kreupel paard, been trekt in de kramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

kreupel paard, been trekt in de kramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 15:02

Gisteren stond mijn 19 jarige ruin opeens op 3 benen. Zijn linkerachterbeen trekt hij in een soort kramp belachelijk hoog op richting buik. In stap beweegt hij zich ook voort met dezelfde krampbeweging. In draf loopt hij flink kreupel. Hij kon gisteren wel gewicht op zijn been verdragen.

De paardendierenarts is gisteren gebeld en gekomen, zij heeft hem onderzocht en vermoed een flinke verstuiking en heel eventueel een hoefzweer. Dat laatste lijkt haar echter niet geheel aannemelijk. Hij heeft een spuit met pijnstilling en een ontstekingsremmer gekregen. Voor de komende dagen hebben we metacam...

Vanochtend was de kramphouding in stilstand flink minder (hij trekt zijn poot wel nog in de kramp maar niet meer de hele tijd) nu heeft hij echter zijn been vrijwel continu op rust staan (hij belast hem niet). Stappen doet hij met de krampbeweging, draven niet, maar daarbij is hij dus flink kreupel en probeert hij het been zo min mogelijk te belasten (hij maakt een soort huppeltje met beide achterbenen)

Heeft iemand hier ervaring mee? Bij zowel een hoefzweer als een verstuiking heb ik het namelijk nooit meegemaakt dat er een soort kramp reactie ontstaat. (niet dat ik de dierenarts niet geloof, zij is zeer kundig, maar eens rondvragen naar ervaringen van anderen kan nooit kwaad...)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:11

Hier jaren terug ook zo'n geval kramptrekken gehad...was een hoefzweer :j Van de ene moment op de andere stokkreupel en been ook niet willen/kunnen belasten. Na een dag of 2 uitgesneden door de smid en beestje was weer happy.

Neon

Re: kreupel paard, been trekt in de kramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:04

Paard loopt nog steeds zeer slecht en zet geen druk meer op het been, hij huppelt alleen nog maar met de achterhand. Het kramp trekken is iets minder geworden...

Vandaag dus een second opinion gehad... Deze vond een hoefzweer niet waarschijnlijk... Paard reageert heftig op druk/kloppen ter hoogte van het sesambeentje... Ook was zijn temp. 38.5 vandaag, om een onsteking uit te sluiten heeft hij penicelline gekregen (al is het mogelijk dat de temperatuur verhoogd is door de pijn). Morgen moet de temp. weer gemeten worden en moet ik even bellen met de dierenarts om een plan de campagne op te stellen...

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:44

niet ergens een fiscuur in het bot?? mijne had dit.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:50

Je bedoeld een breuk? Ik heb geen idee, zouden de dierenartsen gevoeld moeten hebben denk ik of is dit enkel op een rôntgenfoto te zien? Ik zal het in ieder geval morgen aan de dierenarts voorleggen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:51

een breuk in het sesambeentje?Staat het paard op stal?Lijkt mij wel verstandig zolang je niet weet wat het is...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 19:00

hij staat buiten met een schuilhok... Hij krijgt de draai in de stal niet gemaakt zonder dat hij heel vreemde bewegingen moet maken waarbij hij verplicht wordt om zijn been te belasten... Hij wil ook regelmatig liggen, en met opstaan beperkt de stal hem erg in zijn mogelijkheden om fatsoenlijk op te staan.

Daarbij is het paard absoluut niet gewend aan op stal staan en breekt hij nogal snel de stal af.. Hij staat wel rustig in de wei en stal zolang hij maar de mogelijkheid heeft om zelf te bepalen waar hij staat.. Het is dus kiezen uit 2 kwaden en dit is de oplossing waarbij hij in ieder geval niet knettergek wordt.

De dierenarts heeft niets gezegd over een breuk...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 15:25

Voor als er mensen zijn die een update interessant vinden ;) bij deze weer een update...

Vanochtend de temperatuur weer opgenomen, deze was 37.1, gezien het feit dat de temperatuur dus omlaag is gegaan in combinatie met de dosis penicilline van gisteren, vermoed de dierenarts een infectie. Vanaf vandaag ktijgt hij dus antibiotica pasta en een poeder... Ook de metacam blijft hij krijgen om de pijn wat te verzachten.

Het paard is sinds gisteravond een stuk alerter en houdt alles weer goed in de gaten. Kreupel is hij nog altijd... Denk dat het even tijd nodig heeft voordat hij weer beter loopt...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 15:39

Fijn dat het weer wat beter gaat !
Ik ga nog steeds voor een hoefzweer...is ook een infectie en door de penicilline en metacam wordt de pijn minder...maar ik ben natuurlijk geen DA :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:43

Mijn paard liep ook zo raar en was inderdaad een hoefzweer, bij zulke rare bewegingen bel ik liever een hoefsmid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:47

Idd hoefzweer zou ik zeker niet uitsluiten.
Is het n groot paard?
Die zijn vaker snel kramperig.
Heb er zelf ook een, had n sneetje in het been, en was meteen vreselijk kramperig.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:46

Hij is 1.64 dus niet echt een groot paard...

De dierenarts vond dat de pijn reactie bij het onderzoek te hoog zat voor een hoefzweer. Hij reageert heftig bij de kogel bij het sesambeentje daar waar de pees zich als het ware splitst...Paard loopt nog steeds zwaar k.. (Sorry heb er geen ander woord meer voor) Ben bang voor een flinke peesblessure, het oliebol is ook nog eens dat ik dit paard niet op de trailer kan vervoeren zonder dat hij de boel in pure paniek afbreekt...

De antibiotica is nu op... Ik zie geen verbetering... Morgen opnieuw overleg met de dierenarts :(

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:59

mijne liep ook zo raar met een flinke hoefzweer.

Maar zou het aangezien de DA zweer uitsluit geen peesblessure zijn.
Heeft ze geen verdikkingen bij haar pees lopen?

Succes ben benieuwd wat de DA morgen zegt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:15

Er zijn tegenwoordig flink wat veeartsen die op locatie kunnen scannen en foto's maken. Ondanks dat ik een hoefzweer ook niet uitsluit, is dat misschien een optie?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:31

Ik zou toch even een hoefsmid laten komen om te kijken of het niet toch een hoefzweer is. Mocht het niet zo zijn is dat iig uitgesloten.
Volgende stap bij mij zou zijn om het been op de foto te zetten en goed te laten scannen, dit kan ook op locatie. Kost wat, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:26

Dierenarts gaat vandaag rondbellen om te kijken of er iemand in de omgeving zit met mobiele scan apparatuur.

Straks koorts meten... Mocht er nog sprake zijn van koorts dan komt hij morgen nogmaals onderzoeken. Hij zal dan het been gaan verdoven om te kijken waar het precies zit. Op die manier wil hij een onsteking uitsluiten voordat we over gaan op scannen etc. Als er immers nog een ontsteking zit, dan moet het behandeld worden om verspreiding tegen te gaan...

Een breuk van het sesambeentje vind hij niet waarschijnlijk, als hij op zo'n breuk zou kloppen zou het paard heftiger moeten reageren. De mijne trekt enkel geërgerd zijn poot weg van de pijn... Hij vermoed echt dat het de pees is...

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:30

Paard van een kennisje van mij had het griffelbeen in het voorbeen gebroken, maar die gaf er geen kik op. Heeft ook nauwelijks een pas kreupel gelopen. We kwamen er pas achter toen de DA bij de 4e (!!) keer scannen (dus na al 6 weken stappen aan de hand omdat we er van uit gingen dat het een peesblessure was) dat er iets niet klopte en toen zijn er foto's gemaakt. Dus staar je daar niet blind op :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:31

Dan zou ik eerst scannen als de plek niet vol met vocht zit. Je kunt wel een kreupelheidsonderzoek doen en gaan uitverdoven maar als het een flinke peesblessure is loop je het risico dat hij helemaal de vernieling in gaat.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:42

In welke regio zit je Neon? Onze veearts zit in Woudenberg (omg. Utrecht) en die heeft onze merrie de afgelopen maanden gewoon op stal gescand met zijn mobiele apparatuur. Ideaal!
Succes en beterschap voor je paard!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:51

Limburg

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:07

Ik weet niet in welk gedeelte van Limburg je woont, maar in Zuid Limburg heb je Florence Gorter.
Zij is paardenarts en in bezit van een mobiel apparaat.

Ik hoop dat het nu duidelijk word wat je paard mankeert.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 17:02

Florence is zeker een optie dankjewel!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:31

Weet je al meer?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:46

Hoi

Hij heeft geen koorts meer, dus mij lijkt het sterk dat er nog sprake zou zijn van een onsteking. Mij lijkt het dan ook niet verstandig om te gaan uitverdoven, omdat ik inderdaad bang ben dat hij meer schade gaat aanrichten aan zijn pees omdat hij dan niks meer voelt en door de pijn heen gaat...

Hij was overigens vandaag een stuk minder chagrijnig... Ik heb nog niet gebeld voor een scan... Ik wacht sowieso tot morgen af of de temperatuur nog goed is...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:04

Wat je ook nog kan doen is flink sederen en op naar de kliniek zodat je alles bij de hand hebt.
Het eerste waar ik ook aan dacht was een flinke zweer die hoog zit maar ja dat is door 2 dierenartsen uitgesloten. Veel succes er mee in ieder geval.