``dit kan nog wel 6 maand duren``

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

``dit kan nog wel 6 maand duren``

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 12:25

Ik wist niet goed waar ik dit neer moest zetten , maargoed...

4/5 week geleden had mijn (bijrijd)paard een dikke bult op haar been ( geen idee hoe je dat noemt maar het zit zegmaar op het deel boven de kogel , op het rechte deel .... Waar de peeskap zegmaar op zit, hoop dat je snapt wat ik bedoel). Ze liep er verder goed om en heb mensen op stal gevraagd wat ik er mee moest , maar zowel links als rechtsom in alle gangen liep ze prima en gewoon net zo enthousiast als anders ook. Toch maar even de DA gevraagd. Hij zei dat ze een peesontsteking had , dus 3 week elke dag 15 min stappen in de molen en verder niks.
Ik stap nu inmiddels met haar over de weg , en de eigenaar met de kar , elke dag een klein rondje. Dit omdat ze eigenlijk niet op bijvoorbeeld zand moet lopen wat er voor kan zorgen dat ze haar hoef laat staan maar wel draait en het dus een beetje verdraait zegmaar.

Nu heb ik gisteren de pensioneigenaar gevraagd en hij zegt dat dit nog wel 6 maand kan duren. Ontzettend balen natuurlijk ...
In deze tijd wil ik mijn paard mentaal ook een beetje uitdagen omdat ze nu eigenlijk alleen maar kan stappen . Hebben jullie misschien tips ? Ik wil het been natuurlijk zeker niet te veel belasten.

alvast bedankt :D

troi

Re: ``dit kan nog wel 6 maand duren``

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:04

Kleine vrijheidsdressuur dingetjes aanleren. Mijn paard moet een paar weken kalm aan doen vanwege een hoefzweer en ik heb hem al leren targetten (handig bij enge dingen, ik kan hem nu vragen om iets engs aan te raken waardoor hij sneller over zijn angst heen komt) leren kusjes geven (totaal niet nuttig maar wel reuze schattig) en de volgende stap wordt (op advies hoefsmid ook omdat het goed is nu om de hoef te weken in biotex), leren staan in een emmer. Met als uiteindelijk doel dat hij alle vier benen in een emmer zet. Dat laatste vind ik nogal geinig en is ook nuttig want je weet nooit waar je het eens voor kan gebruiken!

De grotere vrijheidsdressuur dingen kunnen redelijk belastend zijn en zou ik in jouw geval nog even laten zitten.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 14:47

oke ! Maar hoe kan ik dit dan het beste aanleren? :x

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:13

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:23

Is de staleigenaar ook je dierenarts dan?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:30

laat een scan maken en voor die tijd geen dingen doen waar je paard mee kan belasten.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:28

Nee de staleigenaar is geen dierenarts hoor haha
De dierenarts is er wel bij geweest , maar de eigenaar vind het nu duur genoeg en wil niet meer dat hij komt. (vond ik wel verstandig aangezien de zwelling nog steeds niet minder word na , volgens mij , een kleine 2 maand. De zwelling trekt ook omhoog naar de knie...)
Ik heb wel best veel vertrouwen in de staleigenaar omdat hij al heel lang in de paardensport zit. Met opleiden enz van paarden, probleem paarden etc. Ik denk gewoon dat hij er wel heel veel van weet , maar natuurlijk niet zo als een dierenarts :=

Ik weet eignelijk niet zo goed wat ik er mee moet .... We blijven hopen !

Bedankt voor de link !

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:17

Om schade aan de pees zelf uit te sluiten zou ik toch een scan laten maken.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:18

is het een bal? ofdat er ineens een ei is ontstaan op die plek? dat heeft mijn pony ook!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:54

Mijn motto: geen risico's nemen bij peesontsteking.
De botte feiten:
1) een pees heeft weinig gevoelszenuwen dus dat een dier niet kreupel loopt zegt helaas NIETS. (Ik heb wat paarden naar de slager zien gaan.... Eerst is het 'dat er geen kreupelheid meer te zien is', pees wordt overbelast en ontsteekt opnieuw.)
2) een pees wordt weinig doorbloed, dus herstel gaat traag.

Rechtuit stappen op het harde, geen stapmolen, niet los in de bak en bij sommige blessures zelfs zo weinig mogelijk rollen.
Na het werk - 15 minuten lopen is een zware belasting voor de pees!! - 15 minuten afspuiten/ icepack.
Daarmee doorgaan tot er niets meer op het oog te zien is aan het been en dan een scan laten maken.
Aan de hand van de scan een nieuw schema voor zes weken tot drie maanden vaststellen.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:17

De mijne heeft het ook gaat nu al een heel stuk beter het is nog een beetje dik maar ze is niet meer kreupel.
We doen een koud warmte behandeling dit gaat super ze loopt al stukken beter.
Het is waar kan lang duren die van mij staat er al 6 weken mee stil volgens de va is het over zon 2 weken wel over.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:13

Janneke2 schreef:
Mijn motto: geen risico's nemen bij peesontsteking.
De botte feiten:
1) een pees heeft weinig gevoelszenuwen dus dat een dier niet kreupel loopt zegt helaas NIETS. (Ik heb wat paarden naar de slager zien gaan.... Eerst is het 'dat er geen kreupelheid meer te zien is', pees wordt overbelast en ontsteekt opnieuw.)
2) een pees wordt weinig doorbloed, dus herstel gaat traag.

Rechtuit stappen op het harde, geen stapmolen, niet los in de bak en bij sommige blessures zelfs zo weinig mogelijk rollen.
Na het werk - 15 minuten lopen is een zware belasting voor de pees!! - 15 minuten afspuiten/ icepack.
Daarmee doorgaan tot er niets meer op het oog te zien is aan het been en dan een scan laten maken.
Aan de hand van de scan een nieuw schema voor zes weken tot drie maanden vaststellen.

Ik ben het met je eens !
Een pees geneest slecht en ik wil dus ook zeker niet te veel doen.

Mij is verteld dat ik erop mag en af en toe een klein drafje. Wel zo veel mogelijk rechtuit op het harde, de weg dus .

Ik heb een cool gel ofzoiets gekregen, dit zou dezelfde fuctie hebben dus ik spuit niet af oid.

Je ziet nu nogsteeds geen verschil. Je ziet wel dat als ze veel gedaan heeft , het dikker is.
Ik wandel gewoon met haar , omdat ik zeker niet te veel wil doen maar haar wel wat wil laten doen. Dit is ongeveer 15/20 min.

Ik weet niet of een scan het word, ik zou het wel verstandig vinden .....

Ik heb nu trouwens iets nieuws geintroduceerd met het wandelen. Gewoon met het hoofdstel in en dan haar aan de teugel laten lopen. Beetje bij beetje wil ik dit doen , een paar stapjes is genoeg.
Ik hoop dat ik haar zo toch een beetje soepel kan houden in de nek en mischien rug.
khalid schreef:
is het een bal? ofdat er ineens een ei is ontstaan op die plek? dat heeft mijn pony ook!

Nee het is niet echt een bal , meer 2 kleine pluimpjes van badminton aan elkaar zegmaar.
Bij de kogel zit het kuiltje nu wel weer, die was er niet. De zwelling is nu omhoog getrokken naar het gewricht erboven. Eerder zat het kuiltje boven de zwelling... Niet duidelijk maar hoop dat je het snapt naar een paar keer lezen xd.
Loveskary schreef:
De mijne heeft het ook gaat nu al een heel stuk beter het is nog een beetje dik maar ze is niet meer kreupel.
We doen een koud warmte behandeling dit gaat super ze loopt al stukken beter.
Het is waar kan lang duren die van mij staat er al 6 weken mee stil volgens de va is het over zon 2 weken wel over.

Die van mij staat al 2 maand en nog eigenlijk geen verschil, het verplaatst alleen.
De zwelling word dus wel gekoeld maar met cooling gel.

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:04

Qua mentale uitdaging zou je ook naar het voer kunnen kijken naast een soort van training. Je zou het ruwvoer in een slowfeeder kunnen geven als je dat nog niet doet. Een voerbal (als ze daar tenminste rustig mee speelt ivm haar blessure) in haar stal vind ze misschien wel leuk en met gezonde takken, zoals wilgentakken, kunnen ze zich vaak ook lang vermaken.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 22:42

Hoe gaat het nu met het paard de mijne is vandaag losgegooid op de wei.
De smid was er en die zei dat ze niet meer krom loopt het is al stukken beter met de mijne.
Neemt de zwelling al af of blijft he nog steeds dik ik gebruikte ook eerst coolinggel maar ik kreeg daar uitslag van op me handen zodoende gebruikt ik nu andere koel methoden.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 10:22

Farouk schreef:
Qua mentale uitdaging zou je ook naar het voer kunnen kijken naast een soort van training. Je zou het ruwvoer in een slowfeeder kunnen geven als je dat nog niet doet. Een voerbal (als ze daar tenminste rustig mee speelt ivm haar blessure) in haar stal vind ze misschien wel leuk en met gezonde takken, zoals wilgentakken, kunnen ze zich vaak ook lang vermaken.

dat lijkt mij inderdaad ook een idee !
Loveskary schreef:
Hoe gaat het nu met het paard de mijne is vandaag losgegooid op de wei.
De smid was er en die zei dat ze niet meer krom loopt het is al stukken beter met de mijne.
Neemt de zwelling al af of blijft he nog steeds dik ik gebruikte ook eerst coolinggel maar ik kreeg daar uitslag van op me handen zodoende gebruikt ik nu andere koel methoden.

Ik zie eigenlijk nog geen verschil . Het been is nogsteeds dik. Als ik `s middags wandel, is het been in de avond dikker. Toch denk ik wel dat bewegen goed is , dan stroomt er toch meer bloed door heen...
In lopen zie je geen verschil , ze heeft er nooit kreupel van gelopen :D

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:51

Hoop dat het gauw weer beter gaat met het paardje.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:56

Loveskary schreef:
Hoop dat het gauw weer beter gaat met het paardje.

dankjewel , dat hoop ik ook :o

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:21

Het gaat inmiddels al weer wat beter gelukkig. Ik rijd inmiddels 20 min 3x per week . Dit is dan ongeveer 18 min stappen en af en toe een lange zijde draven.

Ben erg blij dat het de goede kant op gaat :D
Wou het jullie even laten weten en bedankt voor het meedenken !