bespiering neemt af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

bespiering neemt af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 09:15

Nu al een paar winters neemt de bespiering van mijn merrie in de winterperiode flink af. Het is niet zo dat ik in de winter minder doe als in de zomer dus daar kan het niet aan liggen. Het enige wat ik nog kan bedenken is de voeding want verder oogt ze gezond. In de zomer staat ze in het land en in de winter krijgt ze (droog) kuil met Metazoa. Iemand hier ervaring mee of iemand die me kan adviseren?

Matheno

Re: bespiering neemt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:33

Je zou kunnen overwegen om wat luzerne bij te voeren. Luzerne is rijk aan eiwitten wat nodig is voor spierbehoud.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:28

In de zomer zitten er meer voedingstoffen in het gras, het gras groeit dan harder. Als het winter word komen er dus minder voedingstoffen in het gras. In de winter groeit het gras vooral onder de grond en in de zomer boven de grond. Als je hem of haar in de winter wat extra voer geeft, dan zou dat inderdaad wel mooi zijn. Doe ik ook altijd van de winter, krijgt ze extra brok. Aangezien er in de winter dus minder voedingsstoffen in het gras zitten en je toch door traint krijgt je paard waarschijnlijk net wat minder eiwitten. Ik heb eventueel wel een site misschien dat je daar wat uit kan halen; http://www.dehoefslag.nl/tip/voeding-sp ... n-rantsoen
Als je bij deze doorklikt op supplementen kun je zien welke voer je kan gebruiken; http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... pieropbouw
En heb het er anders eens over met de dierenarts, kijken wat die je aanraad.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 13:06

Die van ons heeft dat ook, we zijn er vorig jaar oktober achtergekomen toen we zijn zadel lieten checken. Dat laten we een paar keer per jaar doen, we merkten dus dat hij in het najaar vooral minder wordt in zijn bovenlijn. Vanaf oktober (beetje afhankelijk van het weer) staat hij niet meer op gras. Die van ons is half oktober overgegaan naar metazoa, krijgt geen krachtvoer meer, maar wel zijn we, vanaf september, luzerne gaan geven (3 voerscheppen p.d.) en daarnaast pavo speedibeet met zemelen en een flinke scheut zonnebloemolie. Dat naast onbeperkt hooi. Hoewel we dus van het krachtvoer (cavalor westernmix, een muesli) zijn afgestapt is dit het eerste jaar waarin zijn bespiering gelijk is gebleven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:14

Met lucerne en omega 369 mix (subli) lukt het meestal wel om ze goed de winter door te krijgen.
Dat geeft de door eiwitten en de vetten net even wat extra's voor de vulling en de bovenlijn.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 16:31

Krijgt paard naast het hooi niets bij gevoerd ?? In de winter heeft deze wel wat meer nodig om ook warm te blijven bv dat kost ook veel energie

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 17:00

Je zou naast metazoa eens kunnen kijken naar metazoa hp23. Dit is een lucerne brok, hiermee voorkwam ik een groot deel afvallen. Vaak kunnen ze het bestellen bij de metazoa dealer. Kun je gewoon als brok voeren. Naast onbeperkt ruwvoer.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 09:22

Sandra_H schreef:
Die van ons heeft dat ook, we zijn er vorig jaar oktober achtergekomen toen we zijn zadel lieten checken. Dat laten we een paar keer per jaar doen, we merkten dus dat hij in het najaar vooral minder wordt in zijn bovenlijn. Vanaf oktober (beetje afhankelijk van het weer) staat hij niet meer op gras. Die van ons is half oktober overgegaan naar metazoa, krijgt geen krachtvoer meer, maar wel zijn we, vanaf september, luzerne gaan geven (3 voerscheppen p.d.) en daarnaast pavo speedibeet met zemelen en een flinke scheut zonnebloemolie. Dat naast onbeperkt hooi. Hoewel we dus van het krachtvoer (cavalor westernmix, een muesli) zijn afgestapt is dit het eerste jaar waarin zijn bespiering gelijk is gebleven.

Had die van jullie dit ook met ander krachtvoer of alleen met Metazoa?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:18

nee hij had het voordat hij de metazoa kreeg (dat krijgt ie nu pas sinds oktober), dus met het krachtvoer. Maar dat ie dit jaar wel op peil is gebleven komt denk ik niet door de metazoa, maar door de luzerne en de speedibeet.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 12:16

Ik twijfel tussen het aanvullen met luzerne van Metazoa of van de Metazoa afstappen en iets ander proberen. Alleen geen idee wat ik dan zou moeten voeren. Er is zoveel keus. Voordeel van de Metazoa is dat ik lang met een zak doe, het is niet zo duur en verkrijgbaar bij ons in de buurt.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:48

Billy20 schreef:
Ik twijfel tussen het aanvullen met luzerne van Metazoa of van de Metazoa afstappen en iets ander proberen. Alleen geen idee wat ik dan zou moeten voeren. Er is zoveel keus. Voordeel van de Metazoa is dat ik lang met een zak doe, het is niet zo duur en verkrijgbaar bij ons in de buurt.

De metazoa bevalt ons in elk geval prima, hij eet het graag, ziet er super uit en heeft energie genoeg. De luzerne van metazoa hebben we geprobeerd, maar die mochten we zelf opeten, meneer vrat het niet, die blieft alleen de luzerne van de welkoop :+

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:58

En de grasbrok van merazoa dan? Die heb ik gegeven aan mijn zeer moeilijke eter en die ging er wel goed in.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:03

Suzan_bobar schreef:
En de grasbrok van merazoa dan? Die heb ik gegeven aan mijn zeer moeilijke eter en die ging er wel goed in.

Wie weet, maar hij eet zijn welkoop luzerne graag en doet het daar prima op dus daar laten we het voorlopig even bij :j