Paard tikt keihard met achterbenen tegen elkaar, wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard tikt keihard met achterbenen tegen elkaar, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:03

Hoihoi!

Ik heb alweer een tijdje(zo'n 5 weken, niet heel lang dus) een paardje hier staan waarmee ik de nodige dingen beleef. Ze is heel lief en rijdt echt heerlijk, alleen merk ik sinds kort een paar kleine dingetjes op die ik toch wel hier wilde bespreken.

Telkens als we stappen knallen haar ijzers/peesjes(?) tegen elkaar op, dit is te verhelpen met mijn springschoenen maar om die nu elke keer om te doen..; is dit nodig?

Ik heb haar met peesbeschermers voor en achter. Dit deed de vorige eigenaar ook en vond toch wel dat ze dit nodig had. Nu merk ik ook wel echt dat ze met haar achterbenen tegen elkaar kletst zonder(heb 1x zonder gereden om te kijken, want ja ik kan wel doen wat zij doet maar stel dat het fout was).
En er zitten erge krassen op de peesbeschermers(daar maak ik me geen druk om maar ter verduidelijking dat ze dus echt wel hard tikt).

Komt dit doordat ze normaal haar voeten tegen elkaar tikt of komt het doordat de peesbeschermers een verdikking zijn voor de benen?

Even voor de duidelijkheid, haar achterijzers tikken tegen de voorste.

Wie o wie kan mij hierbij helpen?

Lotte1801

Re: Paard tikt keihard met achterbenen tegen elkaar, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:05

misschien toch maar springschoenen omdoen, hebben ze nu bij faunaland voor 9euro in de uitverkoop, hele leuke met sterretjes :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:07

Als de achterijzers tegen de voorijzers tikken is ze niet vlug genoeg weg met het voorbeen. Vaak combinatie van onbalans en nog te veel op de voorhand lopen. Dat heeft echter helemaal niks te maken met krassen op beenbeschermers, die komen van het langs elkaar gaan van linksvoor/rechtsvoor of linksachter/rechtsachter. Als je paard zich daadwerkelijk beschadigt op de hoefbal of ijzers aftrapt lijken springschoenen mij geen overbodige luxe.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:10

Springschoenen heb ik zelf al, dus springschoenen omdoen is de beste keuze wat dit betreft?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:12

Hoe is de stand van de achterbenen?
Als ze erg naar binnen staan dan zal het paard sneller aantikken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:12

OneAndOnlyx schreef:
Springschoenen heb ik zelf al, dus springschoenen omdoen is de beste keuze wat dit betreft?

Ja voor het aantikken van het voorijzer wel. Voor het probleem in je titel (achterbenen langs elkaar) zijn strijklappen genoeg en die draagt ze al schrijf je. Je benoemt verschillende dingen he....

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:15

Ineke2 schreef:
Hoe is de stand van de achterbenen?
Als ze erg naar binnen staan dan zal het paard sneller aantikken.

Voor mijn gevoel staan ze niet zo dicht naast elkaar, maar ik weet het eigenlijk niet echt. Heb hier een foto:

Afbeelding
Strijklap verkeerd om :')

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:16

0000 schreef:
OneAndOnlyx schreef:

Ja voor het aantikken van het voorijzer wel. Voor het probleem in je titel (achterbenen langs elkaar) zijn strijklappen genoeg en die draagt ze al schrijf je. Je benoemt verschillende dingen he....

Dan doe ik die lekker om. Bedankt! En ja klopt :D.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:17

Misschien een idee om dit met de hoefsmid te bespreken? Die zou wellicht iets kunnen veranderen aan de stand van de hoeven.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:19

ElineCath schreef:
Misschien een idee om dit met de hoefsmid te bespreken? Die zou wellicht iets kunnen veranderen aan de stand van de hoeven.

Ook een goed idee inderdaad! Hoefsmid hoeft nu nog niet te komen maar kan misschien een belletje doen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:19

Je kan het altijd even vragen!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:23

ElineCath schreef:
Je kan het altijd even vragen!

Ja daarom :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:31

Je kunt dat alleen zien van achter in stilstand als het paard vierkant staat.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:35

Ineke2 schreef:
Je kunt dat alleen zien van achter in stilstand als het paard vierkant staat.

Oh okee heb daar nu geen foto van. Ik kijk morgen wel of ik er eentje kan maken(stilstaan is niet haar sterkste kant :p)

paulive

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:09

sokjes aandoen bij je paard met wat zachts aan de binnenkant? dan alst tegen elkaar is dan krijgt ie geen plekjes

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:46

Hoe oud is het paard? Bij ons op het werk hadden we een jong paard die dat ook deed, maar na een jaar beschermers om deed hij het niet meer. Hij rijdt sindsdien zonder, wat niet alleen prettig is voor ons, maar in de zomer ook voor hemzelf (temperatuur loopt aardig op onder veel beschermers). Wij gebruikten toen de beschermers zonder kunststof, dus alleen het neopreen. Zo tikte hij zichzelf in het begin nog wel aan en leerde daardoor beter zijn benen te gebruiken, maar beschadigde hij zichzelf niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:59

OPG → BEH

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:07

Strijklappen zijn vaak wel verstandig. Soms strijken ze omdat ze in de achterhand zwak zijn. Het is een draver
Of niet?
Langzaamaan de achterhand sterker maken zorgt ook voor het gemakkelijker weg kunnen komen van het voorbeen. Te lange voorhoeven kunnen ook een ervoor zorgen dat ze niet snel genoeg afronden en dus aan worden getikt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 10:54

Shenavallie schreef:
Hoe oud is het paard? Bij ons op het werk hadden we een jong paard die dat ook deed, maar na een jaar beschermers om deed hij het niet meer. Hij rijdt sindsdien zonder, wat niet alleen prettig is voor ons, maar in de zomer ook voor hemzelf (temperatuur loopt aardig op onder veel beschermers). Wij gebruikten toen de beschermers zonder kunststof, dus alleen het neopreen. Zo tikte hij zichzelf in het begin nog wel aan en leerde daardoor beter zijn benen te gebruiken, maar beschadigde hij zichzelf niet.

Mijn paard is 12, en dus helaas niet meer zo jong haha. Ik ga binnenkort voor t eerst op les(met dit paard dan, rij zelf al 9 jaar),eens kijken wat mijn instructrice ervan zegt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 10:56

RianneH schreef:
Strijklappen zijn vaak wel verstandig. Soms strijken ze omdat ze in de achterhand zwak zijn. Het is een draver
Of niet?
Langzaamaan de achterhand sterker maken zorgt ook voor het gemakkelijker weg kunnen komen van het voorbeen. Te lange voorhoeven kunnen ook een ervoor zorgen dat ze niet snel genoeg afronden en dus aan worden getikt.

Nee dat heb je verkeerd gezien haha. Ik heb een KWPN'er. Wat betreft de voor en achterhoeven, heb gisteren met springschoenen gereden en dat gaat prima.(hoor geen getik meer van de ijzers)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:52

OneAndOnlyx schreef:
Shenavallie schreef:

Mijn paard is 12, en dus helaas niet meer zo jong haha. Ik ga binnenkort voor t eerst op les(met dit paard dan, rij zelf al 9 jaar),eens kijken wat mijn instructrice ervan zegt.

Goed plan! En wat betreft de springschoenen: als je daarmee al gered bent, hoef je in eerste instantie niet verder te zoeken. Misschien dat het rijtechnisch in dit geval ook op te lossen is. ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 13:56

Shenavallie schreef:
Goed plan! En wat betreft de springschoenen: als je daarmee al gered bent, hoef je in eerste instantie niet verder te zoeken. Misschien dat het rijtechnisch in dit geval ook op te lossen is. ;)

Ik ga gewoon aan mijn rij-instructrice vragen wat zij erover denkt en hoor het dan vanzelf ^^. Wie weet, weet zij een trucje waardoor haar achterhand er wat meer onder komt(merk wel dat mijn paard heel anders is dan mijn vriendin d'r paard; een 4 jarige draver waaronder de achterkant nog helemaal niet zit) maar die achterkant kan er altijd meer onder!