelijk weg te krijgen. Maar nu, in de winter, kan wassen natuurlijk niet. Nu mijn vragen: komt dit iemand bekend voor bij zijn/haar paard? Wat kan ik er aan doen? Zou het een medisch iets kunnen zijn?

Lightmare

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:02

Misschien vind jij het vies, maar hoort het zo?
Anders kan je altijd even de dierenarts bellen om je te laten informeren?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:02

Wat voor voer stop je erin? Kan veel uitmaken.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:07

Paardendeo! :+
Ik herken het van de pony van een vriendin en dat is echt geen standaard paardenzweetlucht... Ik denk dat je er weinig aan kan doen behalve accepteren dat het zo ruikt. Wij grappen er altijd maar over :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:08

...je zou een reinigingskuur kunnen doen. (Ik wil nog wel eens groene leem gebruiken.)
Ik rijd een paard bij dat een typisch ruikende mest heeft. En de merrie schijnt een koukleum te zijn die ieder jaar wel een virus te pakken heeft.

Doorgaans (zo heb ik me laten vertellen) is een afwijkende geur nog niet direct een medisch probleem (een reguliere da kan er weinig mee) - maar je kunt het wel beschouwen als een eerste stadium van disbalans.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:12

is zegeschoren anders het scheerapparaat er overheen halen, mits je haar natuurlijk warm kan houden met dekens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 09:35

Is het een ouder paard? Vaak gaan oudere paarden wel sterker ruiken/stinken. Net als oude mensjes. :')
Als ze dan een langere vacht hebben die vochtig wordt, dan is het helemaal erg.

Matheno

Re: Stinkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:07

Van vaker wassen gaan ze ook stinken he.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:32

in de boerenstand wordt gezegd een beest dat echt stinkt is niet gezond....maar dat kan ik niet bepalen van hier en ben ook geen dierenarts!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:35

Vreemd.

Stinkt haar mest ook?
En haar urine?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:39

Matheno schreef:
Van vaker wassen gaan ze ook stinken he.

Nou daar heb ik nog nooit van gehoord hoor.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:44

Ik kom nogal op veel stallen en ik kan je verzekeren dat sommige paarden echt niet zo fris ruiken. Vaak ruik je dan ook een enorme kuillucht en is het alsof de paarden diezelfde kuillucht uitademen via de poriën.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:45

Misschien omega3 olie voeren?
Waardoor ze in balans komt en beter in haar vacht?

Hoe is haar vacht verder?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 11:49

De pony die ik ken stinkt puur in haar zweetlucht (zomer en winter). Ze eet goed, komt goed uit haar vacht, zit goed in haar vacht, niet lusteloos, krijgt voornamelijk hooi te eten (geen voordroog of kuil) en af en toe muesli, ze staat voornamelijk buiten... Ik denk niet dat het iets medisch is.
Het is ook niet dat ze altijd stinkt, alleen als ze heeft gezweet. En eigenlijk zijn het vooral de dekjes en singel die je na gebruik zo blijft ruiken als ze heeft gezweet. Ook na 1x gebruiken.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 20:15

Er is niks mis met mijn neus. Het is echt een vieze lucht. De andere drie pony's ruiken gelukkig wel normaal/lekker.

Ze is wel wat ouder. Het is een fjordenmerrie van 20 jaar. Ik heb haar nu twee jaar en vanaf het begin af aan had ze het al. Het is echt puur haar zweet dat stinkt. Niet haar adem, mest of urine etc.

Ze krijgt hooi, stro en gras gevoerd. En soms (als gewerkt heeft) een beetje Equifyt Natural Base. Verder niks raars ofzo.

Goh, er bestaat paardendeo? Haha. Dat is misschien een optie.

Ze is gezond en fit. Staat 24/7 buiten met toegang tot een inloopstal. Ze is half geschoren. Dat scheelt een hoop zweet. ;-)

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:19

Mijn intuïtie zegt als een dier ruikt dat er wellicht wen verband ligt in de voeding en geur. Denk een beetje het knoflookeffect zeg maar! ;)

Misschien eens naar je voeding kijken wat er anders/beter/vervangen kan.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:11

Nicolle89 schreef:
Mijn intuïtie zegt als een dier ruikt dat er wellicht wen verband ligt in de voeding en geur. Denk een beetje het knoflookeffect zeg maar! ;)

Misschien eens naar je voeding kijken wat er anders/beter/vervangen kan.

Maar dan verwacht je toch dat een ander paard wat precies hetzelfde krijgt ook zo gaat ruiken (in meer of mindere mate)?

bij mij gaat t ook om een fjord := Al is ze nog niet zo oud