Telefoontje van mn inrijdster, Samantha: die ging mijn merrie uit de wei halen voor de hoefsmid. Nashwa wilde niet meelopen, protesteerde wat, dus even een beetje doortastender gevraagd mee te lopen. Ineens gooide Nashwa haar hoofd achterover (te strak en ver om normaal te zijn), klapte zijwaarts om en door de vaart (?) rolde ze nog een keer om. Stond daarna direct probleemloos op, stapte wel iets stijf achter maar na een stukje te hebben gelopen was daar ook niks meer van te merken.
Ik heb aangegeven dat ze de dierenarts mocht bellen en ben direct naar stal gereden.
Toen ik aankwam was de arts al weg. Die had werkelijk niets raars kunnen vinden. Darmen maakten wel wat herrie maar niets om zorgen over te maken, hartslag was in stal iets verhoogd (spanning?) maar zakte daarna heel snel naar normaal tempo, temperatuur goed. Arts kon dusdanig weinig raars aan Nashwa vinden dat hij tegen Samantha zei dat als ze ooit de kans kreeg ze Nas zó moest kopen en dat hij haar zonder problemen goed had gekeurd vandaag als het een keuring was geweest, was onder de indruk van de souplesse waarmee ze door haar hele lijf bewoog en de goede bewegingen. Advies was om Nas in de gaten te houden en gebeurde het nog een keer gewoon weer bellen.
Nashwa is daarna bekapt, hoefsmid complimenteerde me nog dat ze er zo goed uit ziet en dat ze zo duidelijk met elke bekapbeurt braver wordt. Was er zelf inmiddels ook en vond haar weliswaar bij vlagen iets vermoeid ogen (wat ik niet raar vind na zo'n belevenis) maar verder was ze hartstikke helder en alert, eet goed. Ik merk het altijd direct aan haar als ze zich niet lekker voelt maar nu echt niks te zien. Tijdens het bekappen ook geen enkel teken van evenwichtsproblemen of wat dan ook.
Maar dan nu natuurlijk de grote vraag....wat was dit??? De dierenarts kon er dus niets van maken en ik heb ook nog nooit gehoord van een paard dat spontaan zijwaarts omvalt.
Ze wordt momenteel heel rustig beleerd, op geen enkele manier overvraagd. Heeft hier veel plezier in en staat met de oortjes naar voren te tippen als ze het zadel ziet. Onder het zadel ook geen protest of wat dan ook, doet het eigenlijk voorbeeldig. Heb haar eergisteren nog lekker losgegooid en ze liep als een trein. Er zijn echt nergens ''red flags'', dan alleen dus dat ze vanmiddag spontaan omviel
Iemand een idee?? Ben me echt het rambam geschrokken
Haar balans is nooit echt denderend geweest, wordt nu wel beter en ze begint ook mooi in de bespiering te komen maar ze is inderdaad nog wel erg puppy verder.
Omdat ze verder, ook vandaag, kerngezond lijkt te zijn maak ik me ook niet gek veel zorgen maar ik schrok gisteren wel