Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
saartje94 schreef:Hij heeft inmiddels 2 DA's en een kliniek gezien, en iedereen is het er over eens dat het een schouderblessure is, waarschijnlijk een geïrriteerde pees. (Is niet met zekerheid te zeggen, omdat beeldvorming van de schouder (echo) geen mogelijkheid is, maar mogelijke blessures in de voorknie zijn al uitgesloten.) Hij werd als hij stilstond meestal 2 keer per dag 20 minuten gestapt, verder stond hij in zijn box. Het opbouwen is echt heel mondjesmaat, eerste dag 5 minuutjes stappen, dan 7, dan 10 en uiteindelijk na een week zit je op een kwartier stappen. Vervolgens bouw je het draven ook heel langzaam op, beginnend op de lange zijde, omdat bochten belastend zijn. Dus eerst 2x een lange zijde, dan 4x etc. Na 4 weken voor het eerst een rondje in galop, en ook dat heel rustig uitbouwen. Ik doe het rustiger aan dan de DA heeft voorgeschreven, dus zit nu na die 9 weken op ongeveer 25 minuutjes. Sinds hij 4 weken onder het zadel is komt hij ook weer buiten. Ik heb het niet eerder gedaan omdat de DA zei dat gekke sprongen in de paddock hem geen goed doen. Als hij buiten staat kan hij soms nog wel eens gek doen, maar ik wil hem ook niet voor de rest van zn leven in zn stal opsluiten..
Ik ben indd bang om hem stuk te rijden, maar als ik kijk naar hoe mijn paard zich voelt, begin ik toch steeds meer te neigen naar tóch doorrijden als er geen andere oplossing meer is..
edit: hals is ook op de foto geweest en schoft en rug zijn nagekeken bij de kliniek. Is inmiddels wel al ruim een jaar geleden.
Afgelopen zomer is hij 5 maanden "weggezet" op de wei, maar dit was blijkbaar niet voldoende helaas.. wat ook speelt is dat hij doordat hij dan niet gereden wordt de boel behoorlijk op stelten kan zetten, waardoor zn blessure ook niet tot rust kan komen.. Daarom denk ik dat het geen meerwaarde heeft om hem nog langer weg te zetten:(