Wat doen, kreupel..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottedmx

Wat doen, kreupel..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 20:39

Ik weet niet of ik het zo kan vragen,
maar mijn verzorgpaard is kreupel sinds gisteren en ik wil echt graag weten van meer mensen wat de eigenares ik het beste kunnen doen.
Misschien is het gebeurd toen ik erop zat. Ik denk het eigenlijk, hij maakte namelijk een misstap, zoals hij wel vaker doet. Maar toen ik aandraafde was hij kreupel. Toen weer gestapt, maar na 5 min was het net zo erg! Ik ben afgestapt en heb verder over het erf uitgestapt en de eigenares gebeld, die zei dat ik maar moest koelen en over het erf stappen. Ik heb er toen ook nog groene leem op gedaan. Het was niet dik, wel warm en je zag het echt alleen in draf, maar wel heel duidelijk.
Er is later die dag nog iemand gaan kijken en het bleef hetzelfde, en 's avonds nog steeds.
Vandaag was het dikker geworden bij de pees, ik kon het wel zachtjes indrukken en ik weet niet zeker maar hij leek op een plek wel pijn te hebben ( omdat hij zijn hoofd uit slaap omhoog schudde ) maar ik ben nu op alles aan het letten dus misschien zegt het niets. Hij is wel de hele tijd heel vrolijk en lijkt nergens last van te hebben. Als er iets gebeurt op het erf, schiet hij nog steeds weg en hij is gewoon nog heel fris.
Als het na kerst niet beter is gaan we vragen of er een dierenarts naar wilt kijken..
Vandaag heb ik er een of andere koelings-gel opgedaan. En weer 10 min gekoeld en 10 min gestapt.
Maar nu lees ik op internet dat het vaak ( als het om een pees blessure gaat ) helemaal niet goed is om te stappen, omdat je het heel snel erger kunt maken. Maar ik heb dus geen idee wat het is.
Heeft iemand misschien een idee van wat ik nu het beste kan doen?
Alvast heel erg bedankt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wat doen, kreupel..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:20

PP -> MD

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:21

Ik zou hem op stal laten tot de dierenarts geweest is, je weet niet wat er is en dan kan het inderdaad erger worden. als het dik is klinkt het inderdaad als een peesblessure..
Zou hem 2x daags 10 minuten koelen..
Goed gehandeld !
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 24-12-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlottedmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 21:31

Oke, ik ga het overleggen met de eigenares, bedankt Tessa!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:34

Blijven koelen meerdere keren op een dag.
Als niet minder wordt inderdaad dierenarts er naar laten kijken.

Soms kan stappen ook helpen om de zwelling minder te laten worden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:47

kan idd peesblesure zijn koelen is zeker aan te raden en stappen op het harde ook om de doorbloeding te stimuleren en zwelling te verminderen. voor de rest op stal of kleine paddock dat hij niet gek kan doen. de da kan pas komen scannen als de zwelling vermindert dus even paar dagen afwachten is niet verkeerd

Charlottedmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 14:47

Vandaag liep hij al beter, het was niet meer warm en veel minder dik! :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:34

Ik verplaats dit topic van MD naar BEH.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:48

Gelukkig ! Hoe gaat het nu ?

Charlottedmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:56

Het gaat nu heel goed! Gekukkig zeg, ik maakte me echt heel veel zorgen. We zijn het weer rustig aan het oppakken.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:13

Gelukkig ! :D

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:35

Als het wel zijn pees was, moet je wel oppassen hoor. Toen mijn paard kreupel was hebben we meteen een scan afgesproken. Tegen de tijd dat we naar de dierenarts zijn gegaan, liep ze al goed. Op de scan was echter nog een plek te zien en moesten wij nog 2 maanden stappen op het harde. Dus niet meteen denken dat hij helemaal beter is, nu je in de beweging niets meer ziet. Je kunt helaas niet aan de binnenkant van zijn been kijken :(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:20

inderdaad oppassen met peesblessures. Een paard loopt er niet altijd kreupel op en als de kreupelheid weg is kan het nog steeds een zwakke plek zijn omdat pezen maar langzaam genezen.