Help! Wondje,dik been,niet kreupel, warm en slinkt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Help! Wondje,dik been,niet kreupel, warm en slinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 17:45

Lieve Bokkers!!

Mijn paard heeft zich vorige week zaterdag aangetikt toen hij uit de molen was ontsnapt (iemand had deurtje niet goed dicht gedaan)

Ik had het wondje gewassen, maar toch haalde ik heb zondag uit zijn stal met een dik been (alleen aan de kant waar het wondje zat)

Hij liep niet kreupel en met bewegen werd zijn been minder dik.

Maandag toch even de arts ernaar laten kijken... ik kreeg een soort metacam voor 3 dagen en ze adviseerde 3 keer per dag te koelen. En gewoon te rijden..
En niet op t harde lopen omdat het botvlies misschien geïrriteerd zou kunnen zijn.

Nu werd het elke dag wat minder dik, maar sinds vrijdag slinkt het niet echt meer... En het blijft ook wat warm....en nu begin ik me toch wat zorgen te maken...

Is e iemand die ervaring heeft met een dergelijke situatie??

Groeten van Cas en Louise

brighteyes85

Re: Help! Wondje,dik been,niet kreupel, warm en slinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:01

Arnica smeren en geven. Als je het echt niet vertrouwd de DA nog een keer laten komen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 19:59

okay.. arnica... ik ga dat s even googlen :) Ik smeer er sinds gister compugel op.. Denk dat ik mrg idd nog even bel met de dierenarts....

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:05

Arnica kun je puur smeren of in de vorm van traumeel. Als je druppels geeft om te ondersteunen dan is de genezing vlotter.
Verder is goed stappen en beweging overdag (wei/paddock) ook belangrijk om de bloedsomloop te stimuleren.

Suc6 iig

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:18

afgelopen lente hand mijn paard ook zichzelf aangetikt aan de binnenkant van het been. Zij had hier door ook een wondje en haar been was toen ook aan 1 kant dik. Ik heb die van mij toen op rust gezet en 3 keer per dag aan de hand stappen daarna 10 min koelen. Veder heb ik toen groene leem gesmeerd en na 3/4 dagen was het al een stuk minder. Daarna nog een paar dagen gehad dat het been er goed uitzag en dan weer wat dikker was. Het been was bij mij iets warmer (niet veel) maar niet pijnlijk.
Maar wij hebben het zonder dierenarts toen gered (wel telefonisch advies)
Ik zou trouwens wel uit kijken met compagel en wondjes. Staat namelijk op de gebruiksaanwijzing dat het daar niet mee in contact mag komen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 07:42

Bedankt voor je berichtje... dat geeft goede hoop!

Ik zat idd ook te denken aan groene leem...
De Compagel smeer ik idd niet op t wondje.. hoewel het echt een mini wondje is... en al dicht...

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:28

Bij mij was het ook een mini wondje. Ik moest toen wel goed opletten of hij niet dikker werd (of pijnlijker) anders moest ik gelijk de DA bellen.
Ik hoop dat alles weer goed komt!

Pris1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:01

wat ook vaak helpt tegen te warme plekken, mintzalf. Dat werkt echt perfect! En inderdaad vertrouw je het niet, dan de dierenarts nog een keer bellen (je kan ook ook gewoon bellen voor telefonisch overleg)

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:03

misschien weer de dierenarts er bij halen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:54

Google eens op einschuss..

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:08

Einschuss is wel erg dramatisch..

Heeft je paard ook koorts? Het kan zijn dat je toch aan de antibiotica en vochtafdrijvers moet. Ik zou de dierenarts toch even bellen voor een telefonisch consult..

Toevallig is mijn merrie net herstellende van een dikke sprong.. ook dankzij een wondje waarbij de ontsteking naar binnen is geslagen. De weerstand was al zwak daar we net de mok overwonnen hadden ;)
Haar been was zo'n 4 keer dikker als normaal en slonk wel na het stappen, maar niet voldoende.
Ik denk dat dit nu bij jou ook het geval is..

Ik heb nu een kuur van Cubarmix en vochtafdrijvers moeten geven (5 dagen) en kon na 2 dagen de gewrichten gelukkig weer zien (ja zo dik was het). Nu is het inmiddels weer helemaal normaal en mag ik weer op gaan bouwen met longeren en rijden.

Dus, even je DA bellen en aangeven dat het been onvoldoende slinkt. ;)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:19

Ik dacht ook meteen aan einschuss...

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:26

Mjn paard had laatst ook geirriteerd botvlies aan voorbeen. Na een week leek het even weg maar werd toch weer wat dikker. Na twee weken was het goed weg.

Edit: ik koelde 2x daags gewoon met tuinslang ong 15min.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:09

Mijn kneuzenpaard heeft hier ook vaak last van. Wat ik doe tegen de zwelling (op aanraden van een arts uit Utrecht) is een onderbandage drenken in water met opgelost zout. Dit goed eromheen bandageren (het wondje afdekken zodat het daar niet bij kan komen). Op deze manier trekt het zout het vocht uit het been. Het wordt overigens niet dramatisch warm, daar was ik namelijk bang voor de eerste keer. Na 6-8 uur bandage eraf, koelen en been voor de hele nacht goed in de groene leem zetten. Daarnaast gewoon 2-3 keer per dag stappen, koelen en na het koelen evt insmeren met Dolobene Cool Gel (alleen via internet of in Duitsland verkrijgbaar). Succes :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:11

Omdat het warm blijft en de zwelling maar aan 1 kant zit: pas wel op dat het geen gebroken griffelbeen is. Kan je uitsluiten met een röntgenfoto.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 08:58

Beter einschuss uitsluiten en ts er op wijzen dandat het dat wel is toch? Het is idd dtamatisch als jevpaard dat heeft ;)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 02:27

Lieve mensen! Bedankt voor al jullie reacties!

Mijn paard heeft al 2 keer een einschuss been gehad… en is sowieso erg gevoelig op zijn benen.. Maar dit was zeker geen einschuss been… Ondertussen is het been tot ongeveer 95% geslonken… en na het rijden zo goed als 100%… dus het lijkt erop dat het met een sisser is afgelopen :)