Steeds terugkerende blessure, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saartje94

Steeds terugkerende blessure, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 17:11

Hoi bokkers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik zit echt met mijn handen in het haar. Mijn 19-jarige ruin heeft in de afgelopen jaren meerdere keren (6x inmiddels geloof ik) een hardnekkige schouderblessure gehad, steeds aan de linkerkant. En iedere keer krijgen we van de dierenarts het advies om hem gedurende 2 maanden of langer stil te zetten en alleen te stappen, om vervolgens heeel rustig weer op te bouwen. Maar hoe geduldig we ook zijn, de blessure blijft steeds maar terugkomen.. En daarbij komt ook nog dat hij dood en doodongelukkig is als hij niet aan het werk is en dan ook niet makkelijk te hanteren is. Nu ben ik zo'n 9 weken terug weer heel rustig begonnen met opbouwen nadat hij de hele zomer stil gestaan heeft en hij bloeide weer helemaal op, ik had echt de hoop dat het nu wél goed zou gaan. Maar ik had te vroeg gejuicht, het is helaas opnieuw raak.. Ik wil het hem niet aandoen om hem weer stil te zetten, maar doorrijden terwijl hij niet goed is vind ik ook echt niet kunnen. Nu heb ik in het verleden ooit eens de tip gekregen om toch door te blijven rijden, maar mét pijnstillers, omdat stilzetten bij hem gewoon niet werkt en hij echt opbloeit zolang hij aan het werk is. Bij dat idee knaagt er wel iets bij mij, omdat ik bang ben de blessure zo te verergeren..

Wat vinden jullie? Is het het proberen waard?
En heeft iemand nog andere ideeën wat we zouden kunnen proberen?

Alvast bedankt!

mala26

Re: Steeds terugkerende blessure, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:18

Ik zou naar een andere DA gaan en een second opion aanvragen. Misschien de schouder op de echo zetten? (weet niet of dit kan trouwens) Verder zou ik zijn rug en hals, schoft ook laten nakijken. Het moet ergens vandaan komen aangezien het elke keer weer terug komt. En wat voor blessure heeft hij precies?
Ben trouwens benieuwd hoe je dit hebt opgebouwd??
Door rijden met pijnstillers zou ik niet doen, de kans is groot dat je hem dan echt stuk rijd. Staat hij tijdens het stilstaan dan alleen in de box? of komt hij ook nog buiten ofzo? Want leeftijd gaat nu natuurlijk ook een beetje meespelen, rust roest dus..

saartje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 17:37

Hij heeft inmiddels 2 DA's en een kliniek gezien, en iedereen is het er over eens dat het een schouderblessure is, waarschijnlijk een geïrriteerde pees. (Is niet met zekerheid te zeggen, omdat beeldvorming van de schouder (echo) geen mogelijkheid is, maar mogelijke blessures in de voorknie zijn al uitgesloten.) Hij werd als hij stilstond meestal 2 keer per dag 20 minuten gestapt, verder stond hij in zijn box. Het opbouwen is echt heel mondjesmaat, eerste dag 5 minuutjes stappen, dan 7, dan 10 en uiteindelijk na een week zit je op een kwartier stappen. Vervolgens bouw je het draven ook heel langzaam op, beginnend op de lange zijde, omdat bochten belastend zijn. Dus eerst 2x een lange zijde, dan 4x etc. Na 4 weken voor het eerst een rondje in galop, en ook dat heel rustig uitbouwen. Ik doe het rustiger aan dan de DA heeft voorgeschreven, dus zit nu na die 9 weken op ongeveer 25 minuutjes. Sinds hij 4 weken onder het zadel is komt hij ook weer buiten. Ik heb het niet eerder gedaan omdat de DA zei dat gekke sprongen in de paddock hem geen goed doen. Als hij buiten staat kan hij soms nog wel eens gek doen, maar ik wil hem ook niet voor de rest van zn leven in zn stal opsluiten..

Ik ben indd bang om hem stuk te rijden, maar als ik kijk naar hoe mijn paard zich voelt, begin ik toch steeds meer te neigen naar tóch doorrijden als er geen andere oplossing meer is..

edit: hals is ook op de foto geweest en schoft en rug zijn nagekeken bij de kliniek. Is inmiddels wel al ruim een jaar geleden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:43

Kan je niet met een DA overleggen over het doorrijden met evt wat pijnstillers?
Zij kunnen je het beste adviseren, zeker als ze het paard gezien hebben met de blessure. Misschien is het mogelijk op een hele lage dosering.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:45

Andere DA. En persoonlijk zou ik zo'n paard een jaar 'wegzetten' op een royale wei met uiteraard andere paarden.

Een schouderpartij is best een complex deel, twee maand rust lijkt mij kort als na de 1e x blijkt dat het niet genezen is.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:42

saartje94 schreef:
Hij heeft inmiddels 2 DA's en een kliniek gezien, en iedereen is het er over eens dat het een schouderblessure is, waarschijnlijk een geïrriteerde pees. (Is niet met zekerheid te zeggen, omdat beeldvorming van de schouder (echo) geen mogelijkheid is, maar mogelijke blessures in de voorknie zijn al uitgesloten.) Hij werd als hij stilstond meestal 2 keer per dag 20 minuten gestapt, verder stond hij in zijn box. Het opbouwen is echt heel mondjesmaat, eerste dag 5 minuutjes stappen, dan 7, dan 10 en uiteindelijk na een week zit je op een kwartier stappen. Vervolgens bouw je het draven ook heel langzaam op, beginnend op de lange zijde, omdat bochten belastend zijn. Dus eerst 2x een lange zijde, dan 4x etc. Na 4 weken voor het eerst een rondje in galop, en ook dat heel rustig uitbouwen. Ik doe het rustiger aan dan de DA heeft voorgeschreven, dus zit nu na die 9 weken op ongeveer 25 minuutjes. Sinds hij 4 weken onder het zadel is komt hij ook weer buiten. Ik heb het niet eerder gedaan omdat de DA zei dat gekke sprongen in de paddock hem geen goed doen. Als hij buiten staat kan hij soms nog wel eens gek doen, maar ik wil hem ook niet voor de rest van zn leven in zn stal opsluiten..

Ik ben indd bang om hem stuk te rijden, maar als ik kijk naar hoe mijn paard zich voelt, begin ik toch steeds meer te neigen naar tóch doorrijden als er geen andere oplossing meer is..

edit: hals is ook op de foto geweest en schoft en rug zijn nagekeken bij de kliniek. Is inmiddels wel al ruim een jaar geleden.

Het is ook wel een bagger gedeelte om een blessure te krijgen. Ik heb zelf in de revalidatie gewerkt vandaar de vraag naar je opbouw, vind ik altijd interessant. Maar als het een pees is zou je dan nog wat met lichttherapie kunnen doen? Of massage?
Denk dat je het qua opbouw heel netjes en goed heb gedaan maar misschien een idee om het nog langzamer te doen en in 2 a 3 weken uitbouwen na 15 min stap?
Stilstaan vind geen enkel paard leuk en is ook niet echt fijn voor de darmen enzo maar ja je moet wat. Als je toch wilt doorrijden (want die gedachte snap ik ook heel goed) zo ik dat ook doen in overleg met de DA. En misschien toch nog even de rug na kijken aangezien het een jaar geleden is. En die dan misschien ook op de foto/echo zetten. Misschien is het met de rug wel de ligamenten en die zie je alleen op echo.
Of idd wat Knert zegt een jaar wegzetten op de wei.
Ga nog even verder nadenken voor je maar wat lastig zeg! Sterkte/succes ermee!

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:46

Ik zou mijn paard een jaar helemaal rust geven, dat ie lekker op de wei kan staan, en helemaal tot rust kan komen dan kan je daarna weer voorzichtig aan het werk :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:27

Is het geen idee om een DA te zoeken die ook rijtechnische begeleiding kan geven?
Ik weet dat mijn DA dat bv wel zou kunnen en ook heeft gedaan bij hardnekkige of terugkerende blessures. Ik zeg niet dat je je paard kreupel rijdt maar misschien zou een andere manier van rijden hem kunnen helpen..

saartje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 12:04

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken! :) Afgelopen zomer is hij 5 maanden "weggezet" op de wei, maar dit was blijkbaar niet voldoende helaas.. wat ook speelt is dat hij doordat hij dan niet gereden wordt de boel behoorlijk op stelten kan zetten, waardoor zn blessure ook niet tot rust kan komen.. Daarom denk ik dat het geen meerwaarde heeft om hem nog langer weg te zetten:(

@mala26, wat houdt lichttherapie precies in?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:33

Is er al eens naar jouw rijden gekeken ? En scheefheden bij jouw paard?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:47

Zou het paard ook een jaar op de wei zetten gecombineerd met rechtuit stappen Weet niet of je de mogelijkheid hebt om buiten te rijden ? elke dag half uur op de harde weg stappen En zou er eens een FYSIO naar laten kijken om los te maken En die kan je ook oefeningen mee geven om te doen Stil zetten is nooit goed voor een paard

Er zijn natuurlijk meer dingen die je kunt doen met een gebleseerd paard bv lekker poetsen beetje tutten Als paard te fris wordt kun je misschien het voer minderen

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 07:59

Een steeds terugkerende blessure vraagt een uitgebreider onderzoek en behandeling dan alleen lokaal. De oorzaak blijft namelijk bestaan en beïnvloedt het herstel negatief

saartje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 10:05

@kim1207: Mijn paard is Door de osteopaat meerdere keren losgemaakt en hij was toen naar haar mening niet echt scheef. Naar mijn eigen rijden heb ik nog niet gekeken, misschien dat de oorzaak daar ligt?

@dressjoepie: de fysiotherapeut is ook al een aantal keren bij hem geweest. we hebben ook oefeningen meegekregen, maar ze kon geen oorzaak vinden in rug, schoft of hals. Van de zomer zijn we begonnen met op de wei en stappen op het harde, maar hij werd steeds frisser... Dus toen hij stijl overeind op de weg stond ben ik daarmee gestopt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 03:43

Dan toch maar eens naar een goede kliniek en foto s of echo maken Dan weet je waar je aan toe bent

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 04:17

Mss ook goed om naar de kwaliteit van bekappen/beslaan te kijken! Ik ken nl een paard ook met een hardnekkinge schouderblessure en daar bleek de HS haar totaal verkeerd te bekapt/beslagen te hebben (scheef). Middels afrollend ijzer, siliconen bedje ertussen ed is dit allemaal sterk verbeterd. Veel goede klinieken hebben een hoefsmid in huis die soms net even verder kijkt/kan kijken dan een regumiere HS. Succes, ik weet wat het is, om elke keer door te sukkelen :-(

saartje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:55

Ik denk dat het toch een ritje naar de kliniek wordt, iemand advies voor regio Zuid-West Nederland? Want die ene keer bij Moerbeke (België) was ik niet zo tevreden over de gang van zaken, DA nam weinig tijd om te luisteren naar je verhaal en het paard te bekijken. Ik zal dan ook eens vragen of aangepast beslag een optie is.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:58

Bodegraven te doen voor je?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:54

Ik denk meer aan rechtrichten van je paard. Mijn paard had ook iedere keer problemen met rechts achter linksvoor, wat zijn schouder bleek te zijn. Goed met het rechtgericht rijden bezig geweest en geen problemen meer gehad daarmee.