Wat zou dit kunnen zijn? (opgetrokken buikje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Wat zou dit kunnen zijn? (opgetrokken buikje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 16:04

Mijn shetje heeft wat vaags. Paar jaar terug ook eens een topic gestart maar niet veel wijzer geworden. Toen opperde iemand nog ademhaling, maar dat had ik toen niet gezien. Echter komt dat er nu wel eens bij kijken, maar lang niet altijd. Het is niet dat ik mij direct zorgen maak, maar ik heb nog altijd niet een antwoord wat de oorzaak nu is.

Het lijkt een winter kwaaltje, al had ze er van de zomer op een gegeven moment ook last van; een opgetrokken buikje. De buikspier (?) is dan duidelijk te zien en ze staat dan wat opgetrokken vind ik het. Even een extra overdreven foto erbij om aan te geven wat ik bedoel met 'buikspier zichtbaar'. Met de wintervacht is het minder makkelijk te zien, maar ik zie het wel en VOEL het vooral goed;
Afbeelding

Het komt elke winter terug. Soms dagen achter elkaar, dan weer dagen niet. Een aantal jaar terug heb ik er een DA voor laten komen, maar die heeft niets kunnen vinden hoe en wat. Ze heeft toen de tanden nagekeken en gevijld (was eigenlijk niet nodig), en we hebben toen wat 'gastri puur' druppels gekregen, maar dat heeft niet echt geholpen. In de zomer is het weer weg.

Er is wel eens geopperd dat het door te weinig drinken zou komen. Daar heb ik het dan maar opgegooid. Dat is iets dat ik niet in de hand heb. Ze hebben ruim voldoende vers water staan in diverse bakken, maar echt controleren hoeveel ze drinkt is lastig.
Echter lijkt ademhaling nu er toch bij te komen. Het is mij slechts een handvol keren opgevallen de afgelopen jaren; een wat knijpende ademhaling. Dit is niet altijd zichtbaar, en ook geen langdurige knijpende ademhaling. Feit is dat ik het vandaag wel opviel dat ze een paar keer kneep, en dat geeft dan toch een ander licht op de zaak eventueel.

Filmpje van 2.5 jaar terug toen ik het een keer zag;

Vandaag. Ook wat 'snel' en onregelmatig (was na dat rondje draven). Als je aan de voorkant kijkt is er echt niets aan haar te zien. Ze lijkt niet te hijgen, eet gewoon rustig en chill (2e filmpje). Heb wel het idee dat het door het eten ook wat onregelmatiger lijkt (wij houden ons adem ook wat in als we met iets bezig zijn waardoor het wat onregelmatiger is toch?)

Verder is er niets aan haar op te merken. Vandaag zag ik dat ze een paar keer kneep en toen was het weer over, en hebben we haar wel meegenomen met een rondje buiten. Dat houdt ze prima vol, 3 kwartier in een sukkeldrafje om de grote paarden bij te houden, oortjes erop, geen wijde neusgaten of dat ze gaat hijgen. Je merkt niets aan haar ademhaling.

Lang niet altijd aanwezig dus, ik heb het slechts een paar keer gezien die knijpjes. Ook vaak niet langdurig. Vandaag viel het mij wel weer op.

- Ze krijgt onbeperkt ruwvoer (graszaadhooi) - uit hangend slowfeeder net (paar jaar terug toen ik het voor het eerst zag kreeg ze altijd hooi op de grond)
- vitamine brokjes/ wortels
- staat al lange tijd in de paddock, dus overgang weide/paddock kan het niet zijn
- 24/7 buiten hele jaar door (alleen met oudjaarsavond of 30+ graden paar uur binnen)
- hoeveel ze drinkt kan ik niet bijhouden
- voornamelijk aanwezig in de winter
- ademhaling heb ik maar enkele keren knijpend gezien afgelopen jaren

Iemand nog een idee? DA wil ik er wel eens naar laten kijken, maar zul je zien dat net als de vorige keer ze nergens last van heeft, en die ademhaling is al sowieso moeilijk te pakken.... Longen etc laat ik altijd checken als ze ingeent worden omdat mijn grote gevoelig is voor luchtweg problemen.
Wat zou dit kunnen zijn? Toch iets met de luchtwegen, ondanks dat je het aan de voorkant zeg maar niet merkt?

Chesss

Re: Wat zou dit kunnen zijn? (opgetrokken buikje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:09

maag of darm problemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:24

Heb je deze fotos e filmpjes wel eens naar de da gestuurd?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 16:31

Nee nog niet Joolien. Die van 2 jaar terug was de enige die ik tot dusver had, en dacht dat het iets 'sporadisch' was. Vandaag was denk ik de 3e a 4e keer dat ik het knijpen echt zag, terwijl ik daar wel op let als ik zie dat ze wat opgetrokken is. Ik ga hem wel doorsturen inderdaad.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:33

Dit hebben mijn haflingers vooral in de zomer, dierenarts is daar ook voor geweest en die gaf aan dat het te maken had met stof. Dus wat we moesten doen was alle hooi nat maken. Verder lopen ze 24/7 buiten.
Wat het dan in de winter zou kunnen zijn weet ik niet, maar dit beeld komt me zeer bekend voor.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:58

Ik lees even mee,

Ik heb een haf die dat ook heeft/doet. Zij heeft het alleen s'morgens en volgens mijn dierenarts zijn dan de darmen leeg, dus te lang zonder ruwvoer gestaan, ze staat alleen op stro, dus ze kan wel altijd knabbelen, maar blijkbaar vindt ze dat niet lekker genoeg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:10

Ik volg hier ook even...wat op het laatste filmpje te zien is, zie ik al jaren ( lees 12 jaar :D ) soms bij één van mijn merries. Nog nooit echt bij stilgestaan eigenlijk want beest doet verder niks abnormaal...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:55

pony knijpt toch echt met ademhalen.
Ik zou een DA even laten luisteren en kijken of miss een kuurtje ventipulmin verbetering geeft.
Je schrijft dat het een winter iets is, dan zou het hooi toch ook best de boos doener kunnen zijn.
(als je in de zomer maanden tenminste je pony minder of geen hooi geeft)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:56

Mijn pony had ook deze symptomen. Voor een foto:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 005654f660

Artsen vertelde gelijk dat het samenknijpen met pijn te maken kan hebben. Maar ook dampigheid, te weinig vulling in de buik. Voor de zekerheid zou ik het filmpje even naar je dierenarts sturen.
In het geval van mijn pony ging het om ontstekingen in de dunne darm, welke voor pijn zorgde. Met medicatie ging het gelijk beter.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 14:32

Bedankt allemaal voor het mee denken :)

Mocht het wat long achtigs zijn, waar het op lijkt, vind ik het wel vreemd dat ze zo goed kan mee komen met het werk. Gisteren heb ik een rondje gefietst, en is de top speed ruim 25 km/u, heeft ze niet het snot voor haar ogen, neusje niet wagenwijd, en ik heb niet het idee dat ze dan (extra) knijpt. Tuurlijk ademt ze na zo'n galopje - die ze zelf mag bepalen qua tempo, ik moest haar zelfs in houden ;)) - wel wat heftiger, maar dat heeft elk paard, en ik heb niet het idee dat ze er langer over doet om te herstellen. Vanmorgen vond ik haar niet opgetrokken, en zag ik ook geen knijpende ademhaling. Toen ik wegging leek ze wel een paar keer wat te knijpen, maar lang niet alle ademhalingen.

Ik vond het vreemd dat het in de winter, juist met het koudere gezondere weer naar boven komt. Maar het is inderdaad zo dat ze dan meer hooi gevoerd krijgt. Ik heb niet het idee dat het minder is nu ze altijd buiten staan in vergelijking met dat ze eerst wel altijd op stal stond (en 4 uur buiten kwam hooguit). Zomers krijgt ze ook hooi - snachts - dan hebben ze onbeperkt hooi in de paddock. Ze heeft in de winter wel een mini bodempje stro in haar huisje...

Maringe, te lang zonder voer lijkt mij niet. Ze heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking, en ze eet ook voldoende. Laatst had ze 5 kilo binnen 12 uur op (echt belachelijk := ) en had ze ook die buikspier. Ik had het idee dat ze vannacht niet veel heeft gegeten, maar stond ze niet te knijpen en was hij ook minder/niet voelbaar. Dus het lijkt daar niet mee samen te hangen.

SiemxFunny, hoe zijn ze achter die ontsteking gekomen? Dat het met pijn te maken heeft?
Pony is vorig jaar meerdere malen op de longen/luchtwegen gecontroleerd (we hadden droes, mijn merrie had een voorhoofdsholte onsteking waar de DA een aantal keer voor was gekomen en heb ik mijn pony elke keer preventief laten controleren). Ook met inenten laat ik de luchtwegen altijd extra checken ivm het verleden van mijn grote paard. Vind het raar dat het dan niet is gevonden... 2 jaar terug is de DA er voor dit specifieke probleem erbij geweest, en heeft ze niets kunnen vinden (ze was die dag ook niet opgetrokken, zul je altijd zien ;)).

Bedankt voor alle meedenken. Meer reacties zijn welkom :) Ik ga eens overleggen met mijn DA.

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:51

Ik denk dan aan dampigheid. Dan krijg je dubbelslag en die zichtbare lijn.
Mijn pony lijkt het nu ook te hebben, ze heeft van het herfst zandkoliek gehad en leek nu verkouden.
DA is er vandaag bij geweest en kon geen ontsteking of verkoudheid vinden, temperatuur goed, eetlust goed, mest normaal.
Ontsteking kan je vaak ruiken, vooral als het in de mond is of een open ontsteking is ergens.
Enige wat hij kon bedenken was dampigheid (vergelijkbaar met copd).
Over conditie wel/ niet kan ik verder niet meepraten, de pony is al jaren niet meer actief aan het werk, is gezelschapspony.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:08

Ik heb dit in verschillende situaties wel eerder gezien:

1 Koliek (kan een heel lichte koliek zijn, met alleen dit symptoom, of veel heftigere koliek)
2 Te weinig vulling in de darmen
3 Onprettig voelen (Afgelopen week heel sterk gezien bij een paard dat het koud had, en weinig gegeten had)

en
4 Mijn paard heeft dit als een van de signalen dat hij weer last van zijn maag heeft. Overigens heeft hij dan meestal ook meer symptomen. (Chronisch maagpatient, in het verleden fikse maagzweren)
Hij trekt soms op, ontspant weer, trekt weer op. In eerste instantie líjkt het ademhaling, alleen zit deze beweging verder naar achteren en iets lager dan waar ik bij mijn paard de ademhaling zie.

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:32

Ik denk dat het bij halen van de Da of Va toch het beste is.
Dan spul etc kopen voor wat ze eigenlijk niet heeft!

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 08:56

tancreda4: robin heeft t ook, da heb ik laten komen, toevallig bloed laten nakijken, hij had gelukkig niks in zijn bloed. dat was goed.
da zei kan dampigheid zijn, robin had last van zijn dikke vacht, hij was warm, da gaf het advies scheren, heb ik ook gedaan, en is een stuk minder, maarik weet niet of dat voor jouw shet de oplossing is.
ik hou het in de gaten, anders moest ik weer bellen,

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 10:10

Te warm lijkt mij niet bij Wyona. Dan zou het erger zijn als ze in beweging heeft gestaan en dat is het niet. En minder als ze niets heeft gedaan. Ik dacht eerst altijd dat het juist erger was bij vrieskou en dat het daarom zou samenhangen met minder drinken (te koud water). Haar body temperatuur is ook gewoon goed en niet te hoog.
Heeft Robin ook onbeperkt voer? En merk jij verder wat aan zijn ademhaling?

Ejoyit; ik ga ook geen poeders en snufjes kopen voordat ik weet wat het is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:19

Mijn pony had dit toen hij goed ziek was, samen met hele nare hoest.
Bij hem is het allergie voor stof want sinds hij buiten staat weer 24/7 en van stro en hooi weg is, ademt hij nooit meer zo.

zou er gewoon een dierenarts bijhalen.
Als het met de longen te maken heeft, wil je dat niet lang laten duren...

sterkte.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 10:35

Helaas toch een kwaaltje van een paar jaar. Eerste filmpje is van Feb. 2012 als ik het goed heb, in januari heb ik toen de DA erbij gehad die niets kon vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:38

Ik volg dit even.
Kim doet dit sinds kort ook, maar niet zo extreem.
Het is bij haar meer bij het inademen dat ze haar buik zo optrekt.
Meestal duidt het op pijn, maar dat idee heb ik niet bij mijn paard.
Kim heeft een maandje op een stalling gestaan waar ze veel is afgevallen en spiermassa is verloren, ook had ze daar diarree.
Als het de aankomende dagen niet beter wordt, laat ik voor de zekerheid even een dierenarts kijken.

Afbeelding

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:41

Femke_Tweety schreef:
Ik heb dit in verschillende situaties wel eerder gezien:

1 Koliek (kan een heel lichte koliek zijn, met alleen dit symptoom, of veel heftigere koliek)
2 Te weinig vulling in de darmen
3 Onprettig voelen (Afgelopen week heel sterk gezien bij een paard dat het koud had, en weinig gegeten had)

en
4 Mijn paard heeft dit als een van de signalen dat hij weer last van zijn maag heeft. Overigens heeft hij dan meestal ook meer symptomen. (Chronisch maagpatient, in het verleden fikse maagzweren)
Hij trekt soms op, ontspant weer, trekt weer op. In eerste instantie líjkt het ademhaling, alleen zit deze beweging verder naar achteren en iets lager dan waar ik bij mijn paard de ademhaling zie.

Ik ga hier in mee. Daar wil ik zand nog aan toevoegen. Onderzoek de mest eens op zand en geef eens een psylliumkuur.

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:15

Tancreda4 schreef:
Te warm lijkt mij niet bij Wyona. Dan zou het erger zijn als ze in beweging heeft gestaan en dat is het niet. En minder als ze niets heeft gedaan. Ik dacht eerst altijd dat het juist erger was bij vrieskou en dat het daarom zou samenhangen met minder drinken (te koud water). Haar body temperatuur is ook gewoon goed en niet te hoog.
Heeft Robin ook onbeperkt voer? En merk jij verder wat aan zijn ademhaling?

Ejoyit; ik ga ook geen poeders en snufjes kopen voordat ik weet wat het is :)

Haha oke sommige kopen allemaal dingen kopen voordat ze het weten ;)

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:29

Ik weet het natuurlijk ook niet zeker maar, mijn paard heeft een jaar geleden een koliekoperatie nodig gehad, oorzaak zand. Een van de symptomen was een opgetrokken buik. Omdat je paard er in de winter last van heeft en ik op foto 1 een zandpaddok zie, zou dit misschien ook een oorzaak kunnen zijn. Door beweging en Psyllium kan het paard het zand weer kwijtraken. ik zou meteen even meten hoeveel zand er in een drol zit. dan een Psyliumkuur en tijdens de kuur weer een paar keer meten. Succes ermee

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:09

Het lijkt wel verdacht veel op de zgn. dampigheidsgroeve in het engels heave line (dampig in het engels is RAO) met nederlandse zoektermen vind je weinig voorbeeldfoto's.

Het zou kunnen dat doordat je haar redelijk optimaal houd ze er niet heelveel last van heeft. Misschien in de winter meer omdat je dan meer hooi voert of krijgt ze dat in de zomer ook?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 10:06

In de zomer staat ze meer op gras, en krijgt ze minder hooi. Maar ze krijgt dan ook nog wel hooi bij (iig snachts). En dan staan ze in de zandpaddock. Ze krijgt om de zoveel tijd psylliumzaad gevoerd, een kuur van een week. Paar jaar terug had de DA ook daarop gecontroleerd, maar was er niets in de mest te zien. Wilt niet zeggen dat het er niet is natuurlijk... ik zal haar eens een extra kuur geven en nog eens een controle doen.

Gisteren heb ik niets gezien, had ze een normale ademhaling en geen opgetrokken buikje.

Ik laat de DA sowieso binnenkort komen. Als ze sochtends vroeg het goed laat zien, bel ik voor een afspraak dezelfde dag. Ik ben bang dat als ik nu bel voor bv vrijdag, ze dan wederom niets laat zien :) (filmpje gaat wel die kant op)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:25

Ik moest denken aan of iets met de maag of niet willen drinken vanwege te koud water.

Ben benieuwd wat de DA zegt!

roxyolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:41

Mijn paard heeft dit als hij last heeft van maagzweren..

Ben benieuwd wat je da zegt
Succes ermee!