Zoolkneuzing of hoefzweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Zoolkneuzing of hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 10:39

Beste bokkers,

Allereerst bedankt om mijn verhaal te lezen.

Mijn paard loopt sinds november in de koets, maar heeft geen ijzers omdat ik over het algemeen vooral een bak-menner ben. Door het slechte weer echter zijn we wat vaker op straat gaan rijden.

Ik had niet direct aan ijzers gedacht omdat ik in het verleden veel buitenritten gemaakt heb en mijn paard blootsvoets nog nooit een pas gevoelig gelopen heeft.
Vrijdag ging ik rijden met hem, maar we moeten een stukje over de weg voor we aan de bak zijn. In het begin liep hij ook goed, maar ongeveer 200m voor we aankwamen trok hij 2 keer met zijn rechtervoorbeen. Tegen de tijd dat we op het erf kwamen liep hij echt kreupel, en ook op de zachte ondergrond in de bak liep hij echt heel slecht.
Uiteindelijk heb ik niet gereden en heb ik hem met de trailer opgehaald en naar huis gebracht.

De man bij wie we gaan rijden is hoefsmid, die heeft even gekeken en gezegd dat hij echt kort stond. Hij dacht direct aan een kneuzing, dus we spraken af dat ik hem een aantal dagen rust zou geven en dat hij komende vrijdag op ijzers gezet wordt.

Hij zei echter dat ik hem onmiddellijk moest bellen als ik dacht dat het een hoefzweer was, alleen weet ik niet goed hoe ik het verschil moet zien. Hij loopt nog steeds gevoelig, maar intussen is de ondergrond natuurlijk ook keihard bevroren. Hij steunt op het been, maar is wel heel voorzichtig. Hij staat in een deels verharde paddock, en blijft duidelijk liever op het betonnen gedeelte dat goed vlak ligt. Op stal zetten doe ik liever niet omdat hij heel erg weeft en daardoor zijn voorbenen extra belast.
Verder ziet hij er wel fris uit en eet hij goed.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:22

't kan nog even duren, maar -even kort de bocht- als je denkt dat hij z'n been gebroken heeft, dan is het een hoefzweer ;) Je hoeft je echt geen zorgen te maken dat je dat niet opmerk nu je er toch al attent op bent.

Een zweer is zeer pijnlijk, dan willen ze er echt liever niet op steunen. Op de voet tikken met een hamertje of knijpen met een tang geeft meestal een zeer duidelijke reactie op 1 plaats. Daarnaast kan het hele been warm en dik worden en kun je vaak duidelijk een hartslag voelen in de kootholte. Als de zweer nog niet "rijp" is kan het even duren voordat je deze symptomen ziet. Je kunt ook wel hele vieze sluimerende zweren hebben die minder duidelijk zijn, maar dan zijn de symptomen meestal ook minder accuut.

Gezien je verhaal kan het goed dat hij op een puntige kei of iets gestapt is, ook heel pijnlijk als de voeten aan de korte kant zijn. Laat maar gewoon zo lopen en kijk het even aan, dan wordt het vanzelf wel duidelijk of het een zweer is of niet.

Eline91

Re: Zoolkneuzing of hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 21:01

Oké, dan lijkt het op dit moment nog niet echt op een hoefzweer :)

Ik heb hem vandaag door de wei zien draven en hij steunt wel op het been. Ik maakte me wat zorgen omdat hij vrijdag bij de hoefsmid toch op één plek duidelijk gevoeliger was, maar als de symptomen zo duidelijk zijn zal ik een hoefzweer vast niet missen :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:44

Het is geen zweer, die ontstaan niet zó acuut. Waarschijnlijk op steen gestaan met zool. Au au Het zal daarom een zoolkneuzing zijn. Het kost wat tijd, beweging bespoedigd de genezing, wel op het harde om de zool wat te beschermen tegen drukking. (zorg dan wel dat er geen grotere steentjes liggen.)
Ik denk dat je paard best verder kan zonder beslag, van dat stukje op de weg slijten zijn voeten echt niet te hard af.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 08:04

mrie, ik heb helaas moeten beslissen om toch ijzers te nemen. Vroeger kon hij best ijzerloos omdat we enkel op de weg moesten om naar de bak of op buitenrit te gaan, maar ik vrees dat zijn hoeven nu toch echt wel te snel slijten.

Hij loopt ineens meer op het harde omdat hij in november betuigd is, en we toch regelmatig met de koets de baan op gaan. Dit zijn vaak tochten van anderhalf uur of langer, waarvan we toch het grootste stuk draven.
Als ik in het voorjaar opnieuw meer in de bak kan mennen gaan de ijzers er sowieso weer af, maar ik vind het zo sneu op hem voor onbepaalde tijd stil te zetten tot het weer wat beter wordt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:48

Ik denk ook eerder aan een zoolkneuzing dan aan een hoefzweer.
Wat mrie al zegt,een hoefzweer ontstaat niet acuut.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:27

Wij hebben ons tuigpaard ook weer op ijzers gezet. In de tijd dat ze zonder liep (ruim een halfjaar) heeft ze twee keer een hoefzweer gehad. Nu loopt ze weer op ijzers en ze vliegt weer over de weg. Als het ijzerloos gaat, is dat altijd het beste maar als je problemen blijft houden: gewoon weer een ijzer eronder. Zorg wel dat je een echt goede smid hebt!! Die kunnen de boel heel erg verkl*ten. Dan is het ijzer niet de boosdoener, maar degene die het eronder heeft gezet.
En verder is een hoefzweer het minst erge dat je hebben kunt, hoe erg dat er ook uit ziet! Al zal het dat niet zijn, aangezien hij er al weer op steunt.
Laatst bijgewerkt door Chrstine_vdH op 29-12-14 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:28

Vooraf gaat een paard al onregelmatig lopen,dan is het al begonnen.Dat merk je niet altijd op,maar een hoefzweer begint langzaam aan.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:31

Ja, precies, hij loopt ineens heel kreupel, maar dan rommelt het binnenin al even. Het ontstaat niet acuut nee.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:27

Een zweer merk je pas de volgende ochtend, dan is ie stok en stok kreupel. Dat is wel acuut maar niet zo acuut als reactie op iets. vandaar zoolkneuzing. Zoolkneuzing moet ongeveer voelen als een steen in je klomp hebben, niet fijn...

Meid dan ga je toch lekker op ijzers. Lekker doen wat jij graag wilt. Ik ben er echt niet tegen hoor, doe wat past bij je beest en bij jou.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:47

Ik maak me liever te vroeg zorgen dan te laat, maar vandaag liep hij gewoon recht in de wei :) Het lijkt erop dat het dus inderdaad gewoon een kneuzing was.