roos achtig onder de manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joppiesaus1

roos achtig onder de manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:07

Hoi allemaal!
Mijn haf heeft soort van witte stipjes onder de manen. Ik denk zelf roos ofzo? Maar misschien heb ik het fout. En is er iemand hier die er wel verstand van heeft! :j
Hieronder de fotos. En bij de 3e foto zie ik 2 van die rondjes. 1 waarschijnlijk van de chip en de ander de onder weet ik niet.. Iemand die het weet ? Alvast bedankt!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lauraatjxx

Re: roos achtig onder de manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:40

Mijn paard heeft dit ook, maar ik ken ook geen paard die dit niet heeft eigenlijk. Ik ga er ook altijd van uit dat het roos is..
Ik volg! :D

Pris1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:26

mijn fjord heeft dat ook! Ik ga er ook vanuit dat het roos is

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:29

Heeft ze geen jeuk??
Mijn pony heeft vorig jaar rond deze tijd luizen gehad.. daarvan dacht ik eerst ook roos. maar omdat hij ook jeuk had nog even verder gezocht en bleken het luizen te zijn.

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:17

Maaaarije schreef:
Heeft ze geen jeuk??
Mijn pony heeft vorig jaar rond deze tijd luizen gehad.. daarvan dacht ik eerst ook roos. maar omdat hij ook jeuk had nog even verder gezocht en bleken het luizen te zijn.

Als ik over der hals borstel gaat ze wel helemaal met der hoofd omhoog omdat ze het lekker vind omdat ik erover heen ga.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:34

Dan zou ik maar eens goed zoeken of er geen ongewenste passagiers zijn.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:40

Meestal heeft dit te maken met dat je je paard bv in de zomer te veel hebt gewassen , dat zei mijn instructeur toch altijd :') Dit komt altijd aan de manen en aan de staartbasis/wortel en deze voelen soms ook wat vettiger aan?
het zijn meer een soort huid pelletjes , niks insectachtigs en er zijn verder ook geen ongewenste passagiers te zien.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:03

mijn arabier had ook zo'n ovaal ronde plek vol met die schilfers! heel vreemd. ik heb hem toen gewassen met speciale shampoo van de dierenarts en toen was het weg.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:10

x_Kaat_x schreef:
Meestal heeft dit te maken met dat je je paard bv in de zomer te veel hebt gewassen , dat zei mijn instructeur toch altijd :') Dit komt altijd aan de manen en aan de staartbasis/wortel en deze voelen soms ook wat vettiger aan?
het zijn meer een soort huid pelletjes , niks insectachtigs en er zijn verder ook geen ongewenste passagiers te zien.

Nogal onzinnig dat verhaal van jouw instructeur. Het kan toch helemaal niet zo zijn dat je in de winter het gevolg van wassen in de zomer ziet.
Van die grijzige vettigheid die je vingers zo lekker grijs maakt.. Dat is gewoon huidvet en houd mede het paard warm in de winter, je moet het dus niet allemaal weg poetsen.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:18

Het is inderdaad huidvet, als het vettig grijzig spul is.
Dit zit in de manen en de staart, maar eigenlijk over heel het paarden lichaam.
Dit kan je dus ook terug vinden in de deken.

Lekker laten zitten.

In de zomer kan het er inderdaad mee te maken hebben als je je paard wast of niet, maar dat lijkt mij nu niet echt van toepassing.

louiisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:45

het is in iedergeval geen gevaarlijk iets hoor haha, lekker laten zitten als je paardje er geen last van heeft. niet te veel wassen, daar wordt het vettig van

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 11:30

Dank jullie wel.
Mijn pony heeft er inderdaad geen last van verder :D
alleen vind ze het lekker met borstelen hahaha. en ik kan ook niks anders vinden qua luizen. ik heb het gisteren nog even nagecheckt bij der. En soms zit het ook wel eens op der hele lichaam zoals michelle al zei. Dus ik denk gewoon inderdaad de huidvet. :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:31

Denk inderdaad ook huidvet!
Mijne heeft een halsdeken waardoor je het extra goed ziet bij de manen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:31

Mocht je toch nog twijfelen kun je haar altijd nog voor de zekerheid wassen met speciale shampoo van de DA :)

Joppiesaus1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 19:58

Maaaarije schreef:
Mocht je toch nog twijfelen kun je haar altijd nog voor de zekerheid wassen met speciale shampoo van de DA :)

Dankje ! Gewoon luizen shampoo ofzo??

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:16

Sebacil heet het geloof ik.. maar daar kan je gewoon even voor bellen, dan weet je het zeker.
Heb het nog wel ergens staan, zal straks kijken of ik 't kan vinden :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:54

Sebacil is knoeper giftig en in Nederland voor zo ver ik weet toch echt al een poosje verboden.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:57

Ik dacht dat het zo heet, maar dan zal het wel anders heten.
iig kan je gewoon de DA bellen als het wel luis is, dan geven hun wel aan welk spul het is.
Weet zo ook niet waar dat van mij gebleven is, dus kan ook niet voor de naam kijken.

Edit; heb even in m'n oude berichten gekeken maar is wel op sebacil basis. Zijn dus meerdere mensen die dit gewoon nog kunnen krijgen/gebruiken
Laatst bijgewerkt door Maaaarije op 02-01-15 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:58

Huidvet inderdaad en die rondjes die je ziet, heten kruinen. :) Elk paard heeft ze, maar op verschillende plekken.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:00

KoudbloedKim schreef:
Huidvet inderdaad en die rondjes die je ziet, heten kruinen. :) Elk paard heeft ze, maar op verschillende plekken.

Was je me net voor, KBK! Kruinen inderdaad. Ik heb ze zelf ook, heel fijn, gaat het haar precies een andere kant op staan _O-