Vasculitis en de behandeling ervan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Vasculitis en de behandeling ervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 14:09

Ik ben al dagen aan het zoeken maar ik kan iets niet terug vinden. Mijn paard heeft, zoals het er naar uitziet, vasculitis en ik wil dat graag laten behandelen maar.....de reguliere da komt standaard met prednisolon aanzetten en dat vind ik eigenlijk niks. Het helpt zolang je het geeft maar daarna is de kans groot dat het terugkomt, daarnaast zijn de bijwerkingen giga.

Kleine schets: Mijn paard heeft vastgelegen en zichzelf beschadigd, da laten komen, voor- en achterbeen gescand en gefotografeerd. Voorbeen beschadigd, achterbeen ok. Om te kunnen scannen heeft hij de benen half geschoren. Het achterbeen was dik, heel dik en op de rand van het geschoren stuk ontstonden wondjes met korsten. Hij had een heel klein wondje bij de kogel wat waarschijnlijk de zwelling veroorzaakte. Gesmeerd met antizwelling zalf van de da en twee weken lang op pijnstillers/antibiotica. Been wordt dunner met beweging en paard is niet kreupel. Omdat het erger leek te worden, been in de klei gezet twee keer drie dagen. Zwelling werd minder en wondjes zagen er rustig uit. Nu heeft ie over zijn hele been miniscule rode puntjes en kleine wondjes/korstjes. Ik hou het been droog en schoon, en ik heb m een paar keer snachts ingepakt tegen de zwelling. Zwelling wordt iets minder maar blijft iets dikker rondom de kogel. Hij is er verder niet pijnlijk op, mag overal aan zitten en loopt prima.

Ik heb heel veel verschillende verhalen hier gelezen op bokt en ik kan er dus één niet terugvinden. Daarin gaf een klassiek homeopaat aan dat er andere mogelijkheden waren dan standaard op de prednisolon, wat ik dus eigenlijk gewoon niet wil. Wie weet wie dat is hier op bokt zodat ik diegene een bericht kan sturen? Daarnaast sta ik ook open voor suggesties maar de da is er dus al bij geweest en die wil ik zeker laten komen, maar niet voor de standaard oplossing die in mijn ogen geen oplossing is omdat je het probleem niet aanpakt maar wegdrukt. Ik zoek naar een oplossing.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:27

Tja dat is een moeilijke.
Vasculitis is auto immunziekte, ....

Hier vijf jaar geleden ook mijn ruin met vasculitis gehad.
Eerste DA herkende het niet. Vel viel van zijn benen.

Uiteindelijk kuur met prednisolon, AB en torental gehad, is terug goed gekomen, aan één been heeft hij rest verschijnselen gehouden.

Siepjes hier op bokt haar paard heeft het ook gehad, na twee behandelingen is het uiteindelijk ook over gegaan en volgens mij nog enkele bokkers.

Prednisolon onderdrukt idd het systeem, maar soms kan je echt niet anders.
Er is ook kans dat t dan wel wegblijft.

Ik ondersteun verder wel met kruiden. Bv voor weerstand en voor goede doorbloeding van de vaten, alsook MSM tegen ontsteking.....
Maar dat helpt niet in de acute fase.....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:09

Ik heb ook een paard met vasculitis. Het is een vreselijk lastige ziekte. ik heb al van alles geprobeerd. ik ben begonnen met prednison (600 mg per dag = 4 capsules) en een speciale zalf met antibiotica en corticosteroïden erin. Het werd wel beter, maar het ging nog niet helemaal weg. Ik ben er toen Trental bij gaan geven (= pentoxifylline en hetzelfde als Torental waar Habore het over heeft). Daar werd hij ontzettend duf van en we zagen geen effect. Na 6 maanden ben ik gestopt met alle medicatie omdat het te schadelijk zou zijn om door te gaan. Ik ben toen overgestapt naar de alternatieve geneeskunde (Charlotte Willekens) en op dit moment zitten we volop in dat traject.
Ook staat hij sinds een paar maanden dag en nacht op stal en wordt hij alleen in de binnenbak gereden, om de benen schoon, droog en vooral UV vrij te houden. UV straling lijkt de grote boosdoener in dit verhaal, al is het niet een bewezen feit.
Na meer dan een half jaar heb ik de oplossing nog steeds niet gevonden. Ik ben net overgestapt op Healthy Herbs voer om te kijken of dat effect heeft.

Een paar dingen die sowieso wel belangrijk zijn:
- niet de witte benen onbeschermd laten tegen UV straling (let op: ook in hartje winter op een bewolkte dag is er UV)
- zo min mogelijk eraan zitten
- niet scheren en wassen
- niet afdekken (behalve tijdens weidegang) tenzij de wond echt open is

Mocht ik de oplossing vinden, hoor je het van me, maar tot nog toe ben ik nog druk aan het puzzelen helaas.

daffodil

Re: Vasculitis en de behandeling ervan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 12:44

Dank je wel voor je reactie. Inmiddels is het been van mijn paard gelukkig volledig genezen. De da dacht toch meer in de richting van een bacteriële infectie en heeft m als zodanig behandeld. Het haar groeit nu weer aan en het lijkt rustig te zijn. Ik hoop ook echt dat ik er nu klaar mee ben!
Volgens de dierenarts heb ik het erger gemaakt door het af te dekken, ik was in de veronderstelling het daarmee voor zand en viezigheid af te schermen. Hij gaf aan dat simpel ontsmetten met Dettol voldoende moest zijn en dat ik het zeker niet af moest dekken.

Omdat hij witte benen heeft, was en scheer ik m al zo min mogelijk inderdaad. Dank je wel voor je tips!

PSchenau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:47

Hallo allemaal.

Mijn paard Marsja, een volbloed arabier van 18 jaar, kreeg in november de diagnose Idiopathische vasculitis/ immuungemedieerde vasculitis. na vijf maanden aan de Prednisilon te hebben gestaan was er geen vooruitgang, door een ontsteking in haar bloedvaten kreeg ze een grote kale plek op haar rechter achterbeen. Nu zijn wij drie weken geleden gestopt met de medicijnen, volgend mijn DA zou ze snel achteruit gaan. Maar ze gaat juist vooruit, waar wij natuurlijk heel blij mee zijn! toch roepen dit vraagtekens op. De grote kale plek op haar been groeit weer haar op, en juist de plekken waar wij geprikt hebben ( borst en kont ) wordt nu kaal. iemand hier ervaring mee? groetjes!