Paard valt ineens om?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Paard valt ineens om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 13:54

Dierenarts is direct geweest

Telefoontje van mn inrijdster, Samantha: die ging mijn merrie uit de wei halen voor de hoefsmid. Nashwa wilde niet meelopen, protesteerde wat, dus even een beetje doortastender gevraagd mee te lopen. Ineens gooide Nashwa haar hoofd achterover (te strak en ver om normaal te zijn), klapte zijwaarts om en door de vaart (?) rolde ze nog een keer om. Stond daarna direct probleemloos op, stapte wel iets stijf achter maar na een stukje te hebben gelopen was daar ook niks meer van te merken.
Ik heb aangegeven dat ze de dierenarts mocht bellen en ben direct naar stal gereden.

Toen ik aankwam was de arts al weg. Die had werkelijk niets raars kunnen vinden. Darmen maakten wel wat herrie maar niets om zorgen over te maken, hartslag was in stal iets verhoogd (spanning?) maar zakte daarna heel snel naar normaal tempo, temperatuur goed. Arts kon dusdanig weinig raars aan Nashwa vinden dat hij tegen Samantha zei dat als ze ooit de kans kreeg ze Nas zó moest kopen en dat hij haar zonder problemen goed had gekeurd vandaag als het een keuring was geweest, was onder de indruk van de souplesse waarmee ze door haar hele lijf bewoog en de goede bewegingen. Advies was om Nas in de gaten te houden en gebeurde het nog een keer gewoon weer bellen.

Nashwa is daarna bekapt, hoefsmid complimenteerde me nog dat ze er zo goed uit ziet en dat ze zo duidelijk met elke bekapbeurt braver wordt. Was er zelf inmiddels ook en vond haar weliswaar bij vlagen iets vermoeid ogen (wat ik niet raar vind na zo'n belevenis) maar verder was ze hartstikke helder en alert, eet goed. Ik merk het altijd direct aan haar als ze zich niet lekker voelt maar nu echt niks te zien. Tijdens het bekappen ook geen enkel teken van evenwichtsproblemen of wat dan ook.

Maar dan nu natuurlijk de grote vraag....wat was dit??? De dierenarts kon er dus niets van maken en ik heb ook nog nooit gehoord van een paard dat spontaan zijwaarts omvalt.

Ze wordt momenteel heel rustig beleerd, op geen enkele manier overvraagd. Heeft hier veel plezier in en staat met de oortjes naar voren te tippen als ze het zadel ziet. Onder het zadel ook geen protest of wat dan ook, doet het eigenlijk voorbeeldig. Heb haar eergisteren nog lekker losgegooid en ze liep als een trein. Er zijn echt nergens ''red flags'', dan alleen dus dat ze vanmiddag spontaan omviel -O-

Iemand een idee?? Ben me echt het rambam geschrokken -O-

Ladyson

Re: Paard valt ineens om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:57

He jekkie! Bij mij op stal had een ouder paard het ook. Tijdens poetsen of in stal staan, viel ze opeens om. Het is een aantal keer gebeurd. Dier schrok er zelf ook steeds erg van. De dierenarts wist het ook niet..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:50

http://nl.tellington-ttouch.org/node/501

Als er medisch niets aan de hand is, kan je er ook aan denken dat het een lichamelijke reactie is:
Fight, Flight, Faint, Freeze, Fidget
Ik heb het wel eens zien gebeuren op wedstrijden, dat paarden bevriezen en zich dan laten vallen, als je ze te ver onder druk zet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 16:29

Dat is inderdaad ook door mn hoofd geschoten.. Ze heeft gauw de neiging om zich af te sluiten en 'faint' lijkt me voor haar ook niet heel vergezocht. Wat dat dan weer tegen spreekt is dat ze gewoon lekker grasjes stond te eten, beetje scharrelen, etc direct voor het gebeurde. Maar je weet het natuurlijk nooit en ik houd het zeker in mn achterhoofd!

Ladyson nam het bij dat paard toe? En hoe vaak gebeurde dat ongeveer?

Ik vind het nog steeds maar zo bizar -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:44

Laat de atlas eens nakijken en de delen achter de oren. Wellicht zit daar iets niet lekker en is ze door de pijn doorgeschoten naar achteren toe. Zomaar een idee maar paarden kunnen daar heftig op reageren als t daar niet goed zit.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 01:38

Hoewel het heel vervelend is Zou ik na 1 x omvallen met verder geen rare symptomen me nog geen grote zorgen maken Het is ook zo lastig dat je er zelf niet bij was om het te zien Zou het zeker wel in de gaten houden En als je toch dingen tegen komt die je niet vertrouwt Slappe achterhand gevoelige rug vreemd gedrag Zou ik naar een goede kliniek gaan en verder onderzoek doen

Is het bij jullie in de buurt glad ? Misschien net even geschrokken balans kwijt en weg gegleden Het is nog een jong paard begrijp ik

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 13:14

Ze is 4,5 :j Haar balans is nooit echt denderend geweest, wordt nu wel beter en ze begint ook mooi in de bespiering te komen maar ze is inderdaad nog wel erg puppy verder.

Mijn plan is inderdaad ook om als het nog een keer gebeurt verdere stappen te gaan ondernemen, oa idd kliniek. Maar ik had de hoop dat iemand misschien enig idee zou hebben wat dit zou kunnen zijn :) Omdat ze verder, ook vandaag, kerngezond lijkt te zijn maak ik me ook niet gek veel zorgen maar ik schrok gisteren wel -O-

Weiland is flink modderig maar het gebeurde achteraan op de wei, waar het nog redelijk meevalt met de blub.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:06

als het 1 keer is gebeurd en daarna niet meer zou ik me er niet zo'n zorgen over maken.
overigens vind ik het ook wel vreemd ja :o?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:11

Ik ken iemand dat paard viel ineens om. Daar is qua da weinig uitgekomen dacht ik. Geen epelepsie was het.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 19:01

Zo ver ik weet is het ook nooit eerder gebeurd, maar je bent er natuurlijk lang niet altijd bij.

De 'enge dingen' zijn gelukkig wel zo goed als uitgesloten, dan is het vallen meer een bijkomend iets en hebben ze nog andere symptomen en dat heeft ze gelukkig totaal niet. Hoop maar gewoon dat het een eenmalig iets was...

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!