Koorts, snot, maar geen hoest..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Koorts, snot, maar geen hoest..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 22:13

Sinds vandaag is onze belg wat ziekjes.. Vanmiddag vooral erg sloom, geen eetlust, en na de middag heb ik zijn temperatuur opgenomen en deze was 39,8. Vanaf toen zagen we ook troebel geel/roze snot uit zijn neus lopen. Maar we hebben hem niet een keer horen hoesten. Wel leek hij iets zwaarder te ademen dan normaal.
Deken op gelegd, DA gebeld en deze heeft gevoeld en geluisterd.. 'S avonds was de temperatuur opgelopen naar 40,2.. longen waren schoon, niks abnormaals gevonden, en hij heeft een spuit gegeven tegen de koorts en een antibiotica kuur, maar hij kon niet zeggen wat het probleem was.

Is er iemand die de symptomen herkent en een idee heeft waar het probleem kan zitten? Kunnen paarden net als wij een voorhoofdsholteontsteking krijgen bv?

Mist

Re: Koorts, snot, maar geen hoest..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:22

voorhoofdholte ontsteking kan ! wel moeilijk de diagnostiseren bij een paard (vaak aan de hand van röntgenfoto's) wat voor AB heb je gekregen ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 22:28

De AB ligt bij mijn ouders thuis nu, maar ik zal morgen eens kijken hoe het heet. Het is een wit/lichtgeel poeder in een witte plastic zak, er staat op dat het voor varkens is maar we moeten er twee keer per dag twee eetlepels van door het voer doen.
Hoe snel zou zo'n kuur ongeveer aan moeten slaan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:35

Klinkt als een bijholte-ontsteking.
Heeft de dierenarts ook zijn hoofd beklopt om de holtes te beluisteren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 22:42

Hij heeft wel bij de kaak gevoeld, voor droes neem ik aan, maar ik heb hem niet zien kloppen nee. Misschien terwijl ik bezig was met temperatuur opnemen, maar volgens mij niet. Wel goed dat ik dat weet, want morgen komt hij weer en dan vraag ik daar eens naar :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:43

Ben benieuwd!
Beterschap in elk geval :(:)

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:04

Rhinopneunomenie? Geeft ook vaak deze verschijnselen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 23:15

Ik lees dat er bij rhino vooral heldere snot vloeit, en bij onze belg is het echt troebel/geel/roze, dus echt zoals je het verwacht bij een ontsteking, en het komt ook uit één neusgat, dus ik gok toch op een bijholte idd..
Ik hoop dat het morgen wat beter gaat met em! Hij stond er echt zielig bij vandaag :(:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 10:40

Vanmorgen oogde hij al een stuk fitter gelukkig :D meneer had weer honger, want hij verwelkomde ons weer met een harde hinnik :Y) De temperatuur is gezakt naar 38,3. Prima dus. En hij was niet meer zo hard aan het zweten en hijgen als gisteravond. Wel nog een hoop snot uit het rechterneusgat. Ik hoop dat de AB goed aanslaat, en zodra de DA er is ga ik eens vragen naar onstekingen in de holtes.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:22

Mijn merrie heeft dit ook gehad. De laatste keer was het een voorhoofdsholte ontsteking. Kreeg ze ook antibiotica voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:42

klinkt mij als een influenza oftewel griep.
en ook al zijn paarden ingeënt dan kunnen ze die nog krijgen

beterschap! :j

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:23

Nou iig blij dat het geen rhino is. Voorhoofdsholte ontsteking is ook niet fijn maar beter te behandelen. Heb er zelf sinds vandaag 1 met schedelbasisfractuur ook niet fijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:34

Als het uit één neusgat komt, zou het ook nog een slechte kies kunnen zijn. Dat kunnen ze ook op röntgenfoto's zien. Ze hoeven dan niet eens van te voren merkbaar slechter te eten. Een paard van een stalgenoot had dat ook. Werd jaarlijks door de plaatselijke gebitsverzorger behandeld en volgens hem was er niets aan de hand. Uiteindelijk is het paard naar Wolvega gegaan en daar zagen ze die kies. Kies getrokken, ze hebben het nog lang gespoeld, een heel deel van de holtes zat ook vol ( gedeeltelijk met opgedroogd pus). Het jaar voor de operatie is het paard ook behandeld met AB door de plaatselijke DA, die dacht eerst dat het verderop in het lichaam zou zitten. Toen is het dus wel weer overgegaan, maar het jaar daarna kwam het dus gigantisch terug.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:09

Daar heb ik ook aan gedacht, Jet, maar meestal stinkt het dan ook behoorlijk uit dat neusgat en daar had 8nnemiek het niet over...
Ben overigens ook benieuwd naar de ontwikkelingen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:13

Bij dat paard stonk het niet, totdat ze echt met een mondklem in de mond gingen kijken. Toen werd door een plaatselijke DA geopperd dat het of een tumor kon zijn, of een slechte kies. Die verwees door naar Wolvega. Het snot zelf stonk niet anders dan ander vies snot.
Het was trouwens de een-na-achterste kies linksboven. In Wolvega zeiden ze dat dat er dus al heel lang kan zitten voordat het opgemerkt wordt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:16

Dan heeft het inderdaad een lange weg te gaan voor het een natuurlijke uitgang vindt!
Hebben ze het uiteindelijk toch onder de knie gekregen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:27

Helemaal. De kies is getrokken ( dat heeft wel een aantal uren geduurd, iedere keer een stuk, hij was behoorlijk afgebrokkeld, maar de wortels zaten nog wel aardig vast). Toen een drain en steeds maar spoelen via die drain. Ik weet niet meer hoe lang hij daar gestaan heeft hoor, ik denk een dag of 10. Na een paar weken is hij nog weer terug geweest en hebben ze nog weer moeten spoelen en daarna was het goed. Afgelopen najaar waren ze op stal en hebben ze weer gekeken ( na een jaar) en toen rolde de achterste kies eruit, logisch wel, die had al een jaar geen steun meer van de kies daarvoor. Nu is het wel een kwestie van het gebit bijhouden, maar dat laat de eigenaresse ook wel goed doen nu.
Het "afvoergaatje" zat bij dit paard te hoog, waardoor er ook pus bleef staan in de onderste holte. Daar hebben ze lager een nieuw gaatje in geboord zeg maar, zodat het ook beter normaal afgevoerd zou worden.
Paard is enorm veranderd in positieve zin, volgens Wolvega had hij er al jaren last van en daardoor al jaren last van hoofdpijn... Tja, als jij je paard niet anders kent, zie je dat niet echt natuurlijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:06

Het arme dier...
Fijn dat hij er nu vanaf is dan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 11:09

Goh Jet, wat een verhaal! Arm dier idd.

De dierenarts is hier gisteren geweest. Ik was er zelf helaas niet bij, ik moest 's middags werken, maar hij heeft de holtes afgeklopt en volgens hem waren deze schoon. Ik weet niet in hoeverre je dit kan vaststellen door alleen te kloppen..
Hij stinkt niet zo erg dat het direct opvalt, maar van heel dichtbij wel een beetje. Nu zou dit kies-probleem eigenlijk wel heel logisch zijn. Afgelopen zomer is de tandarts geweest en bleek er een stuk van een kies afgebroken te zijn. De tandarts heeft de kies glad gevijld en deze moest gewoon bijgroeien en dat zou dan vanzelf weer goed komen. Maar ik kan me voorstellen dat er toch nog eten blijft hangen daar en er iets kan gaan ontsteken.
De dierenarts wist verder niet te vertellen wat de oorzaak dan wel kon zijn.. Hij had het over 'snotverkouden', wat dat dan ook mag zijn, en heeft meerdere keren gevraagd of het paard niet hoest..
Maar nu heb ik nooit echt een hoge pet op gehad van de beste man, dus misschien toch verstandig om een andere DA te laten komen als het niet beter wordt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:13

Een volle holte klinkt dof, een lege klinkt hol, vandaar het bekloppen en luisteren.

Misschien dan toch de tandarts even raadplegen?
En inderdaad op zoek naar een andere dierenarts.
Vertrouwen staat bij mij wel op nummer 1 !!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:14

Zo'n kies is bij mijn paard ook wel eens geopperd, maar dan zouden ze er langer last van moeten hebben toch? Mijn vos had in januari een voorhoofdsholte ontsteking en daarna zijn er geen problemen meer geweest. Nu komt er af en toe weer een mini snottertje uit hetzelfde neusgat, maar met weerstanddruppels geven verdwijnt hij weer... Echte ontstekingen in kiezen zou daar doorheen gaan en vaker naar voren komen of niet?

Jammer dat je niet echt een goed gevoel hebt bij de uitslag van je DA... Ik zou iig de medicatie afmaken. Hij kreeg nu antibiotica toch? Dat zou ik afmaken. Mocht dat niet aanslaan, zou ik een andere DA erbij laten komen met het herhaal (of eventueel naar een kliniek gaan)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 11:18

Ik wacht inderdaad de antibioticakuur even af, en zou het dan nog niet over zijn dan laat ik een andere DA komen. Het is lastig om hier in de buurt een goede DA te vinden helaas. Onze vorige die woont erg ver weg sinds onze verhuizing, maar er schijnen wel goede duitse dierenartsen in de buurt te wonen, dus daar ga ik eens achteraan :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:23

Tancreda, het kan heel lang aansudderen, zonder dat je paard echt verschijnselen heeft. Bij een verlaagde weerstand komt het een tijdje bovendrijven, als het dan met antibiotica bestreden wordt, zakt het weer af. Ik zou gewoon op een goede paardenkliniek een foto laten maken, kost je niet de kop, maar dan weet je wel of het een slechte kies is of niet.
Bij het paard van die stalgenoot was het ook al jaren aan de gang, die had ook zo één keer in het jaar een tijdje een snotneus, snot uit één neusgat. Maar toen hij er eenmaal vanaf was, werd het een veel liever paard, veel minder schrikkerig. Wolvega had dat al voorspeld, hij heeft waarschijnlijk dus jaren met koppijn gelopen...

Annemiek, als ik jouw verhaal er nu zo bij hoor, geloof ik vast en zeker dat het die kies moet zijn. Ik snap niet dat jouw tandarts die heeft laten zitten of dat hij jou niet geadviseerd heeft om naar een goede kliniek te gaan.
In welke omgeving woon je? In zuid-oost Drente zit bijvoorbeeld een hele goede TA ( is ook DA en verbonden aan een groepspraktijk), even buiten Arnhem is ook een paardenkliniek die een goede TA heeft. Over Hochmoor in Duitsland hoor je ook goede berichten. Als je paard goed te vervoeren is, zou ik er wel anderhalf uur met de trailer voor over hebben om naar een goede kliniek te gaan met zoiets.
Dat doffer klinken klopt wel, maar als alle holtes vol zitten hoor je geen verschil en dan is het moeilijk om te bepalen of ze allemaal vol zitten ( opgedroogd snot klinkt ook weer anders dan nat, vochtig snot zeg maar).

heerkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:29

Bij ,mijn paard bleken dezelfde symptomen uiteindelijk droes te zijn...hoop voor je dat het met die kies te maken heeft. Beterschap

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:33

Wat je vaak ziet bij kiesproblemen is dat het tijdelijk beter gaat met AB en daarna weer terug komt. Alleen de heel hoge koorts vind ik er niet echt bij passen.. Maar wie weet reageerde hij wat extreem.