sportpaard 24/7 op de wei,hoe brok opvoeren voor optimale pr

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

sportpaard 24/7 op de wei,hoe brok opvoeren voor optimale pr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 12:15

Hoi
dinsdag heb ik mn jonge sportpaard van 4 meegenomen naar de veluwe waar ze nu 24/7 op de wei staat. Normaal waar ik sta staat ze tijdens de wintermaanden 22/7 op (uitloop-)stal (geen andere mogelijkheid voor meer weidegang nu in de winter helaas) en 2kg bix krijgt ze (basus-sport). Hier presteert ze goed op en heeft veel looplust.
gisteren ging ik rijden en was ze wat moe en lusteloos waarschijnlijk omdat ze nu 24/7 haar benen kan strekken en moet wennen. Ze eet en drinkt goed en lijkt happy. Ik heb haar brok opgevoerd naar 2,5 kg per dag en ze krijgt onbeperkt hooi.
Morgen heb ik wedstrijd (vandaag heeft ze vrij) en vraag me af of ik haar vanavond en morgenochtend 1,5 kilo sportmuesli kan geven met haver om wat extra energie te krijgen. Of dat dit een te grote omslag is om t voer ineens om te gooien? Kan dat mits ongeveer dezelfde hoeveelheid wordt gegeven? Of kan ik dan beter een 1/2 kg brok doen en 1kg muesli?

Yontheke

Re: sportpaard 24/7 op de wei,hoe brok opvoeren voor optimale pr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:20

Ik zou zo plotseling geen grote verandering in het voer maken. Dan liever een mindere wedstrijd dan een paard met koliek etc.
Het is logisch dat ze nu veel relaxter of zelfs wat moe is omdat ze moet wennen aan dit nieuwe regime.
Gewoon lekker de tijd geven en eventueel rustig aan het voer wat ophogen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:25

Ik denk niet dat je hetzelfde mag verwachten van je paard zo kort nadat de leefomstandigheden zijn gewijzigd. 'Verhuizen' is een stressvolle activiteit; zelfs al hoeft je paard geen dozen in te pakken :+
Je paard zal idd moe zij omdat hij zich moet aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Niet alleen zal hij meer lopen, ook zal hij de eerste periode minder goed uitrusten omdat hij zich nog niet veilig voelt in deze nieuwe omstandigheden. Een ander voerbeleid zal ook niet op korte termijn zorgen voor meer energie.
Je verwachtingen en training aanpassen aan de fitheid van je paard. lijkt mij een beter plan.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:26

VSW -> VS

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:22

Idd je paard even rustig de tijd gunnen om te wennen aan de nieuwe situatie. Verhuizen heeft nogal wat impact.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:31

Hmm, je hebt nu ineens heel wat wijzigingen.

1. Hele andere omgeving
2. van stal naar wei
3. van weinig beweging naar meer
4. van hooi/voordroog naar gras en hooi/voordroog waarbij de ratio onbekend is.
5. plaats in de kudde al bepaald?

Voordat wij de paarden hier in de zomer 24/7 de wei opzetten, gaan we vaak al "voorgrazen" en vervolgens gaan ze eerst wat korter en dan steeds langer de wei op, om de rantsoenswisseling beetje op te vangen.

Ik moet mijn paarden ook altijd omschakelen van wei/stal/wei etc. ook als in de zomer de wei ineens verzopen is.
Dit alleen al heeft invloed op de prestaties en dan heb ik het over ze staan gewoon op hun vaste stek,
met hun vaste vrienden etc.

Geef je paard de tijd en met het voer zal je even moeten spelen voordat je weet hoe het goed is, maar ik zou er nu niet ineens nog heel veel aan gaan doen.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:37

Persoonlijk zou ik mijn paard bij een verhuizing een paar dagen vrij geven, zo weinig mogelijk wijzigingen in voer doen, geen wedstrijd plannen, en eerst een paar keer op de nieuwe locatie trainen. 24/7 rondlopen zal de eerste paar weken moeten wennen. Mijn paard is er destijds behoorlijk van afgevallen. Ik zou de wedstrijd afzeggen.